پاورپوینت فصل پنجم فیزیک پایه دهم ترمودینامیک (رشته ریاضی و فیزیک)

- پاورپوینت فصل پنجم فیزیک پایه دهم ترمودینامیک (رشته ریاضی و فیزیک)

پاورپوینت فصل پنجم فیزیک پایه دهم ترمودینامیک (رشته ریاضی و فیزیک)

 

 

 

 

 

 

 

نوع فایل: power point

فرمت فایل: ppt and pptx

قابل ویرایش 68 اسلاید

 

قسمتی از متن پاورپوینت:

فصل پنجم ترمودینامیک فصل پنجم فصل پنجم معادله حالت اگر مقدار معینی گاز در داخل استوانه ای که با پیستون متحرک مسدود شده است برای مدت طولانی در حجم باشد، دما وفشار آن در همه نقاط گاز یکسان خواهد بود، در چنین وضعیت هایی می گوییم گاز در حالت تعادل ترمودینامیکی است.

فصل پنجم فصل پنجم کمیت های فشار(P)، حجم(V) و دما(T) که برای توصیف حالت تعادل ترمودینامیکی گاز استفاده می شوند، متغیر های ترمودینامیکی گاز می نامند.
یک دستگاه ترمو دینامیکی در صورتی در حالت تعادل ترمودینامیکی است که متغیر های ترمو دینامیکی آن به طور خودبه خودی تغییر نکند.
رابطه بین متغیرهای ترمودینامیکی را معادله حالت می نامند.
اگر گاز آرمانی (کامل) باشد، معادله حالت آن به صورت داده می شود.

معادله حالت فصل پنجم هنگامی که دستگاه از یک حالت تعادل به حالت تعادل دیگر میرود، می گوییم یک فرایند ترمو دینامیکی انجام شده است.
در شکل زیر گاز در فرایندی ترمودینامیکی از حالت تعادل a به حالت تعادل b رفته است.

فرایند های ترمودینامیکی ایستا وار فصل پنجم فرایندی را که در آن دستگاه همواره بسیار نزدیک به حالت تعادل بوده و سریع به تعادل می رسد، فرایند ایستا وار می نامند.
وقتی فرایندی ایستا وار باشد می توان برای آن نمودار رسم کرد.( شکل زیر).
فرایند های ترمودینامیکی ایستا وار نمودار تغییرات فشار بر حسب حجم. فصل پنجم تبادل انرژی بین محیط و دستگاه از دو طریق گرما و کار صورت می گیرد و معمولا فرض می شود که دستگاه در حین تبادل گرما، در تماس با یک منبع گرما است.
تبادل انرژی فصل پنجم الف) گرما
بنا به قرارداد، گرمایی را که دستگاه می گیرد، با علامت مثبت، وگرمایی را که دستگاه از دست می دهد، با علامت منفی نشان می دهیم.
منبع گرما جسمی است که جرم آن در مقابل جرم دستگاهی که با آن تبادل گرما دارد، چنان بزرگ است که می تواند مقدار زیادی گرما بگیرد، یا از دست بدهد، بی آنکه تغییر دمای محسوسی بکند. تبادل انرژی فصل پنجم ب) کار
شکل زیر گازی را درون یک استوانه نشان می دهد. اگر گاز را کمی گرم کنیم، گاز منبسط می شود وپیستون که اصطکاک ناچیزی دارد به سمت چپ جابه جا می شود. در این جابه جایی نیروی که گاز به پیستون وارد می کند، کار انجام می دهد. مقدار این کار برابر با حاصلضرب بزرگی نیروی در اندازه جابه جایی پیستون است. تبادل انرژی فصل پنجم انرژی درونی یک ماده که آن را با U نشان می دهیم، با مجموع انرژیهای جنبشی و پتانسیل ذره های آن ماده برابر است.
با توجه به شکل زیر اگر دستگاه در فرایندی ایستا وار، گرمای Q را بگیرد وکار W بر روی آن انجام شود رابطه زیر که به آن قانون اول ترمودینامیک میگویند برقرار است: انرژی درونی و قانون اول ترمودینامیک

 

این پاورپوینت آموزشی، جذاب، قابل ویرایش، کاملا منطبق با کتب درسی و با تعداد اسلاید ذکر شده تهیه و تنظیم شده است.

 

با بکارگیری نمودار ها ، تصاویر جالب و جذاب و دسته بندی مطالب سعی شده یادگیری مطالب را برای دانش آموزان عزیز تسهیل بخشیم.

 

با انتخاب این پاورپوینت از تدریس و آموزش لذت خواهید برد.

 

بدیهی است عناوین و مطالب و اسلایدها توسط دبیران مجرب و دلسوز در جهت گسترش علم و دانش روزافزون همه دانش آموزان علم با ظرافت خاص جمع آوری شده است.

 

مناسب برای معلمان، دانش آموزان و اولیای گرامی برای یادگیری بهتر دانش آموزان عزیز

 

اگرمشکلی در خرید داشتید می توانید از مرورگر ( فایرفاکس، اکسپلورر یا کروم ) استفاده کنید و یا بانک عامل خود را تغییر دهید.

 

ضمنا در صورت نبود کافیست، پاورپوینت مد نظرتان در هر مقطع و پایه تحصیلی، از طرق تلگرام با ما در میان بگذارید تا در کمترین زمان ممکن پاورپوینت شما آماده و تحویل داده شود.

 

محصولات مرتبط:

پکیج پاورپوینت های فصول فیزیک پایه دهم: (فصل اول الی فصل پنجم)

پاورپوینت فصل دوم فیزیک پایه دهم: کار، انرژی و توان

پاورپوینت فصل سوم فیزیک پایه دهم: ویژگی های فیزیکی مواد

پاورپوینت فصل چهارم فیزیک پایه دهم: دما و گرما

پاورپوینت فصل پنجم فیزیک پایه دهم: ترمودینامیک

برای دانلود کلیک کنید