پاورپوینت فصل 9 جلسه تبادل نظر برای بازخورد

- پاورپوینت فصل 9 جلسه تبادل نظر برای بازخورد

پاورپوینت فصل 9 جلسه تبادل نظر برای بازخورد

پاورپوینت فصل 9 جلسه تبادل نظر برای بازخورد


بازنگری
ناظر باید اطلاعات ضبط شده خود را با معلم در میان بگذارد.

اطلاعات خوبی که به شکل بدی در میان گذارده شودمی تواند اطلاعات بدی شود.


اهداف فصل
ارائه فنون مشخص برای فراهم آوردن بازخورد مفید برای معلمان به منظور کمک به تجزیه و تحلیل، تفسیر و اصلاح کوشش های آموزشی آنان

روی آوری به جلسات تبادل نظر در نظارتی که با هدف های تعیین شده فصول قبل هماهنگ باشد.

احساسی از پذیرش درباره نحوه ای که سبک ها و راهبردهای کلی می توانند در جلسات تبادل نظر با معلمان مورد استفاده قرار گیرند.


موارد ضروری پیش از آغاز جلسه تبادل نظر بازخورد 
پیش از آغاز جلسه
معلم و مشاور باید هدف هایی را تدوین کنند، برخی از مسائل مورد نظر را مشخص سازند و منطقی برای کار با یکدیگر بنا گذارند.

پیش از مشاهده اطلاعات
معلم و مشاور ماهیت آموزش را مشخص سازند، هدف ها را صریح و روشن بیان کنند، درباره آنچه که معلم در موقع ضبط انجام خواهد داد بحث کنند، آنچه را که شاگردان انجام خواهند داد پیشگیری کنند.


مشاور باید برای به کار گرفتن یک یا چند وسیله از مجموعه فنون ضبط اطلاعات که با موقعیت خاص مناسب و در ارتباط با هدف ها و مسایل مورد نظر است، آماده شود. و بتواند اطلاعات را بدون مزاحمت و ناراحت کردن معلم ضبط کند.


جلسه تبادل نظر بازخورد 
مشاور کوشش می کند تا اطلاعات عینی حاصل از مشاهده را فراهم آورد. 
اطلاعات را با تشریک مساعی تجزیه و تحلیل کرده و با معلم درباره آنچه که پدید می آید توافق نماید. 
سپس اطلاعات را تفسیر می نماید. 
مشاور عکس العمل های معلم به این اطلاعات را فرا می خواند و علل و نتایج ممکن را مورد ملاحظه قرار می دهد.


فراهم ساختن بازخورد برای معلم با استفاده از اطلاعات عینی حاصل از مشاهده (فن 25)
اگر جلسه تبادل نظر طرح ریزی، یک یا چند هدف را با توجه به مسائل خاص و مورد نظر تعیین کرده باشد و اگر اطلاعات حاصل از مشاهده، صحیح و مربوط باشند، آنگاه معلم باید این اطلاعات را مفید به فایده بیاید و جلسه تبادل نظر به خوبی پیش رود. 
اما ادامه بسیاری از جلسات تبادل نظر به لحاظ «نرم» بودن اطلاعات (ذهنی، نادرست و نامربوط) مشکل است. احساس دفاعی موجود در سرشت معلم در برابر آنچه که عنوان ارزشیابی از معلم دارد بر حسب اطلاعاتی که برای او، مظنون و قابل بحث است افزایش می یابد. 
اطلاعات «سخت» این مشکل را برطرف می سازد. حتی اگر معلمان حوادث را به روشی مغایر با روش ناظر دیگر تجزیه و تحلیل کنند وجود پدیده هایی که در نوار ویدیویی می بینند و یا از نوار صوتی می شوند را انکار نمی کنند. اطلاعات از نوع مداد کاغذیی می تواند به همین نحو متقاعد کننده باشد. 
به هر حال همه اطلاعات کم و بیش ذهن هستند، حتی جهت دوربین فیلمبرداری و محل قرارگرفتن میکروفن


آغاز جلسه تبادل نظر
داشتن اطلاعات مهم برای بحث شرط اصلی موفقیت یک جلسه تبادل نظر بازخوردی است.

منظور آن دسته از اطلاعاتی است که عینی (بدون جانبداری)، درست، روشن (برای هر دو طرف)، مرتبط با مسائل مورد توافق و نظر هر دو طرف بودن و بر حسب نوع تغییرات امکان پذیر و معقول قابل تعبیر است. 
که در آن صورت یک آغاز منطقی برای جلسه تبادل نظر می تواند باشد.
پس از آن نوبت تجزیه و تحلیل فرا می رسد که در حقیقت به معنای توصیف فارغ از قضاوت ارزشی پدیده ها از اطلاعات گزارش شده است. 
تفسیر اطلاعات دربردارنده جستجوی علل اثرات مشاهده شده یا نتایج ممکن یا جانشین های پیشنهادی است.

مثال موردی
مشاهده رفتارهای مطابق با وظیفه درسی در مدت درس

* شکل تصمیم درباره نوع تغییرات آموزش در آینده می تواند گوناگون باشد. 
تغییر ماهیت درس، جلسه یا واحد؛
تغییر هدف های معین درس، جلسه یا بخش؛
تغییر در آنچه که معلم در خلال درس انجام می دهد؛
تغییر در آنچه که شاگردان در خلال آموزش انجام می دهند؛
تغییر در نوع اطلاعاتی که بر حسب تجزیه و تحلیل و تفسیر باید به منظور اتخاذ تصمیمات هوشمندانه افزوده شود. 
* راه دیگر توجه به تصمیمات، ملاحظه حد و وزن آنهاست. 
* گاهی ممکن است یک معلم با نگاهی به اطلاعات و بدون هیچگونه اظهار نظری در جلسه تبادل نظر، تصمیمی اتخاذ کند.

فراخوانی استنباط ها، عقاید و احساسات معلم (فن 26)
برای تدارک تبدیل اطلاعات عینی به عمل می توان چنین اظهار کرد:

«این چیزی است که درباره جلسه درس شما ضبط شده است، اجازه بدهید نگاهی به آن بیاندازیم»

فن فراخوانی بازتاب ها به دنبال پاسخ به این سئوال نیست: 
«فکر می کنید جلسه درس شما چگونه بود؟» 
معلمان محتاط: 
»» خیلی خوب (با تردید) »» از ترس اینکه مشاور ضد آن را بگوید یا موافقت نکند. 
»» ضعیف (با تردید) »» با خطر موافقت مشاور با نظر آنان خود را مواجه می بیند.


فراخوانی استنباط ها، عقاید و احساسات معلم (فن 26)

ناظر : 
«میل دارید اول درباره چه جنبه ای از اطلاعات سخن بگویید؟»

از یک عبارت آغازگر با تهدید کمتر و با دادن فرصت بررسی اطلاعات به معلم استفاده می کند.

فراخوانی عکس العمل های معلم به اطلاعات مستلزم مهارت و شکیبایی است. 
همواره این وسوسه برای نتیجه گیری آنی از آنچه که ضبط و مشاهده می شود پیش از فرصت دادن به انعکاس نظر معلم درباره آن وجود دارد …


مناسب ترین سئوالات فراخوانی

اگر می خواستید این تدریس را دوباره انجام دهید در این گزارش چه می خواستید ببینید (بشنوید)؟
چه چیزی را تغییر می دادید؟
اگر جای شاگرد بودید می خواستید چه چیزی را تغییر دهید؟ 
با حالت نسبتاً غیر تهدیدآمیز


جلسه تبادل نظر بازخوردی
برای اغلب معملان، گام های جلسه تبادل نظر بازخوردی، یعنی فراهم آوردن اطلاعات عینی، تجزیه و تحلیل این اطلاعات، و نتیجه گیری با مشارکت معلم در یک فرآیند برابر، منطقی و مناسب است. 
متـــــــــــــــــــأسفــــــــــانـــــــــــهبسیــــــــــاری از نـــــــــــاظرانبرعکس این فرآیند عمل می کنند. 
جلسه تبادل نظر «نتیجه گیری نخست» به عنوان یک شیوه روی آوری به موضوع می تواند برای درصد کمی از معلمان ضروری باشد.


مفروضات مبتنی بر اطلاعات عینی و تجزیه و تحلیل متفکرانه 
تعداد قلیلی از معلمان در ارائه کار بد تعمد دارند. هدف های اکثر آنان منطقی است. 
تعداد بسیاری از معلمان راهبردهای کلی و جانیشن دارند ورد صورت احساس نیاز قادر به استفاده از آنان هستند. 
ما به خودمان به صورتی که دیگران به ما نگاه می کنند، نگاه نمی کنیم. اگر بتوانیم به تدریس خود از دیدگاه جدیدی بنگریم این تجربه، تجربه روشنگری خواهد بود.
آن بینش هایی که خود کشف می کنیم می تواند بیش از آنهایی که به ما می گویند در خاطر ما بمانند و با انرژی بیشتر و روحیه قوی تر به عمل درآیند.
بسیاری از معلمان شیوه روی آوری تشریک مساعی، با تجمع افکار را بر آن شیوه ای که مشاهده گر (ناظر) به عنوان یک مقام برتر در نظر آید، ترجیح می دهند. 
اطلاعات خوب، بیش از متنبه ساختن صرف، متقاعد کننده اند.


اطلاعات متقاعد کننده
اطلاعات متقاعد کننده به هیچگونه قضاوت ارزشی آغشته نیست.
استنباط ها و تعمیم های شکل گرفته در جلسه تبادل نظر با معلم موجود نیست. 
اطلاعات متقاعد کننده باید مشخص و در شکلی قابل فهم و استفاده فوری معلم ارائه شود. 
باید اطلاعاتی باشند که معلم فکر می کند برای زمان مفروض ضروری و مهم است.


مثال موردی
نمودار جای نشستن
بسیاری از معلمانی که نمودارهای رفتارهای مستقیم و غیرمستقیم خود را با استفاده از مقوله فلاندرز تجزیه و تحلیل کرده اند،شاخص نسبت رفتارهای مستقیم به غیرمستقیم خود را اصلاح می کنند.
معلمانی که به طرح های جریان کلامی در نمودارهای جای نشستن (کی با کی صحبت می کند) دست یافته اند اغلب تغییر در ترتیب جای نشستن را به تمرین می گذارند.

ترغیب معلم برای در نظر آوردن دلایل روش ها، هدف های مشخص و جانشین برای درس (فن 27)

توصیه مشاور به معلم پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات: 
این چیزی است که اگر به جای شما بودم انجام می دادم.

تدریس مهارت بدنی »» توصیه»» همیشه چشمهایت به توپ باشد. 
انتقال توصیه به تدریس»» محکم، عادل و با ثبات باشید. 
هنگامی که سخن از ایجاد تغییر است، یک هدف جلسه تبادل نظر برای بازخورد واداشتن معلم به ملاحظه چندین جانشین و انتخاب بهترین آنهاست.

 

 

این فایل در قالب power point و به تعداد  23 اسلاید می باشد.

 

 

برای دانلود کلیک کنید