آشنایی با معماری جهان(یونان)

- آشنايي با معماري جهان(یونان)

آشنایی با معماری جهان(یونان)

فرمت فایل:پاورپینت قابل ویرایش     تعداداسلاید:۹۰

قسمتی از متن :

موقعیت جغرافیایی یونان باستان

کشور یونان با مساحت تقریبی 46500 (چهل و شش هزار و پانصد کیلومتر مربع)، در جنوب شرقی اروپا و در کرانه های شمال شرقی دریای مدیترانه قرار گرفته است. این سرزمین از شمال به مقدونیه و بلغارستان، از شمال شرقی به ترکیه، از شرق به دریای اژه، از جنوب به دریای مدیترانه و از سمت شمال غربی به کشور آلبانی محدود می شود. یونان سرزمینی کوهستانی است که در انتهای جنوبی شبه جزیره بالکان قرار دارد و قسمت اعظمی از قسمت جنوبی این شبه جزیره در دریا پیش رفته است. این سرزمین پوشیده از رشته کوه های فراوانی است که به علت کوهستانی بودن، قابل سکونت و مستعد برای فعالیت های کشاورزی است .

ویژگی های هنر مینوسی:

 

آثار یافت شده از این تمدن به طور ناگهانی ظاهر شدند و در مدت کوتاهی از میان رفتند. احتمالاً یک عامل خارجی در از بین رفتن این تمدن دخیل بوده است. طبیعت هنر مینوسی آمیخته به شادی و آکنده از حرکات موزون است و در هیچ یک از آثار هنری اشاره ای به تهدید ها و جنگها نشده است. در دوران اولیه این تمدن، یعنی در هزاره سوم قبل از میلاد، ساکنان این جزیره هنوز در مرحله روستا نشینی قرار داشتند. اما تحول هنری کرت در هزاره دوم قبل از میلاد رخ داد. در این دوره بود که تمدن شهر نشینی پیشرفته ای بوجود آمد که با مناطقی همجوار مانند مصر روابط تجاری برقرار کرد. هسته مرکزی این تمدن کاخ های کنوسوس، فایستوس و گورتین بود. این

 

کاخ کنوسوس:

 

 

 

این کاخ مهمترین کاخ کرت است و مربوط به مینوس شاه می باشد. در افسانه تزئوس و مینورتور چنین آمده است که مینوس پادشاه جزیره کرت در کاخ باشکوهی فرمانروایی می کرد. این کاخ آنقدر اتاق تو در تو داشت که در افسانه ها به معبد هزار خم مینورتور معروف شد. مینوس دستور داده بود که هر ساله تعدادی از جوانان آتن را برای قربانی شدن به غار هیولای مینورتور ببرند. اما یک پهلوان آتنی به نام تزئوس به تنهایی وارد غار شد و هیولا را کشت.

 

در اوایل قرن 19م ، آرتور اوانس بقایای کاخ کنوسوس را در جزیره کرت یافت.

کاخ ها در 1450 ق.م به یکباره نابود شدند.

مدن میسنی:

این دوره را که همزمان با دوره اواخر مینوسی می دانند، حدوداً به 1500 ق.م می رسد که پس از فروپاشی تمدن مینوسی در کرت ، در یونان برتری یافتند.  شواهد نشان می دهد که این قوم به دلیل مراودت زیادی که با مصری ها داشته اند ، تحت تاثیر هنر مصری قرار گرفته اند. نام میسنی ها که در سرزمین اصلی یونان زندگی می کردند، برگرفته از شهر اصلی و قلعه مانندشان میسن است که درسواحل جنوب شرقی یونان واقع شده بود. میسنی ها کاخ هایشان را در قلعه های عظیمی ساخته بودند که دیوار هایش سه متر ضخامت داشت. سالم ترین و گیراترین بقایای معماری میسنی آثاری از کاخ های مستحکم تیرونزو است که در حدود 1400 ق.م ساخته شد و در 1200ق.م  با هجوم اقوام دوری به میسن، نابود گردید.  

برای دانلود کلیک کنید