دانلود پاورپوینت دوک عضلانی – 17 اسلاید

- دانلود پاورپوینت دوک عضلانی - 17 اسلاید

دانلود پاورپوینت دوک عضلانی – 17 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

 

نقش دوک عضلانی در کنترل حرکت

گیرنده ها همانند اندام های وتری گلژی به صورت ناخودآگاه در امر کنترل عضلات اسکلتی دخالت می کنند.پیام های حاصل از این گیرنده ها به عنوان گیرنده های عضلانی به نخاع، مخچه، قشر مغز و سایر قسمت های دستگاه عصبی جهت کنترل حرکتی منتقل می شود.

 

 

فیبرهای داخل دوک عضلانی در قسمت مرکزی که هسته ها قرار می گیرند،معمولا فاقد اجزای انقباضی اکتین و میوزین هستند.بخش انقباضی عموما در دو انتهای فیبرهای داخل دوکی وجود دارد.انقباض فیبرهای داخل دوکی از دو ناحیه انتهایی باعث کشیده شدن بخش مرکزی و درنتیجه تحریک پایانه های اولیه و ثانویه می گردد.

 

عصب گیری حسی در فیبرهای دوک عضلانی عبارتند از:

پایانه اولیه :این پایانه ها دارای فیبر عصبی قطور Ia بوده که سرعت جریان عصبی آن برابر با 70 الی 120 متر در ثانیه است.قطر این فیبرها به طور متوسط 17 میکرون است.


پایانه ثانویه:فیبر عصبی این گروه، نوع II بوده که نسبت به نوع Ia دارای قطر و سرعت کمتری هستند.قطر متوسطی معادل 8 میکرون دارند.


پایانه های اولیه در قسمت میانی هر دو نوع
فیبرداخل دوکی دیده می شوند و چون به شکل حلقوی مارپیچی هستند به این نام خوانده می شوند.

     پایانه های ثانویه بیشتر فیبرهای دوک عضلانی نوع کیسه ای و گروه با هسته های زنجیری را عصب دهی می کنند و محل پایانه های ثانویه نسبت به پایانه های اولیه عمدتا در یک طرف و گاهی در دوطرف آنها است(یعنی بیشتر یک فیبر حسی عصبی ولی گاهی دو فیبر عصبی وجود دارد).

   پایانه های ثانویه همانند نوع اولیه به دور فیبر داخل دوکی می پیچند ولی چون گاهی به شکل گل افشان هستند به این نام نیز خوانده می شوند.

 

انواع فیبرهاى عضلانى

 


 1- فیبرهاى آهسته(Slow) و اکسیداتیو که So نام دارند. این فیبرها کوچک، غنى از میتوکندرى ومویرگهاى خونى مى باشند و به همین دلیل قرمز هستند.نیروى کمى را اعمال کرده و نسبت به خستگى مقاوم مى باشند. این فیبرها به طور عمقى قرار گرفته اند و براى فعالیتهاى وضعیتى ازجمله وضعیت ضد جاذبه مناسب مى باشند. اینها فیبرهاى عضلانى نوع I را دارا هستند.
2- فیبرهاى سریع(Fast) و گلیکولیتیک که FG نام دارند. این فیبرهاى بزرگ، داراى تعداد اندکى میتوکندرى و فقیر از نظر تعداد مویرگ بوده و از اینرو سفید مى باشند و موجب انقباضات کوتاه و نیرومندى مى شوند. تعداد آنها در عضلات سطحى بیشتر است. این فیبرها خستگى پذیرند و از اینرو نام دیگر آنها FF یا Fast Fatiguable است و فیبرهاى آنها از نوع IIB مى باشد.
3- فیبرهاى متوسط که سریع، اکسید اتیو- گلیکولیتیک مى باشند که FoG نام دارند و خصوصیات این دسته از فیبرها مابین دو نوع فوق است. این فیبرها تا حدودى در مقابل خستگى مقاوم هستند بنابراین نام دیگر آنها FR یا Fast Fatigue Resistant مى باشد و داراى فیبرهاى نوع IIA هستند و اصولاً تکیه بر متابولیسم اکسید اتیو دارند و انقباض آنها نیروى متوسطى نسبت به بقیه فیبرها ایجاد مى کند.

برای دانلود کلیک کنید