دانلود پاورپوینت شناسایی گزینه های استراتژیک و انتخاب استراتژی با استفاده از ماتریس های SWOT و QSPM- در 16 اسلاید

- دانلود پاورپوینت شناسایی گزینه های استراتژیک و انتخاب استراتژی با استفاده از ماتریس های SWOT و QSPM- در 16 اسلاید

دانلود پاورپوینت شناسایی گزینه های استراتژیک و انتخاب استراتژی با استفاده از ماتریس های SWOT و QSPM- در 16 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

 

تحلیل SWOT برای اولین بار در سال 1950 توسط  جورج آلبرت اسمیت و رولند کریستنسن مطرح و به عنوان ابزاری مفید برای شناسایی گزینه های راهبردی پیش روی سازمان به کار گرفته شد. از این روش برای تحلیل وضعیت موجود و بررسی نقاط قوت ،ضعف ها ،فرصتها و تهدیدها به منظور شناسایی مسائل استرات‍ژیک و ارائه استراتژی مناسب در بلند مدت ، برای یک ناحیه استفاده میشود.
عبارت SWOT از کنار هم قرار دادن حروف نخست چهار واژه ، قوتها(Strengths)  ، ضعفها(Weaknesses)، فرصتها (Opportunities) و تهدیدات (Threats) تشکیل شده است.
در این روش تلاش می شود با در کنار هم قرار ویژگی های درونی سازمان و شرایط محیط بیرون، راهبردی متناسب با زمان و مکان برای سازمان برگزیده شود. از دیدگاه  این مدل یک استراتژی مناسب  قوتها و فرصتها را به خداکثر و ضعف ها و تهدید را به حداقل ممکن میرساند.
 
SWOT مراحل انجام تجزیه و تحلیل
 

گام نخست: شناسائی عوامل داخلی و خارجی

ابتدا عوامل داخلی و عوامل خارجی شناسائی می‌شود. پس از مشخص شدن تمامی نقاط ضعف و قوت و تهدیدها و فرصتها، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (EFE ) تشکیل می‌شود. نقاط ضعف و قوت داخلی در ماتریس IFE و فرصتها و تهدیدات خارجی در ماتریس EFE تجزیه و تحلیل می‌شوند. پس از مشخص شدن و نمره دهی عوامل درونی و بیرونی، این عوامل در جدول ماتریس استراتژی‌ها قرار می‌گیرند. با استفاده از ادبیات پژوهش و مصاحبه‌های تخصصی مهمترین شاخص‌های هریک از معیارهای فوق شناسائی می‌شوند و سپس در قالب نقاط ضعف و قوت دسته‌بندی خواهند شد. به روش مشابه با استفاده از ادبیات پژوهش و مصاحبه‌های تخصصی مهمترین شاخص‌های هریک از عوامل خارجی شناسائی شده و سپس در قالب فرصت‌ها و تهدیدها دسته‌بندی خواهند شد.

 

گام  دوم: ایجاد ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی

برای تهیه ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (IFE) ابتدا نقاط قوت و سپس نقاط ضعف را لیست می کنیم در مورد ماتریس ارزیابی عوال خارجی (EFE) ابتدا فرصت ها و سپس تهدیدات را فهرست می کنیم در هر دوی این ماتریس پس تهیه فهرست، ضریب وزنی هر عامل و نمره عملکرد سازمان در رابطه با آن عامل را نیز مشخص می سازیم.

 

گام سوم: تشکیل ماتریسSWOT

برای تشکیل این متریس باید عوامل داخلی و خارجی را در ابعاد عمودی و افقی آن قرار داد تا جایگاه صنعت یا سازمان در بازار مشخص گردد و بتوان استراتژی های مناسبی را برای آن مشخص کرد. این ماتریس منطبق بر ماتریس SWOT است و استراتژی های مناسب برای سازمان را مشخص می‌کند.

 

گام سوم- تشکیل ماتریس تجزیه و تحلیل SWOT

vاستراتژی های SOدر  این استراتژی ها سازمان می کوشد با تکیه بر نقاط قوت داخلی از فرصت های محیطی بهره برداری نماید. استراتژی های این خانه غالبا ماهیتی تهاجمی داند و استراتژی هایی چون توسعه بازار و محصول و یکپارچگی عمودی و افقی را بر می گیرند.
vاستراتژی های WO: سازمان می کوشد با بهره برداری از فرصت های محیطی، نقاط ضعف داخلی خود را پوشش دهد. استراتژی های این خانه معمولا ماهیتی محافظه کارانه دارند. مانند استراتژی های رسوخ در بازار و تنوع همگون.
vاستراتژی های ST: شرکت ها با اجرای این استراتژی ها می کوشند با استفاده از نقاط قوت خود اثرات ناشی از تهدیدات موجود را کاهش داده یا آنها را از بین ببرند. در این خانه، شرکت برای عبور از تهدیدات مجود، بیش از هرچیز بر توان رقابتی خود تکیه دارد و استراتژی های رقابتی همچون استراتژی های متنوع سازی را به کار می گیرد.
vاستراتژی های WT: این دسته از استراتژی ها ماهیتی تدافعی دارند و می کوشند برای حفظ بقاء خود، همزمان از نقاط ضعف داخلی بکاهند و از تهدیدات ناشی از محیط خارجی پرهیز نمایند. استراتژی های کاهش، واگذاری، مشارکت و انحلال در این گروه استراتژی ها قرار می گیرند.
 

برای تشکیل ماتریس QSPM  ابتدا فهرست عوامل راهبردی درون و بیرون سازمانی شامل کلیه تهدیدها و فرصت‌ها و ضعف‌ها و قوت‌ها از ماتریسهای IFE و EFE  استخراج و در ستون اول این ماتریس آورده می‌شود. سپس ضریب اهمیت هر عامل از ماتریس IFE و EFE استخراج و در ستون دوم درج می‌شود. در ستون‌های بعدی انواع استراتژی هایی که از ماتریسSWOT بدست آمده (شامل استراتژی‌های چهارگانه WO، ST، WT و SO ) آورده می‌شود.

ستونهای مربوط به انواع استراتژی‌ها به دو زیر ستون تقسیم می‌شود. در زیر ستون نخست امتیاز جذابیت استراتژی در ارتباط با تک تک عوامل داخلی و خارجی تعیین می‌شود. در تعیین امتیاز جذابیت به این سئوال پاسخ داده می شود که استراتژی مذکور تا چه حد برای بهره گیری از فرصت یا قوت ( و یا پرهیز از ضعف و تهدید ) مورد نظر کارساز است؟. امتیاز‌های جذابیت به صورت زیر است :

امتیاز 0= استراتژی ارتباطی با این عامل ندارد.

امتیاز 1 = استراتژی در ارتباط با این عامل کارساز نیست و جذاب محسوب نمی شود.

امتیاز 2 = استراتژی تا حدی در رابطه با این عامل کارسازی دارد و تا حدودی جذاب است.

امتیاز 3 = کارسازی استراتژی در ارتباط با عامل، نسبتا بالا است و جذابیت آن در حد قابل قبول است.
امتیاز 4 =  استراتژی کاملا کارساز است و جذابیت بالایی دارد.

زیر ستون دوم این بخش به امتیاز (نمره) نهایی استراتژی مربوط می شود که از ضرب نمره جذابیت استراتژی برای هر عامل در ضریب اهمیت آن عامل به دست می آید. مجموع امتیازاتی که استراتژی کسب می کند نمره نهایی و اولویت آن آن در مقایسه با دیگر استراتژی ها نشان می دهد.

 

با استفاده از این ماتریس می توان رقبای اصلی و نقاط قوت و ضعف آنها را نسبت به موضع استراتژیک سازمان شناسایی کرد. ضریبها و جمع نمرات متعلق به ماتریس بررسی رقابت و ماتریس ارزیابی عوامل خارجی در معنی یکسان هستند.

عوامل موجود در ماتریس رقابت در برگیرنده عوامل کلیدی موفقیت در یک صنعت هستند و رتبه ها نمایانگر میزان قوت هریک از رقبا در بهره گیری از این عوامل موفقیت است.

تفاوت های ماتریس ارزیابی عوامل خارجی و ماتریس بررسی رقابت:

در ماتریس بررسی رقابت عوامل تعیین کننده موفقیت سازمان گسترده تر هستند. آنها داده های خاص مشخص را در بر نمی گیرند و حتی امکان دارد با مسایل داخلی سازمان ترکیب شوند.

در ماتریس بررسی رقابت، عوامل کلیدی موفقیت سازمان ها به دو گروه عوامل تهدید کننده و فرصت ها تقسیم نمی شوند.

در ماتریس بررسی رقابت می توان رتبه ها و نمره های نهایی شرکت رقیب را با شرکت خود مقایسه نمود. این قیاس اطلاعات استراتژیک مناسبی فراهم می کند.

 

برای دانلود کلیک کنید