مدیریت ابزار و اطلاعات سازمانی

- مدیریت ابزار و اطلاعات سازمانی

مدیریت ابزار و اطلاعات سازمانی

 

 

 

 

 

نام محصولمدیریت ابزار و اطلاعات سازمانی(ابعاد مختلف فرآیند)

فرمت : word

حجم : 1.5 مگابایت

تعداد صفحات: 38

زبان : فارسی

سال گردآوری : 1394

 

مدیریت ابزار و اطلاعات سازمانی

مروری بر مفاهیم فرایند- فرایند چیست؟ فرآیند کسب و کار، مجموعهای از فعالیتها یا وظیفه های مرتبط با هم و ساختاریافته است که یک خدمت، محصول و یا اطلاعات مشخصی رابه منظور تحقق یک هدف معین و یا ارائه یک ارزش مشخص  برای مشتریان تعیین شده، ایجاد و تولید می کند. 

مروری بر مفاهیم فرایند

 یک کارخانه خودروسازی در دیترویت با هدف پیبردن به رمز دقت و کارآیی و کیفیت بالای یک خودروی ژاپنی و قیمت پایین آن, اجزای آن راز هم باز کردند و پی بردند که از یک شفت استاندارد, سه جا در یک موتور و هرجا برای اتصال اجزای مختلف استفاده شده است. در خودروی امریکایی, برای همین عمل از سه نوع شفت مختلف استفاده میشود که طبعاً نیازمند سه نوع متفاوت ابزار و سه گروه مختلف موجودی انبار است که در نهایت موجب کاهش سرعت مونتاژ و افزایش هزینه های مربوطه خواهد شد.

کتاب پنجمین فرمان – پیتر سنگه

چرا امریکاییها از سه نوع شفت مختلف استفاده میکنند؟

دلیل آن این است که سازمان طراحی مستقر در دیترویت, سه گروه مهندس طراح دارد که هرکدام تنها خود را مسئول قطعه خود میدانند. ژاپنیها از یک گروه طراحی استفاده میکنند که مسئول عملکرد کل موتور و یا حتی کل خودرو است. نکته جالب اینجاست که هریک از سه گروه طراح امریکایی نتیجه کار خود را موفقیت آمیز میدانند. چراکه شفت مزبور در مجموعه موتور به خوبی کار میکند.

کتاب پنجمین فرمان – پیتر سنگه

بسیار پیش میآید که در مؤسسات مشاجرههایی نظیر این موارد را شاهد باشیم که بازاریابی, تولید را مقصر میداند و بیان میکند که:”علت شکست ما در دستیابی به اهداف فروش, غیرقابل رقابت بودن کیفیت محصولاتمان است.” تولید به همین دلیل, مهندسی را مورد شماتت قرارمیدهد و بالاخره, مهندسی تقصیر را متوجه فروش میداند و میگوید که اگر فروش طرحهای ما را به هم نمیریخت و میگذاشت کارمان را کامل کنیم, حالا در این حرفه پیشتاز بودیم.

 

معماری فرایند- ساختار سلسله مراتبی

  • معماری، مفهومی است برای نگاه یکپارچه به کلیت یک موضوع. فرض کنید از شما خواسته شود تا کلیت سازمانی که در آن مشغول به کار هستید را توضیح دهید. چه پاسخ خواهید داد؟ به احتمال زیاد پاسخ شما عبارت خواهد بود از توضیحاتی که در مورد معاونتها، ادارات کل، گروههای مختلف و نوع رابطه بین بخشهای مختلف ارائه میکنید. برای ارائه توضیحات بیشتر احتمالا در مورد اینکه چه کسی هر بخشی را مدیریتمیکند و به چه کسی در سازمان پاسخگو است توضیح میدهید. در واقع توضیحات شما اطلاعاتی است که در یک ساختار سازمانی مرسوم میتوان یافت.

 هر چند که این اطلاعات مفید و ارزشمند است، اما اطلاعات مفید دیگری در مورد کلیت سازمان وجود دارد که یک ساختار سازمانی مرسوم نمیتواند آن را منعکس کند. یک ساختار سازمانی نمی تواند نشان دهد که مشتری و یا ارباب رجوع سازمان چه کسی است. ساختار سازمانی نمیتواند نشان دهد که محصول و یا خدمت که سازمان برای مشتریان و مراجعان خود تولید میکند کدامند و یا اینکه توالی کار برای تولید محصول و یا خدمت بین فعالیتهای مختلف چگونه است. شاید پاسخ شما این باشد که نمیتوان از ساختار سازمانی انتظار داشت که این اطلاعات را نشان دهد. در این صورت پس خواسته ما از شما این است که چه نمودار و یا مفهومی میتواند نشان دهنده این موضوعات باشد؟

برای دانلود کلیک کنید