اثر هورمون های گیاهی در کشت گلخانه ای

- اثر هورمون های گیاهی در کشت گلخانه ای

اثر هورمون های گیاهی در کشت گلخانه ای

اثر هورمون های گیاهی در کشت گلخانه ای  فرمت ورد22صفحه فرمت بی دی اف26صفحه

 

چکیده:

توسعه و گسترش تولیدات گلخانه ای طی سالهای گذشته بدلیل تولید محصول در خارج از فصل، پرورش گیاه در مناطق خارج از رستنگاه طبیعی خود، پیش رس کردن محصولات ایجاد اشتغال مولد و  .  .  .  روند شتابان و فزاینده ای داشته است.

جهت افزایش عملکرد محصولات گلخانه ای در واحد سطح و بالا بردن راندمان تولید در واحد سطح مدیریت تغذیه گیاهی در گلخانه ها امری حیاتی و انکار ناپذیر می باشد. 

کود مخصوص خیارگلخانه ای جنوبگان، محتوی کلیه عناصر غذایی ماکرو و میکروی مورد نیاز خیارگلخانه ای و با مقادیر و نسبتهای مناسب، گزینه ای مناسب در جهت مدیریت بهینه تغذیه گیاهی در گلخانه های خیار و رفع نیازهای غذایی گیاه خیار در طول فصل رشد و برداشت می باشد.

واژه‌های کلیدی :

ظرفیت نگهداری آب، کسر زهکشی، عملکرد، تاثیر هورمون ها

مقدمه:

محدودیت شرایط جغرافیایی و منابع آبی و خاکی و ازدیاد جمعیت همواره دانشمندان را به این فکر مشغول نموده تا راه حلی برای این معضل جهان به بشریت عرضه نمایند. استفاده از علوم مختلف بیوتکنولوژی کشاورزی و کاربرد آن از جمله مباحثی است که اخیرا ً در کشورهای در حال توسعه مورد توجه ، مطالعه ، پژوهش وکاربرد قرار گرفته است . از جمله آن مباحث استفاده از تنظیم کننده های رشد گیاهی و کشتهای گلخانه ای ( In Vitro) می باشد که اهداف ویژه ومزایای ذیل را در بر می گیرد : استفاده از فضا به جای سطح و در نتیجه متراکم شدن کشت و آزاد شدن زمینهای زراعی – افزایش عملکرد در واحد سطح – تولید خارج از فصل و زودرس کردن محصول – استفاده بهینه از منابع آبی، خاکی ونیروی انسانی – کنترل مناسب آفات و بیماریها – امکان تولید در مناطق غیر مستعد از نظر شرایط آب وهوایی و زراعی – ایجاد امکان صادرات و شرکت در بازارهای جهانی (1). استفاده از تنظیم کننده های رشد گیاهی از زمان ساخته شدن مصنوعی آنها ( 1926) تاکنون روند فزاینده ای داشته به طوری که هم اکنون در بیش از یک میلیون هکتار از اراضی کشاورزی هر ساله این مواد مورد استفاده قرار می گیرد، بیشتر این کاربردها در مورد محصولات باغبانی است که ارزش تجاری و اقتصادی بیشتری دارند (10).

از بین تولیدات گلخانه ای کشور ایران ، خیار بالاترین سطح زیر کشت را دارا است (5). خیار از گیاهان عالی گلدرا ، از رده دولپه ایها ، از گیاهان یکساله جالیزی ، تک پایه و از تیره کدوئیان (cucurbitaceae) می باشد ، جنس cucumis حدود 30 گونه دارد که خیار با نام علمی (cucumis sativus L) مهمترین آنها می باشد (26). از لحاظ باغبانی خیارجزءآن دسته از سبزی هایی است که میوه آن مصرف می شود واز لحاظ شرایط محیطی جزء گیاهان حساس به سرما می باشد.(26). ماندال و همکاران(16) گزارش نمودند که بر اثر کاربرد تعدادی از تنظیم کننده های رشد گیاهی بر خیار از قبیل NAAوGA3 به صورت محلول پاشی در مرحله دو برگی وبه فاصله 10 روز در مرحله چهار برگی اثر معنی داری بر کمیت و کیفیت میوه داشته است . ترکیب شیمیایی اتفن اتیلن آزاد کرده و در تشکیل گلهای ماده درتک پایه ها و ارقام دو پایه مؤثر می باشد( 26،17،7) . بوتنکو مائورینا (19) در یک مطالعه محیط بسته در خیار دریافتند که تیمار با اتفن ،IAA یادی متیل سولفوکسید گلهای ماده را افزایش می دهند. و ادیجری ومادالاجری (23) کاربرد تیمارهای مختلف اتفن و NAA روی ژنوتیپ های مختلف خیار در مرحله چهار الی شش برگی به منظور مقایسه نسبت گلهای تولید شده و عملکرد را بررسی نمودند.

برای دانلود کلیک کنید