تحقیق درباره آرتروز گردن

- تحقیق درباره آرتروز گردن

تحقیق درباره آرتروز گردن

تعداد صفحه:  17

نوع فایلWord

فرمت فایلdocx

***  قابل ویـرایش

 

 

 

 

 

فهرست مطالب :

آرتروز چیست؟……………………………………………………………………………………………………………………… 1

عوامل بروز آرتروز ……………………………………………………………………………………………………………….. 5

علت آرتروز ……………………………………………………………………………………………………………………………6

علایم آرتروز ……………………………………………………………………………………………………………………….. 6

پیشگیری ……………………………………………………………………………………………………………………………. 6

درمان …………………………………………………………………………………………………………………………………. 7

اقدامات غیر دارویی ……………………………………………………………………………………………………………… 8

اقدامات دارویی …………………………………………………………………………………………………………………… 8

روش های درمان آرتروز ……………………………………………………………………………………………………….. 9

جراحی ارتوپدی …………………………………………………………………………………………………………………. 10

بی تاثیر بودن طب سوزنی در آرتروززانو ……………………………………………………………………………….. 12

رژیم غذایی در بیماری آرتروز ………………………………………………………………………………………………. 12

ارتباط کمبود ویتامین k وآرتروز …………………………………………………………………………………………. 14

تاثیر انار در درمان آرتروز ……………………………………………………………………………………………………. 15

جلبک دریایی برای درمان آرتروز ………………………………………………………………………………………… 15

آرتروز رابطه مستقیم با چاقی دارد ……………………………………………………………………………………….. 16

آرتروز زودرس ……………………………………………………………………………………………………………………. 16

نقش ورزش وتغذیه در ایجاد آرتروز ……………………………………………………………………………………… 17

منابع و مآخذ ………………………………………………………………………………………………………………………. 17

 

 

آرتروز چیست؟

 

 

آرتروز یک بیماری غضروف مفصلی است که در آن بافت غضروفها در اثر فشارهای وارده تحلیل رفته و آسیب می‌بینند. وظیفه طبیعی غضروف تنظیم فشارهای وارده به مفصل است و در واقع بخشی از غضروف سلولهایی دارد که مفصل را هدایت می‌کند. مهمترین وظیفه سلولهای غضروفی یا کندرسیتها (chondrocyte) این است که تحمل پذیری مفصل را بالا می‌برد،

اگر بخشهای مختلف این غضروف آسیب ببیند طبیعی است که در پی آن فعالیت طبیعی مفصل دچار اشکال میشود و چون در قسمتهای خارجی بافتهای اطراف غضروف عصب وجود دارد غضروف دچار درد و ناراحتی میشود ودردی به نام درد مکانیکی در آن ناحیه احساس می‌شود.

این درد با فعالیت افراد زیاد میشود، آرتروز بطور عمده در مفاصلی که فشار زیاد بر آنها وارد میشود ایجاد میشود بنابراین مفاصل زانو و لگن فشار وزن بیشتری را تحمل می‌کنند و بیشتر در معرض ابتلا به آرتروز هستند. مفاصل دست هم در این خصوص در امان نیستند به خصوص در افرادی که زمینه ارثی دارند. بیماری رایج آرتروز را می توان به دو نوع (OA Osteoarthritis) و (RA Rheumatoid) تقسیم نمود.

با مطالعات انجام شده بیش از صد نوع بیماری گوناگون می تواند موجب درد ، گرفتگی و در اغلب موارد سبب تورم مفاصل گردد. بروز تورم مفاصل و استخوانها هنگامی است که غضروفهای انتهایی استخوانها به تدریج دچار خوردگی می شود و نتیجه آن سائیدگی استخوانها با یکدیگر می باشد .این تورم اغلب در مفاصل دست، زانو، باسن و ستون فقرات مشاهده می گردد.رماتیسم مفاصل (RA)اختلالی است که موجب تولید پادتن های مضر می گردد و به صورت کلی روی تمام مفاصل اثر می گذارد . سیستم ایمنی بدن به لایه بیرونی مفاصل حمله می کند در نتیجه موجب تورم مفاصل شده که این تورم در اطراف بافتها گستردگی بیشتری به خود می گیرد و به تدریج به غضروفها و بافت استخوانها آسیب می رساند .
آرتروز شایعترین بیماری مفصلی است که در آن غضروف مفصلی دچار آسیب و تخریب می‌شود ونام دیگر آرتروز “استئوآرتریت” است. به همین دلیل بعضی از مردم به این بیماری ساییدگی مفصل هم می‌گویند، این بیماری شایعترین اختلال مفصلی است که مردان و زنان را مبتلا می‌کند به تدریج بی‌تحرکی و ضعف قدرت عضلانی را به دنبال  دارد .در این بیماری، استخوان نزدیک مفصل تغییراتی پیدا می‌کند و برجستگی‌های کوچک استخوانی در اطراف مفصل بوجود می‌آید.

هر گونه اختلال در مفصل که باعث کم کاری یا بی‌تحرکی و یا ایجاد درد در آن شود به عنوان اختلال مفصل یا آرتروز نامیده می‌شود. آرتروز و بخصوص آرتروز زانو جزء اختلالات شایع سیستم استخوانی و اسکلتی هستند که عوامل مختلفی در بروز آن تاثیر دارد. در اختلال آرتروز سطوح غضروفی مفاصل که در واقع عمل اصلی مفصل را انجام می‌دهند تخریب می‌شوند و در نتیجه این تخریب کارکرد مفصل نیز دچار اختلال می‌شود.

آرتروز با درد و محدودیت حرکت در عضو که می‌تواند در زانو، کمر و گردن باشد همراه است و در موارد پیشرفته هم باعث تغییر شکل و حالت آن عضو می‌شود. نحوه نشستن افراد در افزایش شدت آرتروز بخصوص آرتروز زانو موثر است. بطورکلی در سن ۴۰سالگی تقریبا همه افراد تغییرات آرتروز را در مفاصل خود دارند ولی بیشتر آنها علامت خاصی احساس نمی‌کنند و تعداد نسبتا کمی دچار علائم آرتروز هستند. تقریبا همه جانوران از جمله ماهیها، دوزیستان، خزندگان (دایناسورها) و پستانداران مبتلا به آرتروز می‌شوند. آرتروز دو نوع است: آرتروز اولیه و آرتروز ثانویه.نوع اولیه آن با افزایش سن در همه افراد    بوجود می‌آید و همه مفاصل را مبتلا می‌سازد و عمدتا مفاصل زانوها، مفصل ران به لگن، مفاصل انگشتان دست و پا و بالاخره ستون فقرات را گرفتار می‌کند. آرتروز ثانویه در مفصلی بوجود می‌آید که قبلا به وسیله بیماری دیگری آسیب دیده و ساختار آن تغییر کرده است. مثلا مفصلی که دچار شکستگی شده، پس از بهبودی دچار آرتروز می‌شود.بدیهی است این نوع آرتروز سراسر مفاصل بدن را گرفتار نمی‌کند، بلکه تنها مفاصل آسیب دیده دچار آن می‌شود.

در این عارضه بیمار هنگام بیدار شدن از خواب، احساس می‌کند مفاصل او سفت شده‌اند و پس از ۵ تا ۱۰دقیقه این حالت از بین می‌رود. با پیشرفت بیماری آرتروز به مرور زمان دامنه حرکات مفصل گرفتار کاهش می‌یابد و ممکن است مفصل خشک و بی‌حرکت شود، البته فیزیوتراپی می‌تواند از این حالت خشکی مفصل و محدودیت حرکات پیشگیری و آن را درمان کند.

تشخیص آرتروز معمولا آسان است.البته گاهی این بیماری با بیماری روماتیسمی دیگر اشتباه می‌شود که گرفتن عکس از مفصل با اشعه xو رادیوگرافی به تشخیص درست این بیماری کمک می‌کند.
آرتروز یک بیماری پیشرونده و مزمن است و بهبودی قطعی ندارد ولی در بیماران چاق توصیه می‌شود وزن خود را پایین آورند تا فشار روی زانوها و مفصل لگن کمتر شود.

فیزیوتراپی سبب جلوگیری یا معالجه محدودیت حرکتی و تقویت عضلات اطراف مفصل می‌شود. با تقویت عضلات، مفصل ثبات بیشتری پیدا کرده و مشکلات بیمار کمتر می‌شود.

 

عوامل بروز آرتروز

  • ژنتیک: میزان بروز آرتروز با مسائل ژنتیکی و نژادی ارتباط دارد. بررسیها نشان می‌دهد که احتمال ابتلا به این بیماری در خانمها بیشتر است.به تازگی یک ژن در ایجاد آرتروز شناخته و معرفی شده که ممکن است علت آرتروز ژنتیکی باشد؛ اما این امر هنوز ثابت نشده است.
  • سن بالا: بزرگترین عامل خطرساز برای استئوآرتریت سن می‌باشد. بطوریکه در زنان با سن کمتر از 45 سال فقط 2% و در سنین بین 64-45 سال میزان شیوع 30% بوده است. و بالای 65 سال این میزان 68% بوده است.
  • ضربه: ضربه‌های شدید و استفاده مکرر ازمفصل نیز از عوامل خطر ساز مهم جهت آرتروز هستند بی‌کفایتی رباط متقاطع قدامی و آسیب منیسک منجر به استئوآرتریت زانو می‌شود. اگرچه آسیب غضروف مفصل ممکن است در هر زمان طی آسیب یا بعد از آن بوجود آید، در صورت استفاده از مفصل مبتلا (مثلا از قبل شکسته) حتی غضروف طبیعی نیز در صورت ناپایدار بودن مفصل از بین می‌رود.
  • چاقی: چاقی ازعوامل خطرآرتروزدر زانو ودست است. تحقیقات نشان داده که کاهش وزن به میزان 5 کیلوگرم احتمال بوجود آمدن آرتروز علامتدار زانو را 50% کاهش می‌دهد.

برای دانلود کلیک کنید