دانلود طرح درس –علوم پنجم – تاریخچه زمین و خاک زندگی بخش (روش اردوی آموزشی )

- دانلود طرح درس –علوم پنجم - تاریخچه زمین و خاک زندگی بخش (روش اردوی آموزشی )

دانلود طرح درس –علوم پنجم – تاریخچه زمین و خاک زندگی بخش (روش اردوی آموزشی )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دانلود طرح درس –علوم پنجم – تاریخچه زمین و خاک زندگی بخش (روش اردوی آموزشی )

فرمت فایل (word) و قابل ویرایش 

تعداد صفحات 5 صفحه

قسمتی از مجموعه

مشخصات :

نام درس : علوم     مقطع : ابتدایی     پایه : پنجم

موضوع درس : تاریخچه زمین و خاک زندگی بخش

زمان :یک روز      تعداد دانش آموزان :… نفر

اهداف :

هدف کلی :

دانش آموزان با کاربرد سنگهای رسوبی درباره ی گذشته زمین آشنا می شوند 0

اهداف جزئی :

1 – آب و هوای گذشته زمین چگونه بود ؟

2 – محل دریاها و خشکی ها در قدیم با محل کنونی چه فرقی دارند ؟

3- نحوه ی تشکیل لایه های مختلف زمین به چه نحوی بود ؟

4- فسیل چه نقشی درشناسایی محل زندگی جانوران وگیاهان دارد؟

5- خاک چگونه تشکیل می شود و از چه موادی درست شده است ؟

6 – آب چگونه در خاک نفوذ می کند ؟

7 – خاک چگونه در رشد گیاه موثر است ؟

8 – فرسایش خاک چگونه بوجود آمد ؟

9 – تشکیل گیاه خاک چگونه است ؟

اهداف رفتاری :

1 – آب و هوای گذشته را با آب و هوای کنونی مقایسه کند   ( مهارتی )

2 – چگونگی تشکیل خاک را گزارش دهند ( مهارتی )

3 – به شکل لایه های مختلف سنگها نگاه کنند و طرز تشکیل آنها را بیان کنند ( مهارتی)

4 – طی آزمایشی چگونگی نفوذ آب در خاک را نشان دهند 0    ( مهارتی )

5 – به مطالعه ی سنگهای رسوبی جهت شناخت تاریخ زمین کنجکاو شوند ( نگرشی )

6 – بنویسند خاک در رشد گیاهان چه تاثیری دارد 0

7 – طی فعالیتی ، لایه های مختلف را بسازند ( مهارتی )

8 – طی تحقیقی فرسایش خاک را کنفرانس دهند 0 ( مهارتی )

9 – اطلاعاتی که به کمک سنگهای رسوبی کسب می کنند نام ببرند ( دانستنی )

10 – تشکیل قاره ها و دریا ها را شرح دهند 0 ( مهارتی )

نکات کلیدی :

سنگ های رسوبی ، لایه ، کتاب تاریخ زمین ، فسیل ، دایناسور ، خشکی ها ، دریا ها

مواد و وسایل مورد نیاز :

شن ، ماسه ، گل ، لیوان ، تصویر های لایه های زمین ، گچ ، تصاویر حیوانات قدیمی مثل دایناسور

روشها و راهبردهای انتخابی تدریس :

روش اردوی آموزشی

فضا و مدل کلاس :

فضای طبیعی : مانند دشت ، بوستان ، جنگل و صحرا ، محلی که به جای کلاس و منزل در یک روز انتخاب شود

راهبردهای ایجاد انگیزه :

معلم ضمن بیان اینکه من در یک جلسه به اتفاق دانش آموزان طی گردش علمی به رودخانه اطراف یکی از روستا ها رفتیم سنگهای را یافتیم که نقش و آثار بعضی گیاهان و جانوران در آن بود و در این جلسه هم ما مسافرت می کنیم و به اردو گاه می رویم که چگونگی تشکیل آنها را یاد بگیریم 0

ارزش یابی تشخیصی :

1 – انواع سنگهارا نام ببرند ؟

2 – سنگهای رسوبی چگونه تشکیل می شوند ؟

3 – زمین به چه شکلی است ؟

4 – زمین از چه ساخته شده است ؟

5 – در روی زمین چه چیزهای وجود دارد؟

6 – در کدام یک از سنگهای زیر معادن ، بیشتری یافت می شود ؟

الف ) رسوبی   ب) آذرین   ج) دگرگونی   د) آذرین درونی

7 – ماسه سنگ و سنگ مرمر ، جزء کدام گروه از سنگها می باشد؟

برای دانلود کلیک کنید