تحقیق در مورد تمبر

- تحقیق در مورد تمبر

تحقیق در مورد تمبر

20صفحه word |فونت tahoma سایز 14| قابل اجرا در آفیس 2007 و نسخه های جدیدتر|قابل ویرایش و آماده چاپ

بخشی از تحقیق

 تاریخچه

پست و حمل نامه‌های به وسیله چاپاران تاریخچه‌ای بسیار قدیمی دارد و بویژه در بعضی کشورها از قدیم ترین ایام به این امر توجه خاصی مبذول شده است.

سرگذشت به وجود آمدن تمبر در دنیا از پست جدا نیست. همانطوری که واژه‌های آنها نیز در اکثر موارد از یکدیگر مجزا نمی باشد. ولی تاریخچه تمبر بسیار جدیدتر از آن است.

قبل از پرداختن به موضوع تاریخچه تمبر ضروری است ریشه و معنی و مفهوم کلمه تمبر مورد ارزیابی قرار بگیرد.

درباره پیدایش و ریشه گرفتن کلمه تمبر در فرهنگهای لغات مختلف توضیحاتی داده شده است.

الف- تمبر:

کاغذ کوچک چهارگوش که بر آن نشان پستخانه چاپ می‌شود و در پستخانه بر پاکت و غیر آن چسبانده می‌شود که نشان ادای کرایه پست است و نیز در ادارات دولتی نشان ادای حق دولت است که بر کاغذها چسبانده می شود.

تمبرTamber: (فرانسه Timbre) برگه‌ای کوچک که در ادارات پست طبع و در مقابل اخذ حق حمل و نقل نامه ها و غیره بنامه و محمول الصاق کنند.

تمبر پست:(Timbre De Post) تمبر دولتی که به پاکت‌ها یا بسته‌ها الصاق می‌کنند تا معلوم شود که مخارج حمل آن پرداخت شده است.

تمبر Timbre علامتی رسمی و معمولا کاغذی که در مقابل پرداخت مالیات یا عوارض یا مخارج حمل‌نامه یا محمولات پستی بعنوان اعلام وصول وجه دریافت شده بر اسناد یا اشیاء مربوط چسبانیده می‌شود.

ب- اختراع تمبر:

در سال 1607 میلادی ، یک شرکت پستی در ونیز، کاغذهای مخصوص را برای نامه انتشار داد که تصویر شیر کلیسای سن مارک بر روی آن چاپ شده بود و کلیه مردم مجبور شدند که مطالب خود را روی آن کاغذها بنویسند.

در قرن هفدهم میلادی،(سال 1653) در شهر پاریس فردی به نام ولییه قصد داشت پست کوچکی تاسیس کند. به همین علت نوعی کاغذ که روی آن عبارت«کرایه پرداخت شده» ذکر گردیده بود تهیه و به مردم عرضه داشت. روی این کاغذها بایستی مطالب لازم رانوشته و درون صندوقهای مخصوص انداخته تا به مقصد ارسال شود و پرداخت قیمت آن شامل حق‌الزحمه رساندن نامه هم بود این پوشش‌ها مقدمه تمبر پست بود که بعدا معمول گردید. با استفاده از این پوشش‌هاکه در فرانسه مرسوم شده بود.


تمبر پستی و تبلیغات

تمبر پستی یکی از بهترین وسایل ارتباطی و انتشار اطلاعات است. خواه بر روی تمبر پستی یک شاهکار نقش شده باشد یا یک طرح نمادی و یا یک عکس کوچک: تمبر پستی این توانایی شگفت انگیز را دارد که اصول زیبایی شناسی را تعمیم داده، همچون ابزاری در خدمت فرهنگ درآید، اطلاعات را منتقل سازد و گاه حتی به سبب ماهیت ساده سازی خود مفاهیمی را که اغلب ممکن است پیچیده و بغرنج باشد در کسری از ثانیه تفهیم کند. تمبرها که در ابتدا جهت رفع مشکلات وصول هزینه های پستی مورد توجه قرار گرفته بود، بعدها به عنوان معیاری برای سنجش سطح فرهنگی یک کشور به شمار آمدند.

تحولات و دگرگونی‌های دنیای امروز باعث به وجودآمدن تمبرهای تازه‌ای شد تمبرهای پستی دارای انواع و اقسام مختلفی است که در این بخش به معرفی آنها پرداخته شده است.

1ـ انواع و اقسام تمبرهای ایران و مدت اعتبار پستی آنها

اگرچه در آغاز هدف از چاپ تمبر ارتباطی مستقیم با کاربردهای آن داشته و عبارت از ایجاد تسهیلاتی در امر وصول هزینه‌های پستی بوده، ولی با گذشت زمان، به علت نیازهای جوامع و نیز طرح مسائل فرهنگی، هنری، علمی، تاریخی، اقتصادی و.‌.. در تمبرها، به تدریج چاپ تمبر با اهداف دیگر توأم شده و بدیهی است که کشور ما نیز از این امر برکنار نمانده و مسئولان و برنامه‌ریزان پست کشور اهداف دیگری جز مصارف پستی را نیز در زمینه طراحی و عرضه تمبر مورد نظر قرار داده‌اند و همین امر باعث شده تا تمبر ایران دارای انواع و اقسام مختلفی گردد که در زیر به مشخصات و ویژگی‌های هر یک اشاره می‌شود.

الف ـ تمبر جاری

تمبرهای جاری، اصطلاحاً به تمبرهایی گفته می‌شود که اداره کل پست برای رفع نیازمندی‌های پستی مردم منتشر و در سراسر کشور عرضه می‌کند. این نوع تمبرها، برحسب ضرورت، از نظر تیراژ در سطح بالایی منتشر می‌شوند و برحسب موارد مصرفی که دارند دارای رنگ و قیمت‌های گوناگونی هستند. تمبرهای جاری در همه جای کشور توسط دفاتر و مراکز پستی و حتی گاهی اوقات توسط فروشگاههای عادی در اختیار مصرف‌کنندگان گذاشته می‌شود و برای انتشار و فروش آن نیز هیچ گونه تبلیغی ضروری نیست و تنوع سریها و قطعات آن‌ها هم زیاد است. ویژگی دیگر تمبرهای جاری این است که برای مصرف آن‌ها هیچ‌گونه محدودیت زمانی وجود ندارد.

 

برای دانلود کلیک کنید