مفصل

- مفصل

مفصل

فرمت فایل :پاورپینت  قابل ویرایش     تعداد اسللاید:44

چکیده مطالب:

مفصل 

 مفصل محل اتصال بین دو استخوان میباشد( محل اتصال دو استخوان با کلیه عناصر تشکیل دهنده اش) و تمام حرکاتی که توسط انسان   صورت  میگیرد بدون وجود مفصل انجام پذیر نیست.  مفصل قسمت مهمی از بدن می باشد و اصول بسیار دقیقی در ساختار مفصل به کار رفته است تا توانایی حرکت برای انسان بوجود بیاید.   توانایی یک دونده استقامت به هنگام دویدن های طولانی ، توانایی یک بازیکن بسکتبال به هنگام انجام حرکت سه گام و یا توانایی یک وزنه   بردار به هنگام بالا بردن وزنه سنگین، و نیز انجام تمام حرکات ورزشی به دلیل ارتباط محکم بین استخوان ها و وضعیت عالی قرار گرفتن   ساختار مفصلی و خصوصیات آنها می باشد.

مفاصل در دو گروه طبقه بندی شده اند:

 بر اساس درجه و دامنه حرکتی

بر اساس ساختمان مفصل

 سه نوع از طبقه بندی مفاصل بر اساس ساختمان مفصل که در این قسمت به آن پرداخته میشود عبارتند از:

1-مفاصل فایبروس(غیر متحرک یا  ثابت)

2-مفاصل غضروفی(نیمه متحرک)

 3-مفاصل سینوویال(متحرک)

 مفاصل فایبروس:

 به این نوع مفاصل، مفاصل ثابت یا غیر متحرک نیز گفته  میشود.در این نوع مفاصل حفره مفصلی وجود ندارد و استخوان ها به وسیله یک   لایه بافت پیوندی به یکدیگر متصل می شوند.

 استخوان جمجمه نمونه ای از مفاصل فایبروس می باشد.

 مفاصل غضروفی:

 این مفاصل نیز فاقد حفره مفصلی می باشند و استخوان های بوجود آورنده این مفصل به وسیله یک لایه غضروفی به یکدیگر متصل   می شوند. مفاصل غضروفی دارای حرکت جزئی و بسیار کم می باشند.

 مهره های ستون فقرات نمونه ای از مفاصل غضروفی می باشند

 

 مفاصل سینوویال:

 اکثر مفاصل بدن از نوع مفاصل سینوویال میباشد. این نوع مفاصل دارای حفره مفصلی می باشند و به راحتی قادر به حرکت هستند. مفاصل سینوویال توسط کپسول مفصلی احاطه شده اندکه حاوی مایع سینوویال میباشد. مایع سینوویال باعث لغزنده شدن سطح مفصل و رساندن مواد غذایی به غضروف می شود و همچنین مایع سینوویال حاوی سلول هایی است که از بین برنده میکروب و مواد زائد درون حفره مفصلی است.

 به علت بیشتر بودن دامنه حرکتی در مفاصل سینوویال خطر آسیب پذیری و در رفتگی در این مفاصل بیشتر می باشد. بیشتر مفاصل سینوویال دارای لیگامنت می باشند که در داخل و خارج کپسول مفصلی قرار گرفته اند.

 مفصل زانو نمونه ای از مفاصل سینوویال می باشد.

 بوجود آمدن دامنه حرکتی در مفاصل سینوویال:

  اتصال هرچه بیشتر استخوان ها به یکدیگر باعث بوجود آمدن مفصل قویتر و محکمتر میشود،اما   سبب میشود که دامنه حرکتی مفصل کاهش پیدا کند. کاهش ارتباط و چسبندگی بین دو استخوان سبب افزایش دامنه حرکتی می شود، اگرچه بیشتر شدن دامنه حرکتی ممکن است سبب دررفتگی در مفصل شود.

 . انعطاف پذیری در بافت پیوندی و ساختار لیگامنت ها و عضلات و تاندون ها بوجود می آید.

 مفصل قرقره ای

 یا لولایی:
(hing joint)

 حرکت در این مفاصل فقط حول یک محور صورت می گیرد و تنها حرکات، تاشدن / باز شدن حول محور       فرونتال در این مفصل انجام می شود.

    برای مثال: آرنج و مچ پا

مفصل کروی

(ball and
socket join )

 به دلیل نوع ساختمان این مفصل که مانند قسمتی از کره است و یکی محدب و دیگری مقعر می باشد و داخل یکدیگر قرار می گیرند، دامنه حرکتی این مفصل حول سه محور صورت می گیرد و دارای قابلیت حرکتی بسیار زیاد می باشد. تا شدن / باز شدن، دور شدن / نزدیک شدن،   و حرکات چرخشی در این مفصل انجام می شود.

    برای مثال: مفصل شانه و ران

مفصل زینی

)saddle joint (

 این نوع مفصل مانند زین است و به صورت محدب و مقعر بر روی یکدیگر قرار می گیرند. این نوع مفصل از نوع مفاصل دو محوره می باشد حول محور فرونتال حرکات : تا شدن / باز شدن و حول محور ساجیتال حرکات: دورشدن / نزدیک شدن را انجام می دهد.

   برای مثال: اولین استخوان کف دست با استخوان ذوزنقه در مچ

مفصل استوانه ای:

(pivot joint )

سطح این مفصل مانند استوانه می باشد که داخل یکدیگر قرار گرفته اند. حرکت در این مفصل حول یک محور انجام می شود و موجب حرکات   چرخشی می شود.

  برای مثال: مفصل بین اطلس و آکسیس( مهره های اول و دوم گردنی)، مفصل بین رادیوس و اولنا( زند زیرین، زند زبرین)

 اثرات تمرینات ورزشی بر مفاصل:

-افزایش قدرت و حجیم شدن استخوان

    -افزایش اندازه غضروف

    -افزایش قدرت لیگامنت ها و توانایی تحمل فشار و کشش بیشتر

    -افزایش انعطاف پذیری در تاندون ها و بوجودآامدن اتصال قویتر و محکمتر بین استخوان ها                                   

    -افزایش در فراهم شدن مایع سینوویال ولغزنده شدن سطح مفصل

برای دانلود کلیک کنید