پاورپوینت مراقبت خانواده محور از کودک مبتلا به بیماری مزمن و معلولیت

- پاورپوینت  مراقبت خانواده محور از کودک مبتلا به بیماری مزمن و معلولیت

پاورپوینت مراقبت خانواده محور از کودک مبتلا به بیماری مزمن و معلولیت

پاورپوینت  مراقبت خانواده محور از کودک مبتلا به بیماری مزمن و معلولیت

 

فصل 12 درس مراقبت از کودک با نیازهای خاص

 

23اسلاید

 

مراقبت خانواده محور از کودک مبتلا به بیماری مزمن و معلولیت

مسئله:  (ص577)

تعریفی که توسط بخش بهداشت مادر و کودک برای کودکان با نیازهای خاص سلامتی ارائه شده :  کودکانی هستند که در معرض خطر زیاد از نظر مسائل مزمن جسمی، رفتاری، تکاملی یا عاطفی، یا مبتلایان به این ناراحتی­ها بود و نیازهایشان از نظر نوع و وسعت بیش از کودکان عادی­ست. یافته­های حاصل نشان­دهنده این است که اکثر ناراحتی­های مزمن دوران کودکی که عامل ناتوانی­اند شامل بیماری­های تنفسی (عمدتاً آسم) و اختلالات تکلم (حسی و ذهنی) می­شوند. (اختلالات ذهنی و سیستم عصبی 1/6 ناتوانی­های این دوره را تشکیل می­دهد)

ناتوانی در پسران، در سن بیشتر از 5 سال و کودکان مربوط به خانواده تک والدینی و درآمد کم، شیوع بیشتری دارد.

کودکان با ناتوانی 3 برابر بیشتر از سایر کودکان در تخت بستری شده و از مدرسه غیبت می­کنند و 2 برابر بیشتر به پزشک نیاز پیدا می­کنند و 5 برابر بیشتر در بیمارستان بستری می­شوند. این کودکان در مقایسه با سایر کودکان به احتمال بیشتری مورد سوء رفتار جنسی یا عاطفی قرار می­گیرند و دچار مسائل رفتاری، اخراج از مدرسه و درگیر شدن با سیستم قضایی می­شوند.

والدین این کودکان، اغلب درگیر داشتن وظایف زیاد، نگرانی، تحمل هزینه، آینده مبهم و لکه ننگ حاصل از جامعه و ایزولاسیون می­شوند و اغلب از برآوردن نیازهای طبیعی رشد و تکامل چشم­پوشی کرده و با پیامدهای بیماری مزمن می­سازند. احتمال افسردگی در این­گونه والدین 2 برابر بیشتر از سایر والدین است.

 

 

 

 

 

برای دانلود کلیک کنید