دانلود پروژه بررسی ویژگی های هندسی مقرنس ها از دیدگاه هندسه فرکتال

- دانلود پروژه بررسی ویژگی های هندسی مقرنس ها از دیدگاه هندسه فرکتال

دانلود پروژه بررسی ویژگی های هندسی مقرنس ها از دیدگاه هندسه فرکتال

دانلود پروژه بررسی ویژگی های هندسی مقرنس ها از دیدگاه هندسه فرکتال در 53 اسلاید

 

 

 

 

 

مقدمه :

امروزه با صحبت از خلق فضاهایی با کاربری پیچیده و سازه هایی انعطاف پذیر ،  بلافاصله معماری معاصر غرب و مبانی نظری رایج  در دنیای مدرن تداعی می شود . اعتقاد عموم متخصصان بر این  است که فقط با  معماری های برگرفته از مکاتب غرب که هندسه فضایی خاصی دارند ، قادر به خلق فضاهایی پیچیده  با قابلیت گسترش در ابعاد مختلف فضایی خواهیم بود در حالی که معماری اسلامی در ذات خود معماری هندسه گراست .

ویژگی های الگوهای اسلامی بر پایه معادلات دقیق ریاضی استوار بوده و طبیعت با دارا بودن الگو های پیشرفته ریاضی همواره سرمشق و منبع الهام مهندسان وهنرمندان  بوده است.

« طبیعت » همواره به عنوان منبع تقلید و الهام ، مورد نظر اندیشمندان بشری در عرصه های علمی و هنری بوده است .در میان هنرمندان و حرفه مندان هنرمند، « معماران » جایگاه والایی در استفاده و نه تنها تقلید و محاکات صرف ، از ساختارهای طبیعی و محیط زیست  در زمینه ی « الگو برداری های فرمی » ، « الگو برداری محتوایی » و « الگو برداری از قوانین طبیعت » داشته اند.

رابطه فراکتال و معماری

انسانها در روزگار قدیم که در طبیعت می زیستند و مانند انسان دوره مدرن ، با طبیعت بیگانه نبودند ، معماریشان با نظم طبیعت بود . آنها به این دلیل که در طبیعت رشد می یافتند ، ضمیر ناخود آگاهشان نیز با نظم طبیعت – یعنی با نظم فراکتال – رشد می یافت ، در نتیجه مصنوعاتش نیز دارای نظم فراکتال می بود.

مطالعه هندسه باید به طراح کمک کند به درک بهتری از جریان جزئیات در پیرامون ما و جهان طبیعی دست یابد . خصوصیت فراکتالی یک ترکیب معماری در تسلسل جالب جزئیات است . این تسلسل برای حفظ جذابیت معماری لازم است . هنگامی که شخص به یک ساختمان نزدیک و سپس به آن وارد می شود همیشه باید مقیاس کوچکتر دیگری همراه با جزئیات جذاب وجود داشته باشد تا معنای کلی ترکیب را بیان کند که این یک ایده فراکتال است

مقرنس

تزیین های اسلامی

بی تردیدتزئینات وابسته به معماری اسلامی در ایران،یکی از پدیده های بزرگ هنری این سرزمین و حتی جهان می باشد جلوه ها و نقشینه های آن،که از گوشه و کنار این مرزو بوم قد کشیده است،از چنان جاذبه و افسونی برخوردار است که هرگز نمی توان سهم عظیمش را در فرهنگ و تمدن اسلامی نادیده گرفت. با نگاهی به هنر های سنتی ایران در می یابیم که این آثار هم عملکردی بوده و هم مفهومی (نمادین و الهی). این جنبه های کاربردی و هنری توام را نمی توان کم اهمیت شمرد و یا خارج از حیطه هنر دانست زیرا این قبیل آثار هنری در عین حال که نیاز های روزمره را مرتفع می ساختند دیدگان و ذوق مخاطبان آن ها را نیز برای درک و فهم زیبایی پرورش می دادند.تزیینات در معماری ایرانی آیینه ای است از زیبایی الهی که با یک به هم پیوستگی هماهنگ از تناسبات عقلی از طریق الگو هایی هندسی همچون رسمی بندی،کاربندی و مقرنس و…منعکس می گردد.…………………………..

 

بررسی ویژگی های هندسی مقرنس ها از دیدگاه هندسه فرکتال,هندسه مقرنس , هندسه فرکتال, فرکتال,مقرنس,تزیین های اسلامی

 

برای دانلود کلیک کنید