بررسی نقوش و کتیبه های برج های رسگت و لاجیم مازندران و رادکان گلستان
بررسی نقوش و کتیبه های برج های آرامگاهی رسگت و لاجیم مازندران و رادکان گلستان در قالب pdf و در 234 صفحه
برجهای آرامگاهی رسگت، لاجیم و رادکان در شمال ایران و در استان های مازندران و گلستان واقع شده اند. این سه برج به دوره ی حکومت باوندیان تعلق داشته و دارای بدنه ای با تزئینات آجری و گچبری های گیاهی برگرفته از نقوش دوران ساسانی هستند. باوندیان از سلسله های اصلی تبرستان بودند که از زمان ساسانیان آغاز می شوند. آنها مدت ۷۰۷ سال، یعنی از سال ۴۵ هجری ( ۶۵ میلادی) تا ۷۵۰ هجری (۱۳۴۹ میلادی) در تبرستان فرمانروایی کردند. فرمانروایان این سلسله به ملک الجبال ملقب بودند، و عنوان اسپهبد (اصفهبد) داشتند و با اینکه جلگه های تبرستان را از دست دادند تا مدتهای مدید، کوهستانهای آن سرزمین در دست ایشان بود. این سلسله به سه شاخه تقسیم میشوند: کیوسیه، اسپهبدیه (اصفهبدیه)، کینخواریه، که این سه برج در زمان باوندیان اسپهبدیه ساخته شده اند. در هر سه برج از نقوش تزئینی گیاهی و کتیبه ها به خط کوفی و پهلوی برای تزئین استفاده شده است.
این پروژه یکی از بهترین مجموعه درباره برج های آرامگاهی رسگت، لاجیم و رادکان در شمال ایران به همراه نقشه، تصاویر، معرفی کامل تاریخ مازندران و گلستان، معرفی سبک معماری رازی، و … به همراه موارد زیر می باشد:
فهرست مطالب
عنوان
فصل ۱ مقدمه و کلیات.
۱ – ۱ مقدمه
۲ – ۱ کلیات تحقیق
فصل ۲ مازندران
۱ – ۲ وضعیت جغرافیایی مازندران
۱ – ۲ – ۲ محوطه ها و بناهای ارزشمند تاریخی مازندران
۳ – ۲ واژه شناسی مازندران
۴ – ۲ مختصری از تاریخ مازندران از پیش از اسلام تا انتهای مرعشیان
۱ – ۴ – ۲ اوایل اسلام تا سلجوقیان (۲۱ تا ۱۴۲۹ق)
۵ – ۲ علویان تبرستان (۲۵۰-۳۱۶هق)
۱ – ۵ – ۲ مرعشیان مازندران (۷۶۰-۱۰۰۶ه.ق)
۲ – ۵ – ۲ آل زیار (۳۱۵ – ۴۶۲ ه ق)
۶ – ۲آل بویه (۳۲۰-۴۴۷ ه. ق )
۷ – ۲ اصل و نسب اسپهبدان
۱ – ۷ – ۲ قارنیان یا سوخرانیان (۵۰ قبل از هجرت -۲۲۴ ه.ق)
۲ – ۷ – ۲ باوندیان (۴۵-۷۵۰ه.ق)
۳ – ۷ – ۲ پادوسپانیان (۴۵-۱۰۰۶ه.ق)
فصل ۳ سبک های معماری
– ۱ – ۳ شیوه های هفت گانه معماری ایران
۲ – ۳شیوه رازی
۱ – ۲ – ۳ معماری شیوه رازی
۳ – ۳ بناهای آرامگاهی
۱ – ۳ – ۳ آرامگاه ها در آغاز اسلام.
۲ – ۳ – ۳ آرامگاهها در ایران
۳ – ۳ – ۳ معماری برج های آرامگاهی
۴ – ۳ تزئینات وابسته به معماری
۱ – ۴ – ۳ هنرهای تزئینی ایران
۲ – ۴ – ۳ تقسیم بندی نقوش تزیینی.
۳ – ۴ – ۳ کتیبه
۳ – ۴ – ۳ -زبان های ایرانی
۲ – ۳ – ۴ – ۳ خط و زبان پهلوی
۳ – ۳ – ۴ – ۳ خط کوفی
۴ – ۳ – ۴ – ۳ خط کوفی تزئینی
۵ – ۳ – ۴ – ۳ خط کوفی در ایران
۵ – ۳ موضوعات تزئین
۶ – ۳ تکنیک های تزئین.
۱ – ۶ – ۳ -هنر گچبری در آثار هنر اسلامی
۲ – ۶ – ۳ آجر
۲ – ۶ – ۳ -بند کشی
۳ – ۶ – ۳ قوس، گنبد و مقرنس
فصل ۴ معرفی برجهای رسگت، لاجیم و رادکان
۱ – ۴ معرفی برج رسگت (دودانگه ساری – مازندران)
۲ – ۴ معرفی برج لاجیم…
۳ – ۴ معرفی میل رادکان (شهرستان کردکوی استان گلستان)
۴ – ۴ بررسی اجمالی تزئینات و کتیبه های برج رسگت
۱ – ۴ – ۴ کتیبه های برج رسگت
۲ – ۴ – ۴ مواد و مصالح به کار رفته در برج رسگت
۵ – ۴ بررسی اجمالی تزئینات و کتیبه های برج لاجیم
۱ – ۵ – ۴ کتیبه های برج لاجیم
۴ بررسی اجمالی تزئینات و کتیبه های برج رادکان…
۷ – ۴بررسی تشابه برج های رسگت، لاجیم ، رادکان و گنبد قابوس
۴- ۸ بررسی نقوش و کتیبه ها با نمونه های مشابه برای پیشینه یابی آنها
۸ – ۴- انقوش گیاهی برج رسگت
۲ – ۸ – ۴ کتیبه های برج رسگت..
۳ – ۸ – ۴ نقوش و کتیبه های برج لاجیم..
۴ – ۸ – ۴ نقوش و کتیبه های برج رادکان
۹ – ۴ نتیجه گیری.
فهرست منابع
منابع لاتین