حل مسائل کامل کتاب مقاومت مصالح فردیناند بیر و راسل جانستون به صورت PDF و به زبان انگلیسی در 1376 صفحه

- حل مسائل کامل کتاب مقاومت مصالح فردیناند بیر و راسل جانستون به صورت PDF و به زبان انگلیسی در 1376 صفحه

حل مسائل کامل کتاب مقاومت مصالح فردیناند بیر و راسل جانستون به صورت PDF و به زبان انگلیسی در 1376 صفحه

 

 

 

 

 

 

 

مقاومت مواد، مقاومت مصالح (به انگلیسی: Strength of materials) یا مکانیک مواد (به انگلیسی: Mechanics of materials) بخشی از علم مواد است که به مطالعهٔ استحکام مواد مهندسی و رفتار مکانیکی آن‌ها در حالت کلی (مانند تنش، کرنش، تغییر شکل و رابطه‌های میان تنش و کرنش) می‌پردازد. هدف اصلی از درس مقاومت مصالح فراهم کردن دست مایه‌ای است که مهندسان آینده بتوانند با استفاده از آن ماشین‌های گوناگون و سازه‌های باربر را تحلیل و طراحی کنند. تحلیل و طراحی هر سازهٔ معلوم شامل محاسبه تنش‌ها و تغییر شکلهاست. در علم مواد، مقاومت یک ماده عبارتست از توانایی آن دراستقامت ورزیدن (تحمل کردن) در برابر بار اعمالی بدون شکست است.

مفهوم تنش

این بخش به مفهوم تنش و به معرفی روش‌های مورد استفاده برای تحلیل و طراحی ماشین‌ها و سازه‌ها باربر اختصاص داشت. نیروی وارد بر سطح، یا شدت نیروهای توزیع شده روی یک مقطع را تنش وارد بر آن مقطع می‌نامند آن را با حرف یونانی σ (سیگما) نشان می‌دهند؛ بنابراین تنش در عضوی که مساحت سطح مقطع اش A و تحت تأثیر بار محوری F باشد به صورت σ=F/A بیان می‌شود.

بارگذاری‌ها

  • بارگذاری عرضی: نیروهایی که عمود بر محور طولی عضو اعمال می‌شود. بارگذاری عرضی موجب خمش و انحراف عضو از موقعیت اصلی خود با کشش داخلی و کرنش‌های فشاری به همراه تغییر در انحنای عضو می‌شود. بارگذاری عرضی نیز حاوی نیروهای برشی که باعث تغییر شکل برشی ماده و افزایش انحراف عرضی عضو است نیز می‌باشد.
  • بارگذاری محوری: نیروهای اعمال شده در راستای محور طولی عضو می‌باشد. نیروهایی که باعث دراز یا کوتاه شدن عضو می‌شود.
  • بارگذاری پیچشی: عمل تابیدگی ناشی از یک جفت نیرو کوپل خارجی اعمال شده به‌طور مساوی و مخالف جهت هم ایجاد شده روی صفحه‌های موازی است یا توسط یک تک کوپل خارجی اعمال شده به یک عضو است که یک انتهای ثابت در برابر چرخش دارد، ایجاد می‌شود.

در مقاومت مصالح در کل 2 نوع بارگذاری داریم 1:بارگذاری استاتیکی که از صفر شروع می‌شود و به ماکسیمم مقدار خود می‌رسد و مستقل از زمان است 2:بارگذاری دینامیکی که مستقل از زمان نیست.

 

فهرست مطالب:

فصل اول: مقدمه – مفهوم تنش

فصل دوم: تنش و کرنش – بارگذاری محوری

فصل سوم: پیچش

فصل چهارم: خمش خالص

فصل پنجم: تحلیل و طراحی تیرها در خمش

فصل ششم: تنش برشی در تیرها و عضوهای جدار نازک

فصل هفتم: تبدیلات تنش و کرنش

فصل هشتم: تنش های اصلی در شرایط معین بارگذاری

فصل نهم: خیز تیرها

فصل دهم: ستون ها

فصل یازدهم: روش های انرژی

برای دانلود کلیک کنید