تحقیق گزارش نویسی

- تحقیق گزارش نویسی

تحقیق گزارش نویسی

 

فرمت فایل : ورد

تعداد صفحات : 22 صفحه

گزارش چیست؟
روانشناسان می گویند: نوشته هر شخصی بازتاب اندیشه ها و تمایلات درونی و برونی و پرتوی از شخصیت اوست.
اگر اهل مطالعه- به ویژه اهل تحقیق و تفحص – در تاریخ باشید، کرات نسبت به شخصیت های اساطیری کشور خود و یا ملل جهان قضاوت کرده اید. این قضاوت ها چیزی نیست جز درکی که از لا به لای نوشته ها و گزارش هایی که محققین و تاریخ نویسان برای ما تهیه کرده و به امانت باقی گذاشته اند.
قدمت گزارش دادن شاید به تشکیل اولین هسته های اجتماعی (خانواده) بر می گردد، چون انسان های اولیه برای انجام دادن امور روزمره خود مجبور بودند به صورت شفاهی نیازها و امکانات خود را به گوش دیگران برسانند. (امروزه به آن گزارش شفاهی گفته می شود)
از زمانی که «خط» پدید آمد و زندگی اجتماعی شکل گرفت و پیشبرد اهداف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی احتیاج به تحقیق و بررسی پیداکرد، لزوم تداوم و پیگیری مسائلی از این دست، اهمیت گزارش نویسی را مشخص تر کرد و ارتباط کتبی را ناگزیر ساخت، تا هم مردم از کند و کاوهای انجام شده با خبر باشند و هم مبنای باشد برای این که آیندگان کار را ادامه دهند.
مراحل چهارگانه گزارش نویسی
به منظور اجتناب از نارسایی گزارش و انتقال صحیح افکار و اطلاعات به خواننده د تهیه و تدوین هر گونه گزارشی باید چهار مرحله زیر را رعایت کرد که جدایی از اصول و تکنیک های گزارش دهی می باشند:
مرحله تهیه و تدارک
مرحله طرح ربط منطقی مطالب
مرحله نگارش
مرحله تجدید نظر و اصلاح
مرحله تهیه و تدارک:
قبل از آن که نوشتن را آغاز کنیم، باید تمام اطلاعات، حقایق، علل و عوامل مربوط به موضوع گزارش را در اندیشه خود سازمان دهیم، هدف را بیابیم و بدانیم که خواننده گزارش ما کیست و چه اطلاعاتی از موضوع دارد که در فهم مقصود، او را یاری می کند و چه اطلاعاتی باید به او داد تا در نتیجه گیری نهایی سودمند باشد.
برای مثال می خواهیم در سیستم آموزشی تغییراتی بدهیم و سیستم سمعی و بصری را جایگزین شیوه قدیمی آموزش – که استاد با استفاده از تخته و سخنرانی انجام می دهد – نماییم.
برای تنظیم چنین گزارشی ابتدا باید فهرستی از افکار خود را که در برگیرنده همه اطلاعات لازم است تهیه کرده مزایا و معایب شیوه قدیم را در طرح خود بگنجانیم. امکانات خود را در نظر بگیریم، اولویت ها و مزایای سیستم جدید را یادداشت، کارکنان خود را برای آشنایی با سیستم جدید ارزشیابی کرده، آن ها را بر حسب استعداد و ارتباط با موضوع برای آموزش مهیا سازیم و هر نوع دلهره و اضطراب را از راه مبادله اطلاعات در آن ها از میان ببریم، تا در برابر تغییرات مقاومت نکنند.
2- مرحله طرح ربط منطقی مطالب (ترتیب)
اغلب اتفاق می افتد، که گزارش بسیار ساده است و احتیاج به تهیه افکار و طرح ربط منطقی ندارد، ولی باید دانست که گزارش های اداری، فنی، اجتماعی و فرهنگی نیاز به ترتیب منطقی دارد.
البته پس از آشنایی کامل با فن گزارش نویسی و آیین نگارش و کسب مهارت در تنظیم گزارش ها، این کار به صورت عادت در خواهد آمد، بدین معنی که نویسندگان گزارش ها، آنچنان نظم فکری پیدا می کنند که توالی منطقی مطالب را به صورت ذهنی رعایت می نمایند.
طرحی که باید برای تهیه عناوین مطالب هر گزارش تهیه شود، شامل دو مورد است:

برای دانلود کلیک کنید