پاورپوینت تریپانوزو میازیس

- پاورپوینت تریپانوزو میازیس

پاورپوینت تریپانوزو میازیس

تعداد اسلاید: 20

فرمت فایل : ppt 

مقدمه:

تریپانوزومها گروه وسیعی از تاژکداران خون ونسج راتشکیل می دهندکه باعث ابتلا انسان وسایر پستانداران می گردند.در ایران نوع انسانی آن که تاکنون گزارش نشده است .ولی برخی از انواع حیوانی آن وجود دارد.بعضی ازانواع تریپانوزومها در انسان و حیوانات ایجاد بیماری می کنند مانند: تریپانوزوما رودزینس.در حالیکه برخی دیگربیماریزایی چندانی ندارند مانند: تریپانوزومارانژلی.عده ای از این تریپانوزومها توسط بزاق ناقل منتقل می شوند که به آنها سالیواریا گفته می شود.برخی دیگر این انگلهاتوسط مدفوع ناقل انتشار می یابند که به آنها استرکورایا گفته می شود.
گونه هایی از تریپانوزومهاکه از نظر پزشکی ودامپزشکی دارای اهمیت هستند عبا رتنداز:تریپانوزوماگامبینس ،رودزینس ،تریپانوزومیاز آفریقاییکروزی.
بیماری خواب آفریقایی از ابتدا دردو منطقه جغرافیایی کاملا“ مجزا وبه دو شکل قابل افتراق از نظربالینی روی داده است.تریپانوزوما گامبینس عامل نوع گامبیایی یا آفریقای غربی بوده و رودزینس عامل خواب رودزیایی یاآفریقای شرقی است که موجب بیماری خفیف در جانوران شکار بومی و عفونت شدید در بسیاری از جانوران اهلی می شود اما در انسان ایجاد عفونت نمی کند.عامل بیماری تریپانوزومها پروتوزوئر تاژکدارهستند که دارای غشایی موجدارمی باشند وبوسیله مگس تسه تسه منتقل می شوند. دو نوع انسانی تریپانوزومها به نامهای گامبینس ورودزینس بوده که نمی توان یکی را از دیگری بوسیله صفات مورفولوژی تشخیص داد.در این تریپانوزمها دو عنصر تشکیل دهنده در دوره بیولوژیکی آنها وجود دارد:یکی در میزبان مهره دار و دیگری در ناقل بی مهره.
مگس تسه تسه با تزریق بزاق میزبان را آلوده می سازد چون که این انگل در قسمت جلویی دستگاه گوارش رشد می کند. حالت اپید می بیماری با انگل رودزینس موارد بسیار کمی را شامل می شود.
آلودگی آندمیک در میان گاو چرانان آفریقای شرقی دیده می شود و همچنین دربین شکارچیان ،ماهیگیران،جهان گردان و ……مشاهده می شود.

برای دانلود کلیک کنید