دانلود طرح درس -حرکت بدن (ماهیچه) -علوم پنجم
دانلود طرح درس -حرکت بدن (ماهیچه) -علوم پنجم
فرمت فایل (word) و قابل ویرایش
تعداد صفحات 5صفحه
قسمتی از مجموعه
محتوا (مفاهیم /مهارتها به تفکیک) : درس پنجم – حرکت بدن ( بخش ماهیچه)
دست ها و پاها چگونه خم و راست می شوند ؟
استخوان ساعد چگونه به حرکت در می آید ؟
ساعد یک دست را روی بازو خم کنید ؛ چه تفاوتی را روی بازو و زیر آن احساس می کنید ؟
پیامد یادگیری :
مفهوم ماهیچه و کاربرد آن در انجام کارهای روزمره
کارهایی که ماهیچه ها انجام دادن آن را امکان پذیر می کنند
مواد / منابع یادگیری
محدوده زمانی
شرح تکالیف یادگیری/ عملکردی به تفکیک مراحل
مراحل
معلم- دانش آموز
8 دقیقه
ایجاد انگیزه – معلم از دانش آموزان می خواهد که سر جایشان بلند شوند – با شمارش معلم از شماره یک تا پنج حرکات گرم کردن دستها که در مراسم صبحگاهی نیز انجام میدادند
رو چند باری انجام دادند .
برقراری ارتباط
پرسش سوالاتی همچون :
1- این حرکاتی که انجام دادید ، باعث میشود که چه اتفاقاتی در بدن بیافتد ؟
2- با انجام دادن این حرکات بدن برای چه کارهایی آماده می شود .
فرایند هدایت و بازخورد
پیش بینی می کردیم که دانش آموزان با انجام دادن حرکات دستها ، توجه بیشتری به درس امروز نشان دهند که این اتفاق تا حدودی افتاد و شور و نشاطی با انجام این حرکات در بین دانش آموزان بوجود آمد.
محدودیت : نبود سیستم هوشمند پخش ( ویدئو پرژکتور ) .
تحلیل و تفسیر
دانش آموز ،
تصاویر ماهیچه
8 دقیقه
1- از دانش آموزان می خواهیم که تجربه های خود را در ورزش هایی که رفته اند را بیان کنند.
2- هر ورزشی که انجام داده اند ، حرکات اعضای بدن در آن ورزش را نام ببرند و هرچیزی که درباره آن میدانند ، بگوییند.
3 – خاطرهای از گرم کردن و نرمش کردن اگر دارند ، بگویند .
4 – تصاویری از ماهیچه های ، دست و پا ، صورت ، معده و قلب در اختیار گروها قرار می دهیم.
به تجربه گذاشتن
به طور تصادفی از چند دانش آموز می خواهیم که چند حرکت گرم کردن بدن را انجام دهند و کار ماهیچه در آن قسمت از بدن را بگوید .
فرایند هدایت و بازخورد
دانش آموزان به خوبی ورزش ها را نام بردند و حرکات گرم کردن را انجام دادند ، سپس بیان پرسش معلم که کدام قسمت بدن در آن حرکت فعالیت زیادی دارد ؟ دانش آموز به خوبی به آن پاسخ داد.
تحلیل و تفصیر
دانش آموز ،
دو تکه مقوا ی رنگی دکمه فشاری
دو تکه نخ کاموا
10 دقیقه
دو تکه مقوای رنگی ( سفید و زرد ) به طول 20 و عرض 4 سانتی متر طبق فعالیت صفحه 36 کتاب در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم و از آنها می خواهیم طبق راهنمایی های کتاب و معلم به انجام آزمایش بپردازند
کاربست
به گروه ها یکی یکی سر میزنیم ، تا کار خواسته شده را درست انجام دهند . درباره نحوه حرکت کردن بازو و ساعد ، دانش آموزان سوالاتی را پرسیدند ، من با قرار گرفتن در گروه ها مشورت دادم و مشکلات آنها را رفع کردم
فرایند هدایت
و بازخورد
در بین گروه ها رفتم و دیدم دانش آموزان کار های خواسته شده را درست انجام دادند و بعضی از گروه ها با مشورت معلم کارشان را درست انجام دادند.
تحلیل و تفصیر
دانش آموز ،
معلم ،
وسیله ای که با آن آزمایش انجام دادند
8 دقیقه
به دلیل اینکه در حین تدریس به خاطر جابه جایی دانش آموزان بی نظمی ایجاد نشود قبل از شروع تدریس گروه بندی کردیم ؛ از دانش آموزان می خواهیم وقتی با وسیله آزمایش خود کار کردند ، در گروه درباره نحوه حرکات مقواها و یا مقایسه حرکات مقواها به بحث و گفتگو بپردازند و هر چیزی که یاد گرفتند را در اختیار دوستان خود قرار دهند .
اشتراک گذاشتن
در بین گروه ها می رویم واز آنها سوالاتی مانند :
1- مقوای زرد چگونه حرکت می کند ؟
2- حرکات مقوا ها را با هم مقایسه کنید ؟
3- جدول صفحه 37 را طبق گفته کتاب کامل کنید .
فرایند هدایت و بازخورد
در گروه های خود بحث کردند ، در پایان نتیجه گیری و یافته های خود را از آزمایش بیان کردند ؛ در این قسمت پیش بینی می کردیم که بیشتر دانش آموزان جواب سوال رو درست پاسخ بدهند که این اتفاق رخ داد .
تحلیل و تفصیر
تصاویر ماهیچه ها
6 دقیقه
به طور تصادفی از دانش آموزان می خواهیم که در پای تخته سیاه حضور پیدا کنند و وظایف ماهیچه های صورت ، دست و پا ، معده و قلب را برای دوستان خود توضیح دهند و بگویند کدام یک از ماهیچه ها ی گفته شده با اراده ما کار میکند و چرا ؟
از دانش آموزان می خواهیم نحوه انقباض و انبساط ماهیچه ها را بیان کنند.
موقعیت جدید
خود معلم در کنار دانش آموزان می ایستد که چیزی جز این حرکات خواسته شده و جوابی که می خواهد را ندهند .
معلم جواب تکمیلی را بعد از دانش آموز می دهد .
فرایند هدایت و بازخورد
پیش بینی می کردم که دانش آموزان مفهوم ماهیچه را درک و با وظایف آن آشنا شده و سوالاتی که درباره آن از دانش آموزان پرسیده می شود ، پاسخ مثبتی بدهند.
انتظار داشتم که حرکات ماهیچه ها را درست انجام دهند که اینگونه شد.
تحلیل و تفصیر
1- سنجش یه صورت مرحله ای با روش پرسش و پاسخ انجام شد .
2- از دانش آموزان خواستم که تا الآن هر چه یاد گرفتند به گزارش در یک برگه جداگانه بنوسید و جلسه آینده به من تحویل دهید
3- در پایان با ذکر صلواتی کلاس درس درس را خاتمه دادم .
سنجش آموخته ها