دانلود پاورپوینت ریتم شبانه روزی و عملکرد فعالیت بدنی- 37 اسلاید

- دانلود پاورپوینت ریتم شبانه روزی و عملکرد فعالیت بدنی- 37 اسلاید

دانلود پاورپوینت ریتم شبانه روزی و عملکرد فعالیت بدنی- 37 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

 

 ریتم شبانه روزی و عملکرد فعالیت بدنی

 

چرخه زمانی مهارت های فیزیکی 23 روزه،  عواطف 28 روزه و هوش 33 روزه است. این چرخه ها تابع یک منحنی سینوسی شکل است که به طور منظم در فواصل زمانی یاد شده تکرار می شوند .

 

در نیمه مثبت این چرخه و در بهترین روزها فرد احساس قدرت ،توانمندی ، مهارت، انرژی، استقامت و مقاومت زیاد در برابرموانع را دارد. این روزها بهترین روزها برای مسابقه دادن یک ورزشکار است.

 

مرکز تنظیم ساعت شبانه روزی پستانداران در هسته سوپراکیاسماتیک  قرار دارد.یک گروه از سلولهای ویژه در هیپوتالاموس قرار گرفته است.

 

 

تخریب هسته فوق کیاسمایی ،که اطلاعات روشنی را از چشمها دریافت می کند باعث از دست دادن چرخه منظم خواب و بیداری می گردد.

 

شبکیه چشم نه تنها محتوی دریافت کننده های نوری ویژه است، بلکه همچنین محتوی سلولهای گانگلیون است.

 

این سلولها محتوی رنگدانه نوری هستند که به آنها ملانوپسین و به آن رشته،مسیر شبکیه-هیپوتالاموسی گویند.

 

§قدرت عضلانی:
§قدرت عضلانی، مستقل از در نظر گرفتن گروه عضلات یا سرعت انقباض، به طور منظم در ساعات اولیه عصر به بیشترین مقدار خود می رسد.
§قدرت تاکنندگی انگشتان که به آسانی با دینامومتر قابل اندازه گیری است، در بین ساعتهای 2 و 7عصر با دامنه ای حدود 6٪ از میانگین شبانه روزی،به بیشترین مقدار خود می رسد.
§
§ البته دوره قدرت تاکنندگی انگشتان به طول دوره محرومیت از خواب نیز متکی است و با تغییرات روند خواب وبیداری منطبق است
 
-مراحل خواب:
-دو نوع عمده خواب وجود دارد: خواب رم که تقریباً 20٪ از کل خواب است و خواب غیر رم که به چهارمرحله تقسیم می شود. مرحله 1 که شباهت نزدیکی با خواب آلودگی درشب دارد. مرحله 2 که طولانی ترین بخش است و در این مرحله رویابینی وجود دارد و مرحله 3 و 4 که هر دو خواب، خواب موج کوتاه نامیده می شود.

-خواب شامل پنج مرحله است که مراحل ۱، ۲، ۳ و ۴ و مرحله رم نامیده می شود. .Rapid eye movement( REM)

-خواب رم نوعی از خواب است که در آن مغز کاملا فعال است و با وجود اینکه شخص با وجود فعالیت بارز در مغز کاملا در حال خواب است به آن خواب متناقض گفته می شود.
-در مرحله خواب رم، فعالیت مغزی مشابه حالات بیداری می‌گردد و کره چشم‌ ها نیز در پشت پلک‌های بسته‌مان شروع به حرکت می‌کند.
-در واقع بیشتر ما 4 تا 6 نوبت در طی خواب شبانه، در مرحله رم به سر می‌بریم.ولی نوزادان مقدار بیشتری را در این مرحله سپری می‌کنند.
 
§مطالعات دیگر نشان می دهد که بی خوابی باعث رقیق شدن خون می گردد و ممکن است با کاهش اندکی در VO2max رابطه داشته باشد.البته تحقیقات نشان داده است که در هنگام بی خوابی VO2max کاهش می یابد و رابطه متقابلی نیز بین بی خوابی و فشارهای محیطی وجود دارد و برای مثال،افزایش درجه حرارت بدن می تواند باعث بی خوابی گردد.
§بی خوابی در دوره شبانه روزی بازیکنان فوتبال باعث افزایش ایجاد سطح فنیل آلانین ادرار می شود.در سه شب بی خوابی غلظت این ماده در ادرار به مقدار آن در بیماران روانی نزدیک می شود.خوشبختانه، چنین بی خوابی های طولانی به ندرت تجربه می شود.تحقیقات انجام شده در پرتاب کنندگان نشان داده است که تغییرات کاتکولامین ها باعث افزایش و یا کاهش دقت درعملکردپرتاب می شود.
§(یک اسید آمینه طبیعی است که در سال 1979 کشف شد و در سوخت وساز بدن انسان نقش اساسی دارد.این ماده در کبد تبدیل به تیروزین می شود و چنانچه اختلالی در این تبدیل به وجود آید،ایجاد نقص عقلی و عقب ماندگی روانی می کند.وجود آن در ادرار می تواند به علت اختلال معیین توارثی در جریان متابولیسم و سوخت وساز و حالت همراه با کند ذهنی نیز باشد).                                                                   
§

برای دانلود کلیک کنید