چطور یک گزارش کار بنویسیم؟

- چطور یک گزارش کار بنویسیم؟

چطور یک گزارش کار بنویسیم؟

 

در اکثر رشته‌های دانشگاهی، واحدهای آزمایشگاهی وجود دارند که در کنار کار عملیِ درون آزمایشگاه، نیاز است که یک گزارش‌کار خوب و کامل درباره‌ی آزمایش انجام شده، نوشته شود.

پس با ما همراه باشید تا روش صحیح نوشتن یک گزارش‌کار مطلوب را با هم مرور کنیم.

 

نحوه‌ی نوشتن گزارش‌کار

تو بیشتر واحدهای آزمایشگاهی تو رشته‌های مختلف مثل شیمی، میگن نوشتن گزارش‌کار به نوعی مکمل کارهای عملی هستش (که البته خیلی یه جوریه!!!) اما شاید بتونیم بگیم که نوشتن صحیح و دقیق یه گزارش‌کار می‌تونه به یادگیری خودمون کمک کند و همچنین یادداشتی باشه برای وقت‌هایی که دوباره به روش انجام آزمایش یا مطالبش احتیاج داریم مثل موقع امتحان پایان ترم!

اما جدا از شوخی :)، اگر نوشتن گزارش‌کار رو کم اهمیت‌تر از کار عملی در آزمایشگاه بدونیم خیلی بی‌انصافی کردیم.

تو ادامه، نحوه‌ی نوشتن یک گزارش‌کار مطلوب و باب میل اساتید گرامی رو توضیح میدم؛ گرچه ممکنه روشی که تو ادامه میگم بهترین نباشه اما لااقل میتونه راهنمای خوبی باشه برای نوشتن صحیح یک گزارش‌کار. البته این رو هم بگم که معمولاً هر کدوم از اساتید شیوه‌ی خاصی برای گزارش‌کار می‌خوان اما کلیّت یه گزارش‌کار همینه که اینجا میگم. پس همراهمون باشید:

بخش‌های اصلی و فرعی یه گزارش‌کار عبارتند از:

     1. صفحه‌ی معرفی؛
     2. هدف و مقدمه آزمایش؛
     3. تئوری آزمایش؛
     4. مواد و وسایل مورد نیاز و روش آزمایش؛
     5. محاسبات، جداول و نمودارها؛
     6. مشاهدات و نتیجه‌گیری؛
     7. سؤالات (اگه استاد پرسیده بود!)؛
     8. و منابع.

از این 8 قسمتی که برای یه گزارش‌کار خوب گفتم، بعضی وقت‌ها یکی دو قسمتش رو لازم نیست که بنویسم؛ مثل محاسبات (برای بعضی آزمایش‌های خاص) و سؤالات. خوب حالا کمی قسمت‌های بالا را توضیح میدم تا شک و شبهه‌ای تو کار نباشه!!

1. صفحه‌ی معرفی مثل نمونه زیر:

2. مقدمه و هدف

تو مقدمه و هدف باید توضیحی درباره‌ی آزمایش و تاریخچه اون و هدف از انجام آزمایش رو بدیم که نباید خیلی زیاد شه؛ در حد نصف تا یه صفحه کافیه!

3. تئوری آزمایش

این قسمت جزء قسمت‌های اصلی یه گزارش‌کار هستش و حتماً باید نوشته شه چه کم، چه زیاد! تو این بخش باید اصول علمی، فرمول‌ها، قوانین، تعریف‌ها و سایر مطالبی که تو تئوری میاد رو بگیم. تئوری رو می‌تونیم از روی کتاب، اینترنت، مقاله، دستورکار و … بنویسیم.

4. مواد و وسایل مورد نیاز و رَوش آزمایش

تو اینجا اول مواد و دستگاه‌ها و وسایلی رو که استفاده می‌کنیم، می‌نویسیم و بعدش رَوش آزمایش رو دقیق و موبه‌مو می‌گیم. اگه عکسی از دستگاه گرفته باشیم تو این بخش می‌گزاریم و اگر حوصله داشتیم روشِ کار با دستگاه رو هم توضیح میدیم (اگه دستگاهی هست)!

5. محاسبات، جداول و نمودارها

یکی از قسمت‌های تقریباً سخت گزارش‌کار، این قسمته (مخصوصاً تو آزمایشگاه شیمی فیزیک). اگه آزمایش محاسباتی داشت، انجام میدیم و اگه لازم بود جدول یا نموداری بکشیم باید تو این قسمت باشه.

6. مشاهدات و نتیجه‌گیری

تو این قسمت مشاهداتمون و نتایجی که از آزمایش به دست اومده رو می‌نویسیم. گاهی اوقات اساتیدی پیدا می‌شن که میگن باید بحث و نتیجه‌گیری بنویسید که اونوقت دیگه کارتون سخت میشه و باید یه چند خطی هم با خودتون بحث کنید و از آزمایش نتیجه بگیرید!

7. سؤالات

اگه استاد خیلی اهل سؤال باشه، حتماً یه چند تا سوال می‌پرسه که باید اینجا جواب بدیم.

8. منابع و مرجع

تو بخش منابع و مراجع باید اسم منابعی که ازشون برای نوشتن گزارش‌کار استفاده شده رو بنویسیم. اصولاً ترتیب خاصی نداره ولی اگه خواستید، منابع مهمتر رو اول بنویسید. بهترش هم اینه که اول منابع فارسی، بعد لاتین و در آخر مراجع اینترنتی نوشته شه.

امیدوارم که این آموزش به کارتون بیاد و همیشه گزارش‌کارهای درجه یک بنویسید 🙂

اگه نقد و انتقادی هست خوشحال میشیم که بهمون بگید. راه‌های ارتباطی هم تو بخش زیر نوشته شده. البته می‌تونید از بخش پشتیبانی هم باهامون در ارتباط باشید!

Page : 8 / Word + pdf

برای دانلود کلیک کنید