دانلود طرح درس -حرکت بدن (ماهیچه) -علوم پنجم

- دانلود طرح درس -حركت بدن (ماهيچه) -علوم پنجم

دانلود طرح درس -حرکت بدن (ماهیچه) -علوم پنجم

 

 

 

 

 

 

 

دانلود طرح درس -حرکت بدن (ماهیچه) -علوم پنجم

فرمت فایل (word) و قابل ویرایش 

تعداد صفحات 5صفحه

قسمتی از مجموعه

محتوا (مفاهیم /مهارتها به تفکیک) : درس پنجم حرکت بدن ( بخش ماهیچه)

دست ها و پاها چگونه خم و راست می شوند ؟

استخوان ساعد چگونه به حرکت در می آید ؟

ساعد یک دست  را  روی  بازو خم کنید ؛ چه تفاوتی را روی بازو  و  زیر آن احساس می کنید ؟

پیامد یادگیری :

مفهوم ماهیچه و کاربرد آن در  انجام کارهای روزمره

کارهایی که ماهیچه ها  انجام دادن آن را امکان پذیر می کنند

مواد / منابع یادگیری

محدوده زمانی

شرح تکالیف یادگیری/ عملکردی به تفکیک مراحل

مراحل

 

 

 

معلم- دانش آموز

 

 

8 دقیقه

  ایجاد انگیزه  –  معلم از دانش آموزان می خواهد که سر جایشان بلند شوند –  با شمارش معلم از شماره یک تا پنج حرکات گرم کردن دستها که در مراسم صبحگاهی  نیز انجام میدادند

رو  چند باری انجام دادند .

 

 

برقراری ارتباط

 

 

پرسش سوالاتی  همچون :

1-  این حرکاتی که انجام دادید ،  باعث میشود که چه اتفاقاتی در  بدن بیافتد ؟

2- با انجام دادن این حرکات بدن برای چه کارهایی آماده می شود .

 

 

فرایند هدایت و بازخورد

 

 

پیش بینی می کردیم که دانش آموزان با انجام دادن حرکات دستها  ، توجه بیشتری به درس امروز  نشان دهند  که این اتفاق تا  حدودی  افتاد و شور و نشاطی با انجام  این حرکات  در بین دانش آموزان بوجود آمد.

محدودیت : نبود سیستم هوشمند پخش ( ویدئو پرژکتور ) .

 

تحلیل و تفسیر

 

 

 

دانش آموز ،

تصاویر ماهیچه

 

 

 

 

8 دقیقه

1-  از دانش آموزان می خواهیم که تجربه های خود را در ورزش هایی که رفته اند را بیان کنند.

2- هر ورزشی که انجام داده اند ، حرکات اعضای بدن در آن ورزش را نام ببرند و هرچیزی که درباره آن میدانند ، بگوییند.

  3 خاطرهای از گرم کردن  و  نرمش کردن  اگر دارند ، بگویند .

4 تصاویری از ماهیچه های ، دست و پا ، صورت ، معده و قلب در اختیار گروها  قرار می دهیم.

 

 

 

 

به تجربه گذاشتن

 

 

به طور تصادفی از چند دانش آموز  می خواهیم که چند حرکت گرم کردن بدن را انجام دهند و  کار ماهیچه در آن قسمت از بدن را بگوید .

فرایند هدایت و بازخورد

 

 

دانش آموزان به خوبی ورزش ها را نام بردند  و حرکات گرم کردن را انجام دادند ، سپس بیان پرسش معلم که کدام قسمت بدن در آن حرکت فعالیت زیادی دارد ؟ دانش آموز به خوبی به آن پاسخ داد.

 

 

تحلیل و تفصیر

دانش آموز ،

دو تکه مقوا ی رنگی دکمه فشاری

دو تکه نخ کاموا

 

 

10 دقیقه

دو تکه مقوای رنگی  ( سفید و زرد ) به طول 20 و عرض 4 سانتی متر طبق فعالیت صفحه 36 کتاب در اختیار دانش آموزان قرار می دهیم  و از آنها می خواهیم  طبق راهنمایی های کتاب و معلم به انجام آزمایش بپردازند

 

 

 

کاربست

 

 

به گروه ها یکی یکی  سر میزنیم  ، تا کار خواسته شده را درست  انجام دهند  .  درباره  نحوه حرکت کردن  بازو  و  ساعد  ،  دانش آموزان سوالاتی  را  پرسیدند  ،  من  با  قرار گرفتن  در گروه ها  مشورت دادم  و مشکلات آنها را رفع کردم

فرایند هدایت

 و  بازخورد

 

 

در بین گروه ها رفتم  و دیدم دانش آموزان کار های خواسته شده را درست انجام دادند و بعضی از گروه ها با مشورت معلم  کارشان را درست انجام دادند. 

 

 

تحلیل و تفصیر

 

دانش آموز  ،

معلم ،

وسیله ای که با آن آزمایش انجام دادند

 

 

 

8 دقیقه

به دلیل اینکه  در حین تدریس  به خاطر جابه جایی دانش آموزان  بی نظمی ایجاد نشود قبل از  شروع تدریس گروه بندی کردیم ؛  از دانش آموزان می خواهیم وقتی با وسیله  آزمایش  خود کار کردند ، در گروه درباره  نحوه  حرکات مقواها  و یا مقایسه حرکات مقواها  به بحث و گفتگو بپردازند و  هر چیزی که یاد گرفتند را در اختیار دوستان خود قرار دهند .

 

 

اشتراک گذاشتن

 

 

در بین گروه ها می رویم  واز آنها سوالاتی  مانند :

1- مقوای زرد چگونه حرکت می کند ؟

2- حرکات مقوا ها را با هم مقایسه کنید ؟

3- جدول صفحه 37 را  طبق گفته کتاب کامل کنید .

 

 

فرایند هدایت و بازخورد

 

 

در گروه های  خود بحث کردند ، در پایان  نتیجه گیری و یافته های خود را   از  آزمایش بیان کردند  ؛  در این قسمت پیش بینی می کردیم  که بیشتر دانش آموزان  جواب سوال رو  درست  پاسخ بدهند که  این اتفاق رخ داد .

 

 

تحلیل و تفصیر

 

 

 

تصاویر ماهیچه ها

 

 

 

6 دقیقه

به طور تصادفی از دانش آموزان می خواهیم  که در پای تخته سیاه حضور پیدا کنند و وظایف ماهیچه های صورت  ، دست و پا ، معده  و قلب  را  برای  دوستان خود توضیح دهند  و بگویند کدام  یک از  ماهیچه ها ی گفته شده با اراده ما کار میکند  و چرا ؟

از دانش آموزان می خواهیم نحوه انقباض و انبساط ماهیچه ها را بیان کنند.

 

موقعیت جدید

 

 

 

خود معلم در کنار  دانش آموزان می ایستد  که  چیزی جز این  حرکات خواسته شده و جوابی که می خواهد را ندهند .

معلم جواب تکمیلی  را بعد از دانش آموز می دهد .

 

فرایند هدایت و بازخورد

 

 

 

پیش بینی می کردم که دانش آموزان مفهوم ماهیچه را درک  و  با  وظایف آن آشنا شده و  سوالاتی که  درباره آن  از دانش آموزان  پرسیده می شود ، پاسخ مثبتی بدهند.

انتظار  داشتم که حرکات ماهیچه ها را درست انجام دهند  که اینگونه شد.

 

تحلیل و تفصیر

 

 

 

1- سنجش یه صورت مرحله ای با روش  پرسش و پاسخ  انجام شد .

2- از دانش آموزان خواستم که  تا الآن هر چه یاد گرفتند به گزارش  در یک برگه جداگانه بنوسید و  جلسه آینده به من تحویل دهید

3- در پایان  با ذکر صلواتی  کلاس درس درس را خاتمه دادم .

سنجش آموخته ها

برای دانلود کلیک کنید