تحلیل فارسی سوم ابتدایی
در این مقاله سعی شده است در مورد تاثیرات و اهداف درس های فارسی سال سوم ابتدایی از نظر حیطه های رفتاری بر دانش آموزان بررسی شود.از آنجایی که متن درس و همچنین تصاویر کتاب بر شخصیت دانش آموزان نقش مهمی را ایفا می کند سعی شده است تمام فصل های فارسی سوم ابتدایی را بررسی و تمام حیطه های رفتاری و همچنین تصاویر در هر درس بررسی شود. تحلیل کتاب سال سوم با استفاده از طبقه بندی هدف های آموزشی در سه حیطه شناختی ، عاطفی، مهارتی انجام گرفت.ابتدا هدف آموزشی (رفتاری) کتاب فارسی سال سوم ابتدایی استخراج گردیده و ارایه شده است کلیدواژه: محتوا، فارسی، اهداف،رفتار،تصویر مقدمه: کتاب درسی اهمیت فراوانی در نظام آموزشی ایران دارد، کارایی و مناسب بودن آن برابر با مطلوب بودن نظام آموزشی و ناکارآمدی آن مساوی با عدم کارایی و ضعف نظام آموزشی می باشد. از این جهت توجه به کتاب های درسی و رعایت اصول علمی در تدوین آن ها و توجه به نیازهای آموزشی در تالیف کتاب های درسی و هماهنگ ساختن آن با حیطه های رفتاری و تاثیر آن بر دانش آموزان و مطلوب ساختن کتاب درسی از چنان حساسیتی برخوردار است که وقت بسیاری از کارشناسان،مولفان،برنامه ریزان و معلمان را به خود مشغول کرده است به گونه ای که هرسال هزینه های زیادی صرف تغییر و اصلاح کتاب های درسی می شود .کتاب فارسی به واسطه ی جایگاه مهمی که در برنامه آموزشی به خصوص در مقطع ابتدایی به جهت زبان آموزی و رفتارآموزی دارد، به عنوان بخشی از حیات مدرسه و یادگیری آموزشگاهی پذیرفته شده و عملا تنها درسی است که در بین دروس ابتدایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. احساس ضعف و شکست در زبان آموزی و رفتارآموزی ، علاوه بر زبان اجتماعی و رفتار اجتماعی که جامعه، دوست و خانواده تحمیل می کند، می تواند تاثیرات منفی بسیاری بر شخصیت فرد و خود پنداره دانش آموز در تحصیل و یادگیری و گاه حتی در دیگر زمینه های آموزش بگذارد.آشنایی و آموزش حیطه های رفتاری به دانش آموزان مقطع ابتدایی می تواند باعث ایجادرفتارهای مناسب از طریق دانش آموزان شود و مانع از تاثیرات منفی رفتارها شود.رفتار بر ایجاد شخصیت کودک نقش به سزایی دارد و آموزش صحیح آن به دانش آموزان باعث ایجاد شخصیت مثبت در دانش آموزان می شود.