پاورپوینت اندومتریوز – 33 اسلاید

- پاورپوینت اندومتريوز - 33 اسلاید

پاورپوینت اندومتریوز – 33 اسلاید

پاورپوینت اندومتریوز

آندومتریوز بصورت حضور بافت اندومتر ( غدد استروما) در خارج از رحم تعریف می شود.
شایع ترین نقاط لانه گزینی اندومتریوز : احشای لگنی ، صفاق
آندومتریوز از تعداد کمی  ضایعه کوچک بروی اعضای سالم لگن ناکسیتهای بزرگ اندومتریوتیک تخمدان که آناتومی لوله های رحم و تخمدان را به هم می زنند و نیز تا چسبندگیهای وسیع روده ، مثانه ، و رحم متفاوت  است . و در ایالات متحده 7 درصد زنانی که در سنین باروری هستند رخ می دهد.
اغلب با درد لگن و ناباروری همراه است.
ایتولوژی : اندومتریوز نوعی بیماری وابسته به استروژن است .
1. کاشته شدن نابجای بافت اندومتریوز  : به علت پس زدن خون قاعدگی از لوله های رحم در طی خونریزی قاعذگی ناشی می شود.
در90-70 درصد  زنان رخ می دهد در زنان مبتلا به اندومتریوز نسبت به زنانی که به این بیماری مبتلا نیستند شایع تر باشد. ( حضور سلولهای آندومتریوز در مایع دیالیز که صفاقی زنانی که در مرحله قاعدگی هستند دیده شده)
اندومتریوز اغلب در قسمتهای ( Dependent)  لگن  ( تخمدان ها ، کول دو ساک  قدامی و خلفی ، رباطهای رحمی – خارجی قسمت خلفی رحم و بخش خلفی رباطهای پهن )
50 درصد  میمونها  بعد از جابجایی سرویکس از طریق جراحی به منظور برقراری قاعدگی داخل شکمی یافت می شود.

افزایش دادن قاعدگی رتروگراد از طریق مسدود کردن مجرای خروجی مایع قاعدگی از رحم با میزان بالایی از بروز اندومتریوز در زنان و بابونها همراه است .
زنانی که فواصل کوتاهتری بین قاعدگی ها دارند و طول مدت خونریزی قاعدگی آنها بیشتر  است با احتمال بیشتری دچار رتروگراد می شوند و در معرض خطر بیشتری برای پیدایش  اندومتریوز قرار دارند .  
خارج از لگن اگر چه نادر است ( 2-1 درصد)  ممکن است ناشی از انتشار سلولهای اندرمتر از راه عروق خونی یا لنفی نقاط دستگاه تناسلی ( ولو، واژن سرویکس )  و خارج از دستگاه تناسلی
نقاط خارج از دستگاه تناسلی عبارتند از  :  روده ( آپاندیس ، رکتوم ، کولون سیگموتید ، روده ی باریک  ، کیسه های فتق ) ریه و حفره ی پلور ، پوست ( اسکاراپیزیوترمی با سایر اسکارهای جراحی ، ناحیه اینگوئنال ، اندامها ، ناف )
گره های لنفاوی ، اعصاب و مغز

برای دانلود کلیک کنید