دانلود پاورپوینت فصل سوم کتاب ارزشیابی اموزشی عباس بازرگان، چگونه ارزشیابی کنیم- 47 اسلاید

- دانلود پاورپوینت فصل سوم کتاب ارزشیابی اموزشی عباس بازرگان، چگونه ارزشیابی کنیم- 47 اسلاید

دانلود پاورپوینت فصل سوم کتاب ارزشیابی اموزشی عباس بازرگان، چگونه ارزشیابی کنیم- 47 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

 

}الگو چیست؟
}در اصطلاح عامه: هر چیزی که باید مورد سرمشق قرار گیرد.
}از نظر متخصصان: استفاده از توصیف یا تشبیه به منظور تجسم یا ادراک پدیده ای پیچیده
}از نظر متخصصان ارزشیابی اموزشی: الگو متشکل از اصول طبقه بندی شده برای اجرای ارزشیابی است
}در این دسته الگو سوالهای مورد ارزیابی عبارتند از:
.1آیا شرکت کنندگان در برنامه به هدفهای اموزشی دست یافته اند؟
.2آیا مدرسان برنامه به تحقق هدف ها کمک کرده اند؟

 

 
(1ازمون های عملکردی

(دانستن ضامن توانستن نیست.مثل استفاده از نقشه در جغرافیا و یا داستان شیخ و مرغ). در این ازمون دانش اموز اثر یا فعالیتی تولید می کند تا عملا نشان دهد که به چه دانشی دست یافته و به چه میزان: رسم نقشه، داستان کوتاه، ترجمه متن، جمع اوری و طبقه بندی جانوران و گیاهان در منطقه)

(1ازمون های پیشرفت تحصیلی

 این الگو معروف به الگو تایلر است. تایلر از بنیان گزاران اولیه برنامه درسی می باشد.

 

}این الگو برای بررسی دستیابی به اهداف برنامه درسی مورد اجرا بکار می رود.
}یا این الگو نمی توان درباره مطلوبیت هدف های برنامه درسی قضاوت کرد
}در ارزیابی برنامه درسی سه جنبه باید مورد توجه قرار بگیرد: برنامه درسی تصویب شده، اجرا شده و کسب شده.
}الگو تایلر فقط به ارزشیابی برنامه درسی کسب شده می پردازد و دو مورد دیگر را نمی شود بررسی کرد.
}حتی در ارزشیابی برنامه درسی کسب شده هم فقط پیامدهای مربوط به یادگیری مطالب درسی را مورد قضاوت قرار می دهد!!! یعنی پیامدهای مربوط به ویژگی های یادگیرنده و پیامدهای مربوط به ویژگی های مدرس مورد توجه قرار نمی گیرد.
}نکته: همیشه ارزشیابی به مفهوم امتحان بیانگر میزان یادگیری فرد نیست می تواند کمتر یا بیشتر از ان باشد لذا باید ملاحظه کرد
}
 
}این نوع ارزشیابی بمنظور تشخیص یا پیش بینی مشکلات اجرایی در جریان انجام فعالیت های اموزشی و میزان مطلوبیت فرایند اجرای این فعالیت ها بعمل می اید.
}بعبارت دیگر ارزشیابی فرایند وسیله ای جهت ثبت وقایع در حین اجرای فعالیت ها است.
}روش اجرای ارزشیابی فرایند شامل نظارت بر اجرای فعالیت ها و ارزشیابی فرایند تعدیل برنامه های مورد اجرای این فعالیت هاست.
}حاصل ارزشیابی فرایند برای تعدیل برنامه های مورد اجرا و فراهم اوردن مبنایی جهت تفسیر نتایجی که در اینده بدست خواهد امد بکار می رود.
 
 
}از طریق این الگو برنامه ها، سازمانها و موسسه های ارزشیابی شده رتبه بندی می شوند تا بعضویت انجمن های ناحیه ای یا انجمن های تخصصی در ایند.
}سازمان ارزشیابی شده باید در رعایت استانداردهای کیفیت بمنظور حفظ عضویت خود بکوشد. بعبارت دیگر اعتبار سنجی فرایندی است که طی ان برنامه مورد نظر ابتدا از طریق ارزیابی درونی درباره وضعیت موجود خود در مقایسه با هدف های بیان شده قضاوت می کند. این قضاوت بوسیله اعضای برنامه بعمل می اید. پس از ارزیابی درونی باید بوسیله هیات همگنان به ارزیابی برونی و رتبه بندی پرداخت.
}چنانکه ارزیابی درونی انجام شده باشد می توان به ارزیابی برونی پرداخت. در این مرحله هیات همگنان (هیات بازدید کننده از خارج از نظام) نتیجه ارزیابی درونی را بررسی می کنند. در صورتی که شرایط لازم برای رتبه بندی نظام وجود نداشته باشد هیات بازدید کننده می تواند با استفاده از یک مجموعه الزامات (حداقل ها)به ارزیابی برونی پرداخته اما رتبه بندی ان صرفنظر مند.
}از جمله شرایط برونی برای اعتبار سنجی رواج فرهنگ ارزشیابی (ارج نهادن به امور و پاسخگویی نسبت به عملکرد) است. در صورت وجود چنین فرهنگی می توان به سنجش اعتبار سازمانهای اموزشی پرداخت.
5)ملاک های انتخاب دانش اموختگان
}1- سرنوشت شغلی دانش اموختگان
}2-نسبت بیکاری بر حسب دوره و مدت ان
}3-نسبت ادامه تحصیل دهندگان
}4-نظر دانش اموختگان در مورد دانش مهارت و نگرش کسب شده
}5-مقاله و کتاب های انان
}6-نظر کارفرمایان در مورد فارغ التحصیلان
 
 
}در صورتیکه فرهنگ ارزشیابی در نظام اموزشی رایج و استانداردهای از قبل تعیین شده در دسترس باشد می توان پس از ارزیابی برونی در میان چندین نظام مورد ارزیابی به تعیین رتبه نظام پرداخت. اما اگر پیش نیاز یاد شده فراهم نباشد بهبود برنامه از طریق اعتبارسنجی میسر نیست.
}در چنین شرایطی بجای رتبه بندی واحدهای اموزش عالی می توان با ارزیابی برونی با توجه به الزامات به تایید صلاحیت یا عدم صلاحیت واحد اموزش عالی اکتفا کرد. (رد یا قبول)
}فرهنگ ارزشیابی هنوز در ایران گسترش نیافته پس با ارزیابی برونی صرفا می توان به سنجش صلاحیت نظام پرداخت.

برای دانلود کلیک کنید