دانلود طرح درس -ریاضی پنجم- مکعب مستطیل –گنجایش

- دانلود طرح درس  -ریاضی پنجم- مکعب مستطیل –گنجایش

دانلود طرح درس -ریاضی پنجم- مکعب مستطیل –گنجایش

 

 

 

 

 

 

 

دانلود طرح درس  -ریاضی پنجم- مکعب مستطیل –گنجایش    

فرمت فایل (word) و قابل ویرایش 

تعداد صفحات 10 صفحه

قسمتی از مجموعه

عنوان تدریس : مکعب مستطیل –گنجایش      پایه و مقطع : پنجم ابتدایی    مدت تدریس : 45 دقیقه 

 محل تدریس : کلاس درس         تعداد فراگیران : … نفر     صفحه ی کتاب : 92-124

روش تدریس : 9 گام گانیه  و مفهوم محور              نام مدرس :

  1. اهداف رفتاری:

مهارت ذهنی:

1- دانش آموز در کلاس درس با مشاهده تصاویرو اشکالی که در اختیار او قرار داده میشود با اشاره کردن مکعب مستطیل ، مربع و چهاروجهی منتظم را از هم تمیز دهد.(تمیز دادن)

2- دانش آموز با لمس کردن اجسام هندسی(مکعب مستطیل،مربع وچهار وجهی منتظم)که در اختیار او قرار میگیرد ویژگی های آن ها را شناسایی کند.(مفاهیم محسوس)

3-  دانش آموز با استفاده از تصاویری که در اختیار او قرار میگیرد آنها را با توجه به دوبعدی و سه بعدی بودنشان در جدول دسته بندی نماید.(مفاهیم تعریف شده)

4- دانش آموز در کلاس درس با کمک هم گروهی های خود ویژگی های مکعب مستطیل را کشف کند.(کشف قواعد)

5- دانش آموز در کلاس درس توالی و ترتیب مراحل ساخت مکعب مستطیل را با کمک همسالان کشف کند.(کشف قواعد)

6- دانش آموز در کلاس درس با مشاهده ی گستره ی دوستان خود در ساخت مکعب مستطیل گستره ی جدید را برای ساخت مکعب مستطیل با راهنمایی معلم خود بوجود اورد.(حل مسئله)

مهارت بدنی:

1- فراگیر در کلاس درس با استفاده از وسایل که در اختیار او قرار داده میشود (قیچی،چسب، مقوا) مکعب مستطیل (چهاروجهی منتظم) بسازد.

2- فراگیر در کلاس درس و منزل کار با پیمانه ها را برای مقایسه گنجایش اجسام به کار گیرد.

3- فراگیر در کلاس درس هنگام کار با وسایل و انجام ازمایش ها و استفاده از مواد کار خود رابا مهارت و دقت و ظرافت انجام دهد.

4- مهارت مشاهده کردن و جمع آوری اطلاعات با استفاده از حواس را در خود ایجاد نماید.

5- دانش آموز در فعالیت های گروهی به صورت هماهنگ با گروه فعالیت کند .

6-  دانش آموز مهارت برقراری ارتباط ( گفت و شنود ) را داشته باشد .

مهارت عاطفی:

1-فراگیر در کشف مفاهیم و قواعد و هم فکری فعال باشد.

2-فراگیر نسبت به انجام کار گروهی  اشتیاق داشته باشد .

3-فراگیر در کار گروهی احساس مسئولیت کند.

4-فراگیر به دقت کردن در محیط اطراف و اجسام  از خود علاقه نشان دهد.

5-فراگیر دیگران را در صرفه جویی از نعمت اب و نفت و بنزین تشویق کند.

6-فراگیر پی به قدرت و حکمت خدا در ساخت مواد و نعمتها ببرد.

راهبرد شناختی:

1-دانش آموز در کلاس درس با کمک هم گروهی های خود با گفتن روشی را برای مقایسه گنجایش ظروف ابداع کند.(راهبرد شناختی)

اطلاعات کلامی

1-دانش آموز چهار وجهی منتظم را در کلاس بدون استفاده از کتاب از حفظ به صورت شفاهی تعریف کند.(یادگیری کلمات)

2-دانش آموز تعریف  گنجایش را بدون راهنمای معلم در کلاس درس به صورت شفاهی پاسخ دهد . (یادگیری کلمات)

3-دانش آموز یکی از واحدهای  اندازه گیری گنجایش (لیتر )را در کلاس درس بدون استفاده از کتاب ب صورت کتبی تعریف نماید.(یادگیری کلمات)

4-فراگیر موارد استفاده از لیتر را بدون کمک هم سالان فهرست نماید.(یادگیری کلمات)

5-فراگیر در کلاس درس با مشاهده ازمایشی که توسط معلم صورت گرفت روش مقایسه گنجایش اجسام را به صورت شفاهی بیان کند.(حقایق،یادگیری غیر کلمات)

6-فراگیر نحوه ساخت مکعب مستطیل را به صورت کتبی خلاصه نماید(  یادگیری معنی دار،اطلاعات سازمان داده شده)

  1. پیش دانسته ها

دانش آموزبداند که :

مکعب،‌یال، مستطیل،مربع ، گسترده،‌ وجه ، سانتی متر ، مساحت ، طول ، عرض، ارتفاع ، حجم، کیلو گرم، اجسام هندسی چیست.

برای دانلود کلیک کنید