طرح بازاریابی عطر و ادکلن

- طرح بازاريابي عطر و ادكلن

طرح بازاریابی عطر و ادکلن

طرح بازاریابی عطر و ادکلن 28 صفحه بصورت ورد

فهرست مطالب

طرح بازاریابی (عطر و ادکلن ). 2

1- مقدمه. 2

2- تجزیه و تحلیل موقعیتی11

الف) محیط موقعیتی11

ب) محیط خنثی14

ج) محیط رقابت…. 15

د) محیط شرکت…. 17

ماتریس SWOT. 17

3- بازار هدف…. 19

4- مسائل و مشکلات و فرصت ها. 23

5- اهداف بازاریابی25

6- استراتژی بازاریابی26

7- تاکتیک های بازاریابی26

8- اجرا و کنترل.. 27

9- خلاصه : 28


 

طرح بازاریابی (عطر و ادکلن ) 1- مقدمه

قرن ها پیش از این، عطر به عنوان ماده ای برای خوشبو کردن محیط در مراسم مذهبی مصریان سوزانده می شد. در آن زمان استفاده از این مواد خوشبو تنها به آیین ها و تشریفات مذهبی اختصاص داشتند اما به تدریج از این مواد برای ساختن پماد جهت تسکین و درمان زخم های پوستی نیز استفاده شد.

در طول قرن هفدهم، استفاده از بوی خوش و عطر کاملا در بین مردم رایج شد. دستکش های معطر در فرانسه به بازار آمد و در سال 1656 بود که اولین صنف سازندگان عطر تاسیس شد.

استفاده از عطر در کشور فرانسه بیش از سایر نقاط جهان به سرعت افزایش پیدا کرد.

در قرن 18 با ساخت ادکلن (Eau de cologne) انقلابی در صنعت عطر سازی به وقوع پیوست. ادکلن که در آن زمان ترکیبی بود از گیاهان رزماری، نارنج و لیمو موارد استفاده فراوانی داشت، از آنجمله می توان به استفاده از آن برای خوشبو کردن آب حمام ، خوشبو کردن نوشیدنی ها و شکر، بعنوان شستشو دهنده و خوشبو کننده دهان، جزئی از مواد سازنده پمادها و … اشاره کرد.

شرکت سعی دارد با تولید محصولات قابل رقابت با محصولات خارجی با استفاده از نیروی انسانی و دانش داخلی با هزینه کمتری نیاز داخل را پاسخ گوید. هم­چنین از این طریق از خروج ارز جلوگیری کند. در وهله دوم نیز با صادرات محصول تولید شده ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته باشد.

 مروری بر محصول تولید شده

عطرها موادی هستند که انسان‌ها برای اینکه خوش‌بو باشند و در نزد دیگران مقبول ، از آنها استفاده می‌کنند. عطرهایی که از مواد طبیعی بدست می‌آیند، مانند مشک آهوی ختن ، اندکند. اغلب این مواد ، از مواد شیمیایی و بصورت سنتزی تولید می‌شوند. با ساختار عطرها آشنا می‌شویم.

مواد سازنده عطر هر نوع عطر دست‌کم از سه جزء تشکیل یافته است که فراریت و وزن ‏مولکولی آنها تا حدی باهم تفاوت دارند.

جزء اول که تاپ نوت نامیده می شود، فرارترین ماده و مشخصترین بو را در دارا بوده ‏و در تولید عطر کاربرد دارد.‏ جز دوم که میدل نوت نامیده می شود، کمتر فرار است و عموما عصاره یک ‏گل (بنفشه ، یاس و غیره) است.‏ آخرین جزء یا اندنوت ، کمترین فراریت را دارد و معمولا یک رزین یا پلیمر مومی ‏است.‏

بیشتر عطرها اجزای بسیاری دارند و از لحاظ شیمیایی غالبا مخلوطهای ‏کمپلکس هستند. با پیشرفت تجزیه مواد عطر طبیعی ، مصرف ترکیبات آلی ‏سنتزی خالص که بوی آنها همانند بوی عطر خاصی می‌باشد، بسیار ‏معمول شده است. نمونه آن سیوتون ، یک کتون حلقوی است که از سیویت ‏بدست می‌آید. سیویت ، ماده‌ای است که از غده‌های گربه سیویت ترشح می‌شود.

گربه سیویت ، حیوانی شبیه به گربه است که در اتیوپی و افریقای ‏مرکزی یافت می‌شود.‏ سیوتون در عطر سازی ارزش بسیار دارد. امروزه سیوتون بصورت سنتزی ‏موجود است. برای سنتز سیوتون ، نخست 8 ، هگزادکان ـ1 ، 16، دی ‏کربوکسیلیک اسید تهیه می‌کنند و سپس آنرا بصورت حلقه در می‌آورند. یون توریم (Th+4) کاتالیزور بسته شدن این حلقه است. سیویت ، مانند مشک ، مجموعه‌ای از مواد جاذب جنسی است. این مواد ‏جاذب جنسی در عطرهای موثر با زیرکی بوسیله بوهای گل و گیاهی ‏پوشانده می‌شوند. جاذبه اولیه از بوی خوش حاصل می‌شود. اما اثر ‏اساسی ناشی از سیویتون یا مشک است.‏

ترکیبات دیگری که در عطرها بکار می‌روند، شامل الکلها و استرهایی با وزن ‏مولکولی زیادند. یک نمونه ،ژرانیول (با نقطه جوش‎‎‏ 230 درجه سانتی‌گراد) یک جزء اصلی از ‏روغن ژرانیوم (شمعدانی معطر) ترکیه‌ای است.‏ استرهای این الکل ، برای ساختن ماده معطر سنتزی که بوی رز دارد، در ‏عطرسازی بکار می‌رود. مثلا استری که از واکنش میان ژرانیول و اسید فرمیک تشکیل می‌شود، بوی رز دارد.‏ عطرها نوعا 10% تا 25% اسانس عطر و 75% تا 80% الکل و یک ثابت ‏کننده برای نگه داشتن روغن‌های اسانسی دارد. عطرها به بیشتر مواد ‏آرایشی افزوده می‌شوند تا محصول بدست آمده بوی مطلوب داشته باشند؛ ‏این مواد بوهای طبیعی و دیگر اجزایی مانند مواد جاذب جنسی را می‌‏پوشانند. آنها بعلت داشتن الکل ، خاصیت ضدعفونی و باکتری‌کشی ‏ملایمی دارند.‏

مواد دافع بو

حدود 2 میلیون غده عرق بر سطح بدن دست اندرکار تنظیم دمای بدن ‏هستند. این غده‌ها با ترشح آب که تبخیر آن اثر خنک کنندگی دارد، دمای بدن ‏را تنظیم می‌کنند. از این تبخیر ، اجزای جامدی به جای می‌ماند که عمدتا ‏سدیم کلرید و مقادیر کمتری پروتئین و دیگر مواد مرکب آلی است. ‏بوی بدن بیشتر از آمینها و مواد حاصل از هیدرولیز روغنهای چرب (اسیدهای ‏چرب ، آکرولیین و غیره) است که از بدن و از رشد باکتریایی در باقیمانده ‏حاصل از غده‌های عرق گسیل می یابند. برای آنکه بدن انسان وظایف خود را ‏به خوبی انجام دهد، عمل تعریق هم امری عادی و هم ضروری است. خود ‏عرق کاملا بی بو است، اما محصولات تجزیه باکتریایی چنین نیستند.‏  انواع مواد دافع بو مواد دافع بو از سه نوع عمده هستند:

  • یک نوع آنها ، بطور مستقیم تعرق را می‌خشکاند یا بعنوان مواد ‏منقبض‌کننده عمل می‌کنند.
  • نوع دیگر آنها که بو دارند و بوی عرق را می‌پوشانند.
  • نوع سوم آنها که ترکیبات بودار را با واکنش شیمیایی برطرف می‌کنند. از جمله موادی که بعنوان قابض عمل می‌کنند، آلومینیم سولفات ‏آبپوشیده ، کلرید آلومینیم آبپوشیده (‏O‏2‏H‏6 . 3‏AlCl‏) ،آلومینیم کلروهیدرات ( در ‏واقع آلومینیم هیدروکسی کلرید ) و الکلها هستند.

مواد بی‌بو کننده

از جمله مواد مرکبی که بعنوان عوامل بی‌بو کننده عمل می‌کنند، روی ‏پروکسید ، روغن‌های اسانسیو عطرها و انواعی از مواد ضد عفونی کننده ‏ملایم هستند. روی پروکسید ، مواد مرکب بودار را با اکسید کردن آمین‌ها و ‏ترکیبات اسیدهای چرب بر طرف می‌کند. روغن‌های اسانسی ، عطرها یا ‏بوها را جذب می‌کنند یا آنها را می‌پوشانند و ضدعفونی کننده‌ها معمولا ‏عوامل اکسید کننده یا کاهنده‌ای هستند که باکتریهای ایجاد کننده‌ بو را ‏می‌کشند.‏

نقشه راه شرکت

1- درک نیازهای مشتریان و تامین خواسته های ایشان با ارائه محصولات و کالاهای متنوع و جدید با هدف مشعوف نمودن مشتریان و اخذ سهم شاسیته ای از بازار.

2- توسعه و افزایش سهم صادرات محصولات شرکت در راستای رشد اقتصادی کشور و با هدف پیوستن به شرکت های بزرگ جهانی.

3- ارتقای دانش ، مهارت و توانایی کارکنان به عنوان منبع تفکر و با ارزش ترین سرمایه شرکت با هدف دستیابی به اهداف کیفی در کار و زندگی ایشان.

4- بالا بردن رقابت در بازار و ارائه خدمات بهتر به مشتریان از طریق بهینه سازی هزینه ها و استفاده از حداکثر ظرفیت های موجود در تولید محصولات با کیفیت.

سرمایه گذاری مورد نیاز

ردیف

شرح

مبلغ

1

سرمایه ثابت

000/000/500/18

2

سرمایه در گردش

  1. 500.00.000

جمع کل ( ریال )

  1. 000.000.000

 

 

بررسی روند مصرف

 

عطر و ادکلن یک محصول نهایی بوده که بدون هیچگونه تغییری توسط مصرف کننده بکار می‌رود ،‌بنابراین برای تعیین مصرف فعلی از میزان جمعیت کشورمان استفاده می‌کنیم .

 

در جدول زیر میزان مصرف فعلی عطر و ادکلن ارائه شده است .

 


سال

مصرف

1385

51000

1386

52000

1387

53000

1388

52000

1389

53000

1390

54000

1391

54600

 

با توجه به کاربرد منحصر  به فرد این محصولات و افزایش جمعیت پیش‌بینی ‌می‌شود که پتانسیل مصرف این نوع عطر و ادکلن در سال 1393 حدود 580000 هزار عدد باشد .

 

فروش و سود پیش بینی شده

 

برآورد درآمد فروش:

 

ردیف

شرح محصول

فروش سالانه

نرخ فروش

درآمد فروش

1

شوینده

1000000

18000

  1. 000.000.000

 

 


 

 

پیش بینی در آمدها :

 

ردیف

شرح درآمد

مبلغ درآمد

1

درآمد فروش

  1. 000.000.000

2

درآمد خدمات

  1. 000.000.000

3

سایر درآمدها

  1. 000.000

جمع

  1. 100.000.000

 

 

 

برای دانلود کلیک کنید