آزمایش یادگیری ارادی و اتفاقی – آزمایش یادگیری ارادی و اتفاقی روانشناسی تجربی
آزمایش یادگیری ارادی ویادگیری اتفاقی
ازمایش یادگیری ارادی واتفاقی
آزمایش یادگیری ارادی یادگیری اتفاقی
تعداد صفحات: 16
نوع فایل: WORD
قسمتی از متن:
مقدمه
مبانی نظری
ابزار مورد نیاز
روش انجام آزمایش
نتایج
تحلیل نتایج
پیوستها
ابزار مورد نیاز :
- یک فهرست یادگیری (متشکل از 50 اسم مختلف).
- یک فهرست برای بازشناسی (این فهرست محتوای 200 اسم دارد که اسم های فهرست یادگیری هر 50 اسم در بین این لیست 200 کلمه ای جای داده شده است).
- تعدادی اوراق که یک جدول هشت خانه ای دارد و در هر خانه آن از ابتدای حروف الفبای فارسی الف ب پ ت … و هر خانه چهار حرف را در خود جای می دهد جمعاّ 32 حرف.
- زمان سنج.
- کاغذ و خودکار.
روش انجام آزمایش:
این آزمایش با سه گروه انجام می گیرد یک گروه برای یادگیری ارادی و دو گروه دیگر برای یادگیری اتفاقی برای انجام این آزمایش سه گروه مجزا لازم است.
مرحله اوّل : یادگیری ارادی
آزماینده برای گروه اوّل بعد از اینکه تمام شرایط آزمایش و محیط را آماده کرد نحوه انجام آزمایش را اینگونه توضیح می دهد:
در این آزمایش فهرستی از اسمهای متفاوت وجود دارد که 50 اسم می باشد. شما باید در پایان 50همین اسم سریع و بدون وقفه شروع به یادآوری کنید.
آزماینده پس از توضیح شروع به خواندن اسامی از لیست می کند و هرکدام از اسامی را به فاصله 6 ثانیه و با آهنگ و کاملاً رسا می خواند وقتی که لیست به پایان رسید، آزمودنی ها تمام اسامی را که به خاطر می آورند یادآوری می کنند و روی یک کاغذ می نویسند. این آزمون 5/3 دقیقه طول دارد.
پس از اینکه اسامی نوشته شد و به آزماینده تحویل داده شد آزماینده اعلام می کند که آزمون یادآوری پایان گرفته و الآن باید آزمون بازشناسی انجام شود و توضیح می دهد که فهرستی 200 کلمه ای در احتیار آزمودنی ها قرار می گیرد که در بین این 200 کلمه آن 50 کلمه که برای یادگیری هم بود قرار دارد آنها باید کلمات فهرست یادگیری را از بین این 200 کلمه پیدا کنند(بازشناسی) و در جلوی آن کلمه یک علامت ضرب در گذاشته شود آزمایشگر به آزمودنی ها یادآوری می کند که باید این کار را ستون به ستون و سریع انجام دهند چون تنها 5/3 دقیقه برای بازشناسی فرصت دارند یعنی برای هر کلمه یک ثانیه .
پس از پایان وقت آزمایشگر برگه ها را جمع آوری کرده و گروه اوّل از اتاق خارج می شوند و گروه دوّم وارد می شوند.
مرحله دوم: یادگیری اتفاقی (حالت اوّل تداعی)