پاورپوینت مطالعه و شناخت بافت قدیم نیشابور (ابرشهر)

- پاورپوینت مطالعه و شناخت بافت  قدیم نیشابور (ابرشهر)

پاورپوینت مطالعه و شناخت بافت قدیم نیشابور (ابرشهر)

پاورپوینت مطالعه وشناخت بافت قدیم نیشابور (ابرشهر) در 100 اسلاید

امام حاکم بنای نیشابور را به انوش بن شیث آدم نسبت می دهد و بر این اساس شهر قدمتی طولانی می یابد.] اما در واقع از زمان ساسانیان است که نیشابور چهره ی تاریخی و شناخته شده ای به خود گرفته و از هاله ی ابهام و تردید بیرون می آید.
 
شاپور اول ساسانی (272-421م.)، پسر اردشیر بابکان، شهر قدیم را در حوالی قهندژی که از قبل در آنجا وجود داشت بنا نمود و به دستور وی خندقی نیز در اطراف این قلعه حفر نمودند. بعدها شاپور دوم ساسانی در قرن چهارم میلادی به قصد استحکام مرزهای شمال شرقی کشور روانه ی این خطه شد و در آنجا پس از غلبه بر پهلیزگ تور (پهله چک تور) –پادشاه تورانیان- در محل کشته شدن پهلیزگ دستور داد تا شهری بنا شود و آن را «نیوشاپوهر» نامید. به معنی «کار خوب شاپور، عمل شاپور یا شاپور پهلوان».
شهر جدید در کنار کهندژی که از قبل باقی مانده بود بنا شد و در اطراف آن خندقی نیز حفر گردید. به هنگام کندن خندق گنجی پیدا شد که بر عامه تفقد کردندو از این نکته معلوم می شود که در گذشته شهری در این منطقه حیات داشته است.
 
موضعی که شهر نیشابور در آنجا بنیان گرفت شرایط جغرافیایی و اقلیمی بسیار مناسبی برای ایجاد شهر داشت. دشتی  هموار یا به قولی «در هامونی نهاده»، آب آشامیدنی آن از چشمه ها و رودخانه هاکوه ها بر جوانب آن، هوای نیرو بخش و سالم، خالی از خطایا، عاری از وبا و اکثر بلایا و زمینی بسیار حاصلخیز و پر نعمت.
 
شهر ساسانی قبل از اسلام، دارای یک قلعه ی نظامی (کهن دژ، کهندز، قهندز) و یک خندق اطراف آن بود. خارج از این کهندژ یک شهر دارای حصار به همراه یک خندق در گرداگرد آن موجود بود که این دو خندق توسط پلی به یکدیگر متصل می شدند. همچنین یک منطقه مسکونی بنام انبار ده وجود داشته که تا زمان تخریبش به دست عمرو لیث پابرجا بوده است و در آن زمان از خاک آن توانستند مقابل جامع شهر بازاری بسازند.
این مجموعه جامع و کامل درباره شهر قدیم نیشابور (ابرشهر) در بخش های جغرافیایی، اجتماعی، تاریخی و معماری ابرشهر به همراه تصاویر، نقشه شهر قدیم، تصویر سه بعدی شهر پیش از حمله مغول، نقشه شهر در زمان ورود امام رضا (ع)، معرفی شهر در دوره قبل و بعد اسلام،معرفی محلات تاریخی شهر، معرفی عناصر و بناهای تاریخی شهر و … می باشد و شامل موارد ز یر می باشد:
 
فهرست
ویژگی های جغرافیایی
موقعیت و وسعت شهر
وضعیت ناهمواری ها (توپوگرافی)
نقشه موقعیت آب های سطحی و حدود و پوشش خاکی و گیاهان
خاک و پوشش گیاهی 
نیشابور در تاریخ الحاکم (از نگاه شفیعی کدکنی)
نقشه سه بعدی شهر در زمان پیش از حمله مغول
معرفی بافت قدیم شهر
بافت قدیم نیشابور در قرن حاضر
نقشه شهر نیشابور
موقعین نواحی نه گانه توزیع جغرافیایی خدمات در شهر نیشابور
موقعیت محلات قدیمی در وضع کنونی
شبکه معابر در بافت قدیم
جغرافیای تاریخی شهر
وجه تسمیه شهر
دلایل شکوه و عظمت نیشابور
دلایل مذهبی
آب
آتش
هوا
سیر تحول تاریخی شهر
نیشابور در دوره ساسانی
از بامداد اسلام تا حمله مغغول
وورد حضرت امام رضا به نیشابور
دوره طاهریان
دوره سامانیان
غزنویان و سلجوقیان
نیشابور در زمان حمله مغول
تصویر اجتماعی کالبدی و ارتباط محلات شهر
نقشه موقعیت نسبی شهر قدیم و جدید نیشابور
معرفی بناهای تاریخی شهر
مسجد جامع
بازار
رباط شاه عباسی
بی بی شطیطه
مقبره خیام
امام زاده محروق
مقبره عطار و کمال الملک
باغ امین اسلامی
منابع و ماخذ
 

برای دانلود کلیک کنید