جزوۀ آموزشی رؤسای شعب پست بانک

- جزوۀ آموزشی رؤسای شعب پست بانک

جزوۀ آموزشی رؤسای شعب پست بانک

نوع فایل : ( Word ) قابل ویرایش

 

تعداد صفحات : 8 صفحه

 

بخشی از تحقیق :

 

اداره کل آموزش، تحقیق، توسعه وبررسی های اقتصادی براساس رسالت خطیر آموزشی خود اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی – توجیهی برای رؤسای شعب پست بانک در محل ادارات کل پست بانک استان ها و سرپرستی‏های استان تهران نموده است  و برای  برگزاری این دوره ها از مدرسین باتجربه بانکی استفاده می نماید.

اساتید مختلف از مدیریت تعاریف متفاوتی ارائه نموده اند و یکی از تعاریف بشرح ذیل عنوان گردیده است:

«مدیریت عبارت است از استفاده مناسب از منابع مادی و انسانی به منظور دست یافتن به هدف یا هدف های مؤسسه از طریق انجام عملیات مربوط به برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی، رهبری و کنترل با توجه به عوامل محیط فرهنگی.»

همچنین فرایند سازمان به زبان ساده عبارت از نظم بخشیدن به آشفتگی ها و بی نظمی ها در امور است و عناصر تشکیل دهنده سازمان ها عبارتند از:

 الف- افراد

ب-  ارتباط افراد با یکدیگر

 ج- روابط متقابل افراد و نظام بخشیدن به آن

 د- کلیه افراد در سازمان دارای اهداف مشترکی هستند.

 و- روابط متقابل “هدف های مشترک سازمان” با “هدف های شخصی”.

 

اگر مدیر را شخصی بدانیم که کلیه وظایف محوله را بوسیله اشخاص انجام می دهد کلیه وظایف و مسئولیت‏ها بعهده مدیر سازمان است این مدیر سازمان باید طوری واحد زیرنظر خود را اداره کند تا بیشترین کارائی را با توجه به شرایط موجود ارائه دهد اگر به تشریح وظایف رئیس شعبه بپردازیم .

عمده وظایف مسئول شعبه به شرح ذیل است:

 

1-مسئول نحوه اداره شعبه و صندوق

2- به روز رسانی حسابها و کنترل روزانه عملیات شعبه

3- کنترل کلیه حساب های شعبه و سرفصل های مربوطه  

4- کنترل اقلام باز و حسابهای واسطه و کنترل ماهیت حساب های مذکور و نحوه پوانتاژ اقلام باز

5- بازاریابی و جذب سپرده ها و کسب درآمد برای بانک(مدیریت منابع)

6- اعطای تسهیلات براساس دستورالعمل‏ها وسیاست های اعتباری ابلاغی و کوشش و جدیت برای وصول مطالبات بانک(مدیریت مصارف)

7- تقسیم کار بین کارکنان و راهنمایی و آموزش کارکنان ضمن کار

8- بازاریابی،تکریم مشتریان و حفظ اسرار آنان و ایفای نقش مشاور بانکی مشتریان

9- رسیدگی به شکایات و اعتراضات و پاسخگویی به مشتریان

10- تامین امنیت شعبه و رعایت حد مجاز نقدینگی

11- اجرای دستورالعمل های صادره

12- احراز هویت گیرندگان وجوه و پرداخت وجوه با وکالت نامه

13- سایر امور محوله

 

وظایف رئیس شعبه درخصوص امور مختلف مربوط به شعبه بشرح ذیل است:

1-مسئول نحوه اداره شعبه و صندوق:

رئیس شعبه باید حضور و غیاب و مرخصی (استحقاقی-استعلاجی-آموزشی و …) کارکنان را به طور دائم کنترل نماید و قبل از بازنمودن درب شعبه باید متصدیان مربوطه در پشت میز قرارگرفته و شعبه تمیز و مرتب  بوده و مقدار پول لازم و فرم‏ها ومهرها و … در گیشه متصدیان وجود داشته باشد.

برای این منظور قبل از شروع کار و باز شدن درب شعبه باید مسئول شعبه و متصدی، صندوق شعبه را با دو کلید و رمز مربوطه  دور از چشم مشتریان باز نموده باشند و ابتدا اطمینان حاصل نمایند که موجودی صندوق باسیتواسیون روز قبل مطابقت دارد و سپس موجودی موردنیاز برای شروع کار را آماده نمایند تامشتری با وارد شدن درشعبه شاهد انجام کارهای آنان نباشد ضمناً نباید کلیدها در روی صندوق شعبه باقی بماند که این کارهم برخلاف دستورالعمل و هم باعث وسوسه افراد متخّلف می شود.

کلیه اسناد نقدی که وجوه آن توسط متصدی دریافت شده باید در ماشین تحویلداری وارد شده و مهر “دریافت شد” داشته باشد. گاهاً اتفاق می افتد که وجوهی از مشتری دریافت می گردد و وارد ماشین تحویلداری نمی گردد که این کار خلاف بوده و باید در هنگام بستن حساب‏ها کلیه گردش های حساب های بدهکار و بستانکار توازن داشته باشد و با موجودی صندوق که در فرم سیتواسیون ثبت شده برابری داشته باشد.

برای دانلود کلیک کنید