پاورپوینت چابکی سازمانی
پاورپوینت چابکی سازمانی
مقدمه
سرعت فزاینده تغییرات فن آورانه از یکسو و تغییرات ماهیت تقاضای مشتریان و تشدید رقابت بین سازمان ها از سوی دیگر باعث شده است که سازمان ها به شدت به دنبال کسب مزیت های رقابتی جدید برای برتری بر رقبا و تامین بهتر نیاز مشتریان باشند. حرکت به سوی ایجاد سازمان هایی که از سرعت و انعطاف پذیری بالایی در پاسخ محیط متغیر، ناپایدار و پیش بینی ناپذیر برخوردارند راه حلی جدید و حیاتی است. حصول پنینی اهدافی در سایه مفهوم جدید به نام چابکی سازمانی به دست می آید. (2)
ماهیت چابکی
توانایی سازمان جهت بقا و پیشرفت در یک محیط کسب و کار غیرقابل پیش بینی و دائماً در حال تغییر. (1)
پاسخ کنشی به تغییرات، سودآوری از محیط و قابلیت سازگاری و شکل دهی مجدد سریع. (1)
سازمان چابک
یک سازمان چابک، با اتفاقات و تغییرات ناگهان به سادگی از پا در نمی آید. (1)
یک سازمان چابک، سریع السیر، سازگار و قدرتمند است و به تغییرات ناگهانی، فرصت های جدید بازار و نیازمندی های مشتری پاسخ سریع می دهد. (1)
چابکی سازمانی را معمولاً به عنوان راهبردی که در محیط هایی با ویژگی عدم اطمینان و به سرعت در حال تغییر همراه است، توصیف می کنند . (1)
ضرورت توجه به چابکی سازمان
از انجا که تغییر یکی از بزرگترین خصوصیات سازمان ها و موسسه ها در حوزه رقابتی امروز است. تغییرات فناورانه یا هر نوع تغییر دیگری تغییرات مدیریتی و سازمانی را نیز طلب می کند.
در واقع چنین تحولاتی باعث شده که سازمان ها به دنبال توانمندی هایی برای تولید انواع گوناگونی از محصولات، با توجه به نیاز مشتریان، در کوتاه ترین زمان و کمترین هزینه، بهبود کیفیت، ایجاد نوآوری در محصولات و خدمات و به طور کلی انعطاف پذیری بیشتر سازمانی در پاسخ به نیازهای محیطی باشند. (2)
بررسی مطالعات انجام شده
میسون – جونز (2000) ؛ استفاده از دانش کسب و کار و فرصت های ایجاد شده به واسطه سازمان های مجازی چابکی سازمانی نامبرده اند.
ون هوک و همکاران (2001) ؛ چابکی سازمان به واسطه بدست آوردن توانمندی های ضروری با استفاده از تفکر و پاسخگویی به نیازهای مشتریان حاصل می گردد.
ایتکن و همکاران (2002) ؛ توانایی تشخیص نیاز، پاسخ سریع، انعطاف پذیری و تولید همزمان را از ویژگی های چابکی سازمان نامبرده اند.
دو رکن اساسی چابکی سازمان
چابکی نیازمند توانایی مدیریت و کاربرد دانش است. در این صورت سازمان توانایی بالقوه برای استمرار حیات در محیط کسب کار متغیر و پیش بینی ناپذیر به دست می آورد. به عقیده داو (2001) سرعت پاسخگویی و مدیریت دانش دو رکن اساسی و مکمل چابکی سازمانی است. (2)
بیانیه چابکی سازمان
ایجاد ارزش برای مشتریان ؛
اهمیت افراد و نقش اطلاعات ؛
همکاری درون و برون سازمانی ؛
آمادگی برای تغییر ؛ (2)
الگوی گلمدن و ناگل
گلدمن و همکارانش (1995) چابکی را کاربرد فناوری های جدید و اثربخش ارتباطی دانسته اند. به عقیده آنان، چابکی دربگیرنده اصول چهارگانه ای است که با هم در ارتباط اند. این اصول عبارتند از:
رضایت مشتریان ؛ هماهنگی ؛ افراد و اطلاعات ؛ توانایی کنترل تغییرات (2).
الگوی شریفی و ژانگ
شریفی و ژانگ (2001) بر اساس تحقیقاتی که انجام دادند، الگویی مفهومی از چابکی سازمانی ارائه کرده اند که شامل ابزارهای چابکی سازمانی، تقویت کننده ها، توانمندی ها و محرک های چابکی می شود. (2)
ابزارهای چابکی سازمانی: ساختار سازمانی، افراد و فناوری اطلاعات، نوآوری و خلاقیت
توانمندی های چابکی: پاسخگویی ، صلاحیت و شایستگی، انعطاف پذیری.
محرک های چابکی: نیاز به چابک بودن، طراحی راهبردی برای چابک بودن، راهبرد چابکی.
الگوی کروکیتو و یوسف
در این الگو، فناوری های پیشرفته اطلاعات و تولید منجر به ایجاد چابکی می شود و چابکی تولید نیز از طریق کاهش هزینه ها و افزایش سرعت و کیفیت، چابکی سازمانی را ایجاد می کند. بر اساس این الگو، پاسخگویی و انعطاف پذیری، که حاصل وجود ارتباط موثر بین رهبری، کارکنان،مشتریان و عرضه کنندگان است، رابطه تنگاتنگ با چابکی دارد. (2)
الگوی گروه مشاوران آتوز
در الگوی گروه مشاوران آتوز، ابعاد چابکی سازمانی به میزان بلوغ و انعطاف پذیری سازمانی بتسگی دارد. در این الگو فعالیت های مربوط به چابکی سازمانی در سه سطح مدیریت راهبردی، مدیریت ترفندی و مدیریت عملیاتی بررسی می شود. در واقع، چابکی سازمانی در این الگو به مفهوم انعطاف پذیری و توانایی نشان دادن واکنش به تغییر محیطی است که این امر به وسیله تقویت دائمی امکان پذیر است. تقویت دائمی نیز به واسطه کسب آگاهی، وجود مقدمات انعطاف پذیری در سازمان و سرانجام برخورداری از سیستم کنترل به دست می آید. (2)
نتیجه
سازمان ها با داشتن پیش آکاهی درباره تغییر، تصور آن و از آن فراتر، پذیرش وقوع قطعی تغییر، به جای هراس از آن، بهتر می توانند مسیر تغییر را تعیین کنند و حتی خود عامل تحقق آن باشند، زیرا بهترین راه پیش بینی آینده خلق آن است.
از این رو حرکت به سوی سازمان های چابک و دستیابی به توانمندی های چابکی راه کاری مفید و اثربخش است.
پیشنهاد
تعیین مولفه ها و شاخص های سنجش پذیر تطابق با تغییر
استفاده از پاسخگویی سریع، فناوری اطلاعات و کارکنان چند مهارته جهت ایجاد سازمانی چابک
منابع
(1) آقایی، میلاد (1393) ارائه الگوی مفهومی چابکی سازمانی، فصلنامه رشد فناوری، سال دهم، شماره 39، صص 43-37.
(2) ابراهیمیان جلودار، سید یاسر؛ ابراهیمیان جلودار، سیدمحمود (1390). چابکی سازمان: سرعت پاسخگویی و انعطاف پذیری سازمانی، نشریه توسعه انسانی پلیس، شماره 39، صص 34-13.
این فایل در قالب power point و به تعداد 20 اسلاید می باشد.