گزارش کامل تحلیل مطالعات پنجم ابتدایی
در میان برنامه های درسی مطالعات اجتماعی ۱ حوزه یادگیری اصلی و کلیدی است که تقریباً در تمام کشورهای دنیا آموزش داده می شود در یک دهه اخیر به موازات لزوم پاسخگویی به نیازهای نو در عرصه آموزش این درس و تربیت اجتماعی برنامه جدیدی نیز برای این حوزه یادگیری تدوین شده است است مطالعات اجتماعی ۱ حوزه یادگیری بین رشتهای است که از مفاهیم رشته های علمی چون جغرافیا تاریخ اقتصاد علوم سیاسی جامعه شناسی و همچنین مطالعات مختلف مانند آموزش های مدنی و مطالعات شهروندی و زیست محیطی و دین و اخلاق بهره می گیرد مطالعات اجتماعی یک حوزه یادگیری است که از تعامل انسان با محیط های اجتماعی فرهنگی طبیعی اقتصادی و تحولات زندگی بشر در گذشته حال و آینده و جنبه های گوناگون آن بحث می کند از آنجایی که این درس بر محور کنش متقابل آدمیان با یکدیگر و با محیطی که در آن به سر می برند در روند زمانی استوار است می توان ادعا نمود که جامعه مکان و زمان سه محور عمده این درس هستند مفاهیم رشته های علمی که به آنها اشاره شد به همراه ارزش های کلیدی و مهارت های کاوشگری سعی در رساندن دانش آموزان به مقصد غایی این حوزه یعنی شکوفایی فطرت و تربیت انسان های شایسته و مومن پرورش شهروندان مطلوب و تربیت اجتماعی به منظور مهیا شدن برای زندگی در جامعه را دارد به عبارت دیگر این حوزه یادگیری می کوشد تا از طریق آموزش برخی دانش ها مهارتها و صلاحیت های مورد نیاز افراد را به گونه ای تربیت کند که هم در زندگی فردی و هم در زندگی اجتماعی نقش کارآمد و شایسته ای را ایفا کنند توجه به اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش کشور از یک سو و نظرسنجی ها نیاز سنجی ها پژوهشهای انجام شده در کشور از سویی نهادها و سازمان های مختلف تدوین کنندگان برنامه درسی جدید مطالعات اجتماعی را به سمت توجه و تاکید بر شش محور زیر در سرفصل ها و محتوای این درس جدید سوق داده است
10 صفحه
ورد