خرید و دانلود تحقیق: بررسی انواع الگوهای برنامه ریزی
فرمت ورد و قابل ویرایش
تعداد صفحات : 9 صفحه
بررسی انواع الگوهای برنامه ریزی
الگوهای فنی
الگوهای غیر فنی
الگوهای حد وسط یا میانه
الگوهای رویه ای (مرحله ای) (اینکه چه مراحلی باید در برنامه ریزی درسی انجام شود)
الگوهای توصیفی (طراحان برنامه درسی باید چه کاری را انجام دهند)
الگوهای مفهومی (عناصر طراحی برنامه درسی چه چیزهایی هستند و چه ارتباطی با یکدیگر دارند)
الگوهای مفهومی: الگوهای مفهومی برنامه درسی در ایالات متحده امریکا، کانادا و بعضی کشورهای اروپایی شکل گرفته اند. در این زمینه، نظریه پردازان برنامه درسی را به عنوان یک فرایند تعاملی محسوب می کنند. آنها با ساختار نظام برنامه درسی، با زمینه و مکان فیزیکی آن و با پویایی های خود – نوسازی سر و کار دارند. به طور کلی الگوی مفهومی یک نظام مرجع برای طرح ریزی برنامه درسی می باشد. الگوهای مفهومی و برنامه درسی می باشد. الگوهای مفهومی برنامه درسی اشاره دارد به مساله چگونگی خلق موقعیت های یادگیری که رشدمستقل فرد شرکت کننده در فرایند برنامه درسی را تامین می نماید.
الگوهای مفهومی ترکیبی است از فعالیت ها در زمینه تحلیل، رشد، ارزشیابی و اعمال گوناگون.
این فعالیت ها را نمی توان به طور دقیق تقسیم بندی و یا مرحله بندی نمود.
الگوی فکورانه شواب، الگوی ساختار گرایی رسنیک و کلوپفر از حمله این الگوها هستند.
شواب مفهوم شور و بررسی را به برنامه ریزان ارائه می دهد.
شواب از اصطلاح «عناصر اصلی» برای شناسایی مواردی که باید در هر تصمیم گیری عملی برنامه درسی مد نظر قرار گیرد، استفاده می کند. این عناصر عبارتند از (یاد گیرنده، معلم، موضوع درسی و محیط).
الگوهای غیر فنی: در این دیدگاه برنامه درسی پیشاپیش تنظیم نشده و خطی نیست. این رویکرد به جای تاکید بر بازدهی تولید، بر یادگیرنده در طی فرایند تدریس و یادگیری تاکید دارد. به شهود، فهم، بینش و آگاهی اهمیت می دهد. محتوا و مطالب موضوعی در فرایند اجرای برنامه درسی مشخص می شوند. بر روی خودشناسی، خواسته های شخصی، خود ارزشیابی آنها و تلاش هایشان در جهت وحدت بخشی خود تمرکز دارد. به پویایی برنامه درسی توجه دارد و دانش آموزان، معلمان، والدین، جامعه و سطح دانش فراگیران همه متغیر هستند. دانش آموز در فرایند آموزش شرکت فعال دارد. مهمترین صاحب نظران در این الگوها، افرادی چون فریر، ایلیچ، اپل، پیترمک لارن، نودینگ، گرامت، پاینار و … هستند.
پانولوفریر: الگوی بانکداری آموزشی را در برنامه ریزی درسی مطرح کرد. او مدرسه را به یک بانک که تنها ذخیره کردن اطلاعات را انجام می دهد، در نظر می گیرد. معلمان را به سپرده گذار و دانش آموزان را به سپرده گیر تعبیر می کند و تنها نقش مربی را تنظیم طریق ورود دنیا به ذهن دانش آموز می داند.
الگوی شریر وهانتر:
الگوی شریر و هانتر
الگوی وین اشتین و فانتی نی:
1- شناخت فراگیر: برنامه درسی به داده های جمعیت شناسی و فرهنگی دانش آموزان و نیز به سطح رشد و ویژگی های روان شناختی آنان توجه می کند.
2- تعیین علایق: در این مرحله، علایق ویژه ای که در گروه دانش آموزی خاص مشترک است تعیین می شوند این علایق با توجه به شرایط تغییر می کنند.
3- ایده های سازمان دهنده: این