تحقیق درباره اصول و فنون تبلیغات

- تحقیق درباره اصول و فنون تبلیغات

تحقیق درباره اصول و فنون تبلیغات

تعداد صفحه:  20

نوع فایلWord

فرمت فایلdocx

***  قابل ویـرایش

 

 

فهرست مطالب

 

تعریف تبلیغات ( تبلغ ) :

 

اهداف تبلیغات : 

 

ارکان یا چهار رکن اصلی تبلیغات:

 

  سبک های تبلیغاتی اولیه:

 

1-    تبلیغات چاپی :

 

2-    تبلیغات رادیویی:

 

3-    تبلیغات تلویزیونی :

 

 تاریخ تبلیغات جهان:

 

1-    دوران ماقبل از بازاریابی:

 

2-    دوران ارتباطات انبوه :

 

3-    دوران پژوهش :

 

  از تبلیغات تا بازاریابی :

 

مک کارتی: در سالهای آغازین دهه 1960 (اصطلاح آمیخته یا آمیزه بازاریابی) را

 

که مرکب از 4 عامل عمده:

 

1-    کالا

 

2-    قیمت

 

3-    توزیع

 

4-    ترویج

 

1-    تبلیغات

 

2-    روابط عمومی و عمومی سازی

 

3-    پیشبرد فروش

 

4-    فروشندگی شخصی

 

5-    بازاریابی مستقیم

 

 انواع تبلیغات :

 

 1-    تبلیغ آشوب آفرین یا هیجانی:

 

 2-    تبلیغ وحدت بخش:

 

3-    تبلیغ سفید:

 

 4-    تبلیغ خاکستری:

 

 5-    تبلیغ سیاه:

 

 تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم:

 

1-    تبلیغات مستقیم:

 

2-    تبلیغات غیر مستقیم:

 

 ابزارهای تبلیغات تجاری:

 

1-    آگهی دیواری و توزیعی :

 

2-    پستی:

 

3-    بروشور و کاتالوگ:

 

4-    مطبوعاتی:

 

5-    رادیویی:

 

6-    تلویزیونی

 

7-    سینمایی

 

8-    پوستر

 

 موقعیت های تبلیغاتی:

 

.       جاده ها

 

.       اماکن عمومی

 

.       وسایل نقلیه عمومی

 

.       تاسیسات عام المنفعه

 

.       جشن های مناسبتی:

 

.       نمایشگاه :

 

.       افراد مشهور

 

.       هدایا و جوایز:

 

 تصمیمات اساسی در حوزه تبلیغ:

 

1-    هدف اساسی

 

2-    پول

 

3-    پیام

 

4-    رسانه

 

5-    ارزیابی

 

 تبلیغات از نظر تکنیکی:

 

1-    غیرشخصی:

 

2-    ترویج ایده ها، کالا و خدمات :

 

3-    در مقابل پرداخت وجه:

 

4-    فرد یا سازمان مشخص:

 

تعیین هدف

 

اهداف تبلیغاتی

 

1-    آگهی اطلاع دهنده و آگاه کننده

 

2-    آگهی متقاعد کننده

 

3-    آگهی یاد آوری کننده

 

 مزایای تبلیغ در جامعه:

 

ویژگیهای پیام رسان (‌گوینده  و نویسنده  پیام )  :

 

الف )‌اعتبار

 

ب)‌ جذابیت

 

ج)‌ وسیله ارتباطی

 

ویژگیهای مخاطبان :

 

شیوه های مختلف تبلیغ و اقناع:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعریف تبلیغات ( تبلغ ) :

تلاشی است سازمان یافته و آگاهانه به منظور دستکاری در احساس و ادراک و تغییر نگرش در رفتار مخاطب در جهت اهداف خاص مبلغ

اهداف تبلیغات : 

1-      شکل دهی به برداشت ها  

2-       دستکاری ادراکات  

3-       هدایت رفتارهای خاص

ارکان یا چهار رکن اصلی تبلیغات:

1-گوینده و نویسنده پیام کیست ؟ ( پیام رسان )

2- چه میگوید و چه مینویسد ؟ (‌پیام )

3- چه وسیله ای برای گفتن و نوشتن به کار می برد؟  (‌وسیله ارتباطی )

4- برای چه کسانی می گوید و می نویسد؟ و تاثیر این گفتن و نوشتن چیست؟ ( پیام گیران )

 

  سبک های تبلیغاتی اولیه:

1-    تبلیغات چاپی :

   هنگامیکه صنعت چاپ به وجود آمد دیگر لازم نبود که با آن زحمت و رنج بسیار برای کسب یک نسخه دیگر از نوشته‌ایی ماه ها وقت برای نوشتن صرف شود . البته حروف چینی در ابتدای کار مشکل بود و به کندی انجام می گرفت ولی همین که حروف چیده شد و دستگاه آماده شد به آسانی صدها نسخه از آن تهیه می شد تا در سال 1885 صنعت چاپ به تندی پیشرفت کرد و در این سال بود که شکل مکانیکی تنظیم حروف پیشرفت کرد و لاین تایپ به وجود آمد و به ثبت رسید.

2-    تبلیغات رادیویی:

   قبل از اینکه رادیو به وجود آید تبلیغات به صورت چاپ شده بود و تنها افراد باسواد می توانستند از آگهی‌ها استفاده کنند با توسعه صنعت چاپ روز به روز بر تعداد مجلات و روزنامه ها افزوده شد. مخصوصاٌ در آمریکا که اولین روزنامه خود را در 5 سپتامبر  سال 1960 منتشر کردند که فقط یک شماره به چاپ رسید. از این تاریخ به بعد و پس از به وجود آمدن رادیو تبلیغات به صورت رادیویی همزمان با تبلیغات چاپی مورد بهره برداری قرار گرفت.

3-    تبلیغات تلویزیونی :

  گرچه تلویزیون پس از جنگ جهانی دوم به وجود آمد ولی در حقیقت قبل از جنگ تبلیغ شده و برای استفاده آماده بود و در سال 1945 پس از خاتمه جنگ کارخانه های تلویزیون سازی شروع به تولید کردند تعداد زیادی از ایستگاه های رادیو چون به اهمیت تلویزیون آگاهی داشتند فرراً از این صنعت جدید استفاده کردند و بسیاری از آگهی دهندگان و صاحبان کارخانه ها و شرکتهای تجاری به جای رادیو آگهی‌های خود را به تلویزیون دادند.

 تاریخ تبلیغات جهان:

به طور خلاصه  تاریخ تبلیغات در جهان به 3  دوره طولانی تقسیم می شود.

1-    دوران ماقبل از بازاریابی:

از زمان آغاز مبادله کالا بین افراد از دوران ماقبل تاریخ تا اواسط قرن 18 خریداران و فروشندگان به شکل بسیار ابتدایی با هم ارتباط برقرار می کردند. در اغلب این دوران رسانه هایی نظیر: علائم تجاری تبلیغ روی دیوارها و جارچی ها بهترین وسایل برای ایجاد ارتباط به منظور مبادله کالا و خدمات محسوب می شدند در اوخر این دوران بود که صنعت چاپ آن هم در ابتدایی‌ترین شکل آن پا به عرصه وجود گذاشت .

2-    دوران ارتباطات انبوه :

از سال 1700 تا دهه های اول قرن 20 تبلغ کنندگان به شدت می توانستند به بخشهای بزرگی از بازار دست یابند که این کار نخست با استفاده از مطبوعات و سپس با استفاده از رسانه های صوتی و تصویری میسرمی شد.

3-    دوران پژوهش :

در خلال 50 سال گذشته کارشناسان تبلیغ به شکل نظامند  تکنیک های شناسایی و رسیدن به مخاطب را با استفاده از پیام هایی که به طور خاص برای آن تنظیم شده است را بهبود بخشیده و مورد استفاده قرار می دهند تکنولوژی جدید ارتباطی رسیدن به فضای بهینه تبلیغاتی را میسرتر کرده است.

  از تبلیغات تا بازاریابی :

بازاریابی یعنی طور دیگری دیدن، روش بهتری خلق کردن و روی هم رفته بازاریابی همان خلاقیت مستمر در ارائه کالا و خدمات بهتر است اصلاً بازاریابی مدیریت تغییر است روشی است برای رسیدن به وضعیت بهتر و ارائه کالا و خدمات موفق. از این رو «تغییر» اسم دیگر بازاریابی است اما تغیییری که در جهت کمال باشد  بازاریابی یعنی کار کن، متفاوت باش، پیشرفت کن.

مک کارتی: در سالهای آغازین دهه 1960 (اصطلاح آمیخته یا آمیزه بازاریابی) را که مرکب از 4 عامل عمده:

1-    کالا

2-    قیمت

3-    توزیع

4-    ترویج

را پیشنهاد کرد که اینها را چهار پی که مخفف 4 واژه با شروع حرف Pاست. همانطور که گفته شد یکی ازP  ها ترویج است که نقش بسیار اساسی در فرایند بازاریابی بازی می کند و در واقع حلقه ارتباط با مشتری است به عبارت دیگر بازاریابی با مفهوم تبلیغات پیوندی ریشه ایی و موثر دارد. مواردی که در ترویج می توان طبقه بندی کرد به 5 گروه تقسیم می شود:

1-    تبلیغات

2-    روابط عمومی و عمومی سازی

3-    پیشبرد فروش

4-    فروشندگی شخصی

5-    بازاریابی مستقیم

این ابزارهای 5 گانه تبلیغ به شرح زیر توصیف می شود:

1-  تبلیغات:

هر گونه ارائه و عرضه ایده ها و کالاها یا خدمات که یک واحد تبلیغاتی فرد یا موسسه خاص انجام می دهد که مستلزم پرداخت هزینه است تبلیغات گویند.

 2-  روابط عمومی:

ایجاد مناسبات مطلوب، با جوامع مختلفی است که با سازمان سرو کار دارند از طریق کسب شهرت، ایجاد تصویر ذهنی کلی مطلوب و برخورد مناسب با برطرف کردن مسائل، شایعه ها و وقایع نامطلوب.

3- پیشبرد فروش:

محرک های کوتاه مدت برای تشویق فروش یا خرید محصول و خدمات .

4-    فروشندگی شخصی:

فرایند فروش به شکل فردی که شامل ارائه حضوری و فرد به فرد یک کالا از یک فروشنده به یک خریدار است.

5-    بازاریابی مستقیم:

استفاده از ارتباط مستقیم در جهت رسیدن به مصرف کننده و مخاطب عمدتاً از طریق بهره گیری از شیوه های نوین ارتباطی

 ویژگیهای تبلیغات:

1-    یک سویه بودن ارتباط منبع با مخاطب

2-    مشروعیت استفاده از راه ها و ابزارهای مختلف برای رسیدن به هدف

3-    توجه صرف به منابع سازمان

4-    تحمیل عقاید به مخاطب

5-    تغییر مستمر در جریان تبلیغ منطبق با منافع سازمان

6-    توجه به اقناع در شیوه های متعالی تبلیغ

 انواع تبلیغات :

 1-    تبلیغ آشوب آفرین یا هیجانی:

در این نوع تبلیغ سعی می شود مخاطب به سوی اهداف معین هدایت شود.

 2-    تبلیغ وحدت بخش:

در این نوع تبلیغ تلاش منبع در راستای منفعل کردن مخاطب است.

3-    تبلیغ سفید:

در این نوع تبلیغ علی رغم اینکه منبع مشخص است و اطلاعات پیام ارسالی از طرف او صحت دارد تلاش منبع ایجاد اعتبار در نزد مخاطب است.

 4-    تبلیغ خاکستری:

در این نوع تبلیغ منبع مشخص و یا نامشخص است و

 

برای دانلود کلیک کنید