پاورپوینت کامل و جامع با عنوان بررسی زیررده هاگداران (اسپوروزوآ) از گروه تک یاختگان در 50 اسلاید

- پاورپوینت کامل و جامع با عنوان بررسی زیررده هاگداران (اسپوروزوآ) از گروه تک یاختگان در 50 اسلاید

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان بررسی زیررده هاگداران (اسپوروزوآ) از گروه تک یاختگان در 50 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

هاگداران

هاگداران انگل چرخه زندگی پیچیده‌ای دارند. این چرخه شامل مراحل تشکیل هاگ است. یک هاگدار تک سلولی می‌تواند تقسیم چند تایی بیابد و بطور همزمان تعدادی سلول کوچکتر حاصل آورد. هر کدام از سلولهای حاصل هاگی است که یک هسته دارد که و پس از آنکه چنین سلولی به عنوان انگل بالغ در بدن یک میزبات مستقر شد، چند هسته‌ای می‌شود و خود را برای انجام تقسیم چند تایی دیگری آماده می‌سازد. پلاسمودیوم معروف‌ترین هاگداران است و گونه‌های مختلف آن در پستانداران و پرندگان ایجاد بیماری مالاریا می‌کنند.

هاگ‌داران یا اَپی‌کامپلکسا (Apicomplexa) یک گروه بزرگ از حبابچه‌داران رنگی (آغازیان) می‌باشند که اغلب دارای یک اندامک منحصر به فرد به نام اَپی‌کامپلاست و یک مجموعه ساختار رأسی که برای نفوذ به یاخته میزبان است، می‌باشد.

در برخی از روش‌های آرایه‌شناسی، تَک‌یاختِگان (پروتوزوآ یا پروتوزوئرها (Protozoa)) دسته بزرگی از یوکاریوت‌های تک‌یاخته‌ای هستند.

تک‌یاختگان گروهی بسیار متنوع هستند. متشکل از ریزاندامگان‌های (میکروارگانیسم‌های) تک‌یاخته‌ای با خصوصیات شبیه به گیاهان یا جانوران.

در گذشته پروتوزوآ به عنوان جانداران تک‌یاخته‌ای تعریف می‌شدند که ویژگی‌های جانورمانند دارند، مثل توانایی جنبندگی و شکار. نام لاتین آن هم معنای «جانورمانند» می‌دهد. این جانداران را در مقابل جانداران تک‌یاخته‌ای گیاه‌مانند (protophyta) که توانایی فتوسنتز دارند تعریف می‌کردند. پروتوزوآ همچنین به‌طور غیررسمی به آغازیان تک‌سلولی غیرفتوسنتزی مانند آمیب، مژک‌داران و تاژک‌داران اطلاق می‌کرده‌اند.

تک‌یاختگان یک کلاد را تشکیل نمی‌دهند و گروه نافراگیر هستند زیرا جانوران و قارچ‌ها را شامل نمی‌شود. به همین دلیل در بیشتر سامانه‌های آرایه‌شناسی استفاده نمی‌شود. در طبقه‌بندی‌های کاوالیر-اسمیت (از سال ۱۹۸۱) پروتوزوآ یک فرمانرو نامیده شد. Ruggiero در طبقه‌بندی ۷ قلمرویی (سال ۲۰۱۵) ۷ شاخه تحت پروتوزوآ قرار داد: Euglenozoa, Amoebozoa (آمیبوزوا), Choanozoa (قیف‌زیان), Loukozoa (شیارزیان),PercolozoaMicrosporidia و Sulcozoa.

 

 

فهرست مطالب:

مشخصات عمومی

رده ‌بندی اسپوروزوآ

زیررده هموسپوریدها

جنس پلاسمودیوم

خصوصیات زیستی

چرخه زندگی

دوره زندگی جنسی یا اسپوروگونی

دوره زندگی غیر جنسی یا شیزوگونی

مرحله زندگی غیر جنسی بافتی

مرحله زندگی غیر جنسی خونی

علائم بالینی مالاریا

مرحله لرز

مرحله تب

مرحله عرق

زیررده کوکسیدیا

جنس توکسوپلاسما

چرخه زندگی و مورفولوژی

دوره خارج روده ‌ای

دوره روده‌ ای

توکسوپلاسموز مادرزادی

توکسوپلاسموز اکتسابی

فرم حاد

فرم مزمن

زیررده کیندوسپوریدیا

انواع بیماریزایی میکسوسپوریدیا

راسته میکروسپوریدیا

مبارزه با انگل

جنس پیروپلاسما

برای دانلود کلیک کنید