پاورپوینت سیستم های اطلاعات مدیریت: ارتباط سیستم های اطلاعاتی مدیریت و عملکرد شرکت ها

- پاورپوینت سیستم های اطلاعات مدیریت:  ارتباط سیستم های اطلاعاتی مدیریت  و عملکرد شرکت ها

پاورپوینت سیستم های اطلاعات مدیریت: ارتباط سیستم های اطلاعاتی مدیریت و عملکرد شرکت ها

پاورپوینت سیستم های اطلاعات مدیریت:  ارتباط سیستم های اطلاعاتی مدیریت  و عملکرد شرکت ها


چیزی که در دنیای تجارت امروز اهمیت کمتری به آن داده می‌شود،

مدل کسب و کار و یا همان Business Model است.

که می ‌تواند نقش الگو و خط‌کش را در هر تجارتی بازی کند.


چکیده :
بررسی ادبیات در موفقیت سیستم های اطلاعاتی مدیریت (IS) شواهد تجربی ای فراهم می کند که سرمایه گذاری بیشتر در IS و ابزارهای جدید مدیریت (NMTs) نتایج تجاری بهتر را تضمین نمی کند. با هدف کمک به دانش درباره توضیح عوامل موفقیت پیاده سازی IS ، این مقاله آنها را از طریق تجزیه و تحلیل خوشه ای، با یک نمونه از شرکت های اسپانیایی با توجه به ارزیابی توسط مدیران مالی خود (CFOs) در مورد کیفیت چنین سیستم ها و استفاده شان برای مقاصد استراتژیک طبقه بندی نموده است.
مقدمه :
مدیران هر سازمانی جهت اتخاذ تصمیمات راهبردی نیازمند داشتن تصویر جامع و یکپارچه از عملکرد سازمان تحت رهبری خود هستند. لذا، ارزیابی جامع عملکرد که در برگیرنده همزمان شاخص های مالی و غیر مالی باشد، به یکی از دغدغه های اصلی سازمان های امروزی تبدیل شده است.
امروزه، محیط بسیار رقابتی و جهانی شده، و فناوری پیوسته در حال تحول می باشد. شرکت ها برای موفقیت در مواجه با شرایط جدید و بهبود عملکرد مالی شان به سیستم های حسابداری مدیریت موثر تر و پیچیده نیاز دارند. بنابر این، سازمان های امروزی باید انواع اطلاعات مورد نیاز مدیریت را جمع آوری، طبقه بندی، پردازش و تحلیل کرده، آن را به سرعت در اختیار مدیران قرار دهند. برای تأمین چنین اطلاعاتی، امروزه از کامپیوتر استفاده می شود و سیستم های اطلاعات مدیریت در این راستا کاربرد گسترده تری یافته اند.
سیستم اطلاعاتی :
یک سیستم اطلاعاتی را می توان مجموعه ای از عناصر وابسته به هم تعریف کرد که وظیفه جمع آوری، پردازش، ذخیره و توزیع کردن اطلاعات به منظور پشتیبانی از تصمیم سازی و کنترل را در یک سازمان بر عهده دارد.
علاوه بر پشتیبانی از تصمیم سازی، هماهنگی و کنترل بخش های مختلف سازمان، یک سیستم اطلاعاتی می تواند به مدیران و کارکنان در تحلیل مشکلات، تجسم بهتر و تصویر کردن موضوعات پیچیده و همچنین در تولید محصولات جدید کمک کند.

انواع سیستم های اطلاعاتی :
انواع سیستم های اطلاعاتی عبارتند از :
سیستمهای پردازش تراکنش (TPS)
سیستم های اطلاعات مدیریت (MIS)
سیستم های پشتیبان تصمیم گیری (DSS)
سیستم های پشتیبان مدیران ارشد (ESS)
سیستم های اطلاعاتی مدیریت :
سیستمی که کنترل و بازسازی اطلاعات را از دنیای محیطی وعملیات بازرگانی داخل سازمان به عهده دارد و با سازماندهی و انتخاب داده ها اطلاعات لازم ر اجهت اتخاذ تصمیم، برنامه ریزی وکنترل برای مدیران آماده می سازد سیستم اطلاعات مدیریت (Management Information Systems) نامیده می شود.
MISدر حقیقت سیستمی مبتنی بر رایانه است که اطلاعات را بر اساس خواسته های کاربران در اختیارشان قرارر می دهد.
اهداف MIS :
کمک به ایجاد ارزش درکسب وکار
به کارگیری تکنولوژی اطلاعات جهت تحقق اهداف عالی
بهبود توانمندی از جنبه های تکنولوژی،سازمانی ومنابع انسانی
قابل دسترس نمودن مطالعات لازم ومرتبط
3 سئوال اصلی :
آیا شرکت هایی با نرخ بهتر سیستم های اطلاعاتی عملکردشان را بهبود می بخشند؟
چگونه کیفیت و استراتژی سیستم های اطلاعاتی نتایج را تحت تاثیر قرار می دهد؟
آیا رابطه مثبت بین استفاده از ابزارهای جدید مدیریت و بهبود در عملکرد وجود دارد؟
موفقیت سیستم های اطلاعاتی:
دلون و مک لین (2003) مدل قبلی ارزیابی موفقیت IS را با 7 متغیر برای اندازه گیری موفقیت IS بهبود دادند:
کیفیت اطلاعات، کیفیت خدمات، کیفیت سیستم،
قصد استفاده، استفاده، رضایت کاربر و منافع خالص.
این مدل ها به طور گسترده توسط محققان IS برای درک و اندازه گیری موفقیت IS استفاده شده است.
به گفته پیتر دلون، و مک لین (2008)، اندازه گیری موفقیت IS هم پیچیده و هم مبهم است.
سیستم اطلاعات و عملکرد:
موفقیت IS می تواند با اندازه گیری اثر آن بر نتایج به دست آید. نویسندگان مختلف با این ایده موافق اند، و مستقیماً تأیید می کنند که هدف از IS مدیریت باید برای رسیدن به بهبود عملکرد مالی شرکت باشد.
به عنوان مثال، نویسندگان می گویند که ABC باید با تصمیم گیری بهتر و یا بهبود عملکرد مالی خودشان بهه شرکت کمک کنند. هدف از ABC بهبود عملکرد مالی است و به دست آوردن هزینه های دقیق تر نیست؛ شرکت ها برای رسیدن به منافعی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم شاخص های عملکرد مالی را تحت تاثیر قرار می دهد با نوآوری انطباق می یابند. و یا هدف اصلی از IS بهبود و افزایش نقش بالقوه سیستم در بهبود عملکرد مالی کلی شرکت می باشد.
تکنیک های جدید مدیریت و عملکرد:
بعضی از نویسندگان دریافتند که اگر شرکت ها به دنبال اولویت های استراتژیک خاص باشند، مجموعه ای از تکنیک های مدیریت و شیوه های حسابداری مدیریت، عملکرد مالی را بهبود می بخشد. در مقابل، دیگر مطالعات تجربی نشان دادند شرکت هایی که از تکنیک های حسابداری مدیریت سنتی استفاده می کنند سود آور تر از آنهایی هستند که از NMTs استفاده می کنند.
سه NMTs که بیشتر توسط شرکت های نمونه مورد استفاده قرار گرفته است : TQM، BS، وABC
میزان استفاده از تکنیک های جدید :
فرضیات :
H1. سیستم های اطلاعات با نمرات بالا به طور مثبت با بهبود عملکرد مالی شرکت ها در ارتباط است.


. H1.1 . استراتژی IS به طور مثبت با بهبود عملکرد مرتبط است.
. H1.2 . کیفیت ISS به طور مثبت با بهبود عملکرد مرتبط است.


H2. استفاده از NMT دارای اثر مثبت بر بهبود عملکرد مالی شرکت ها می باشد.

نمونه :
شرکت های اسپانیایی منطبق با الزامات زیر :
– شرکت های سودده اسپانیایی، فعال، که قبل از سال 1996 تاسیس شده اند.
– درآمدهای حاصل از فعالیت های عادی بیش از 10 میلیون در سال 2004 باشد.
متغیرها :
آزمون فرضیات :
فرضیه 1 :
این فرضیه ادعا می کند شرکت هایی که نمره IS مدیریت شان بالاست در عملکرد مالی خود به پیشرفت های زیادی بیشتر از بقیه شرکت ها دست می یابند.


فرضیه 2 :
برای این است که آیا بین استفاده از NMTs و تغییر عملکرد مالی یک رابطه مثبت وجود دارد. با توجه نتایج قبلی، اگر NMTs بخشی از یک سیستم مدیریت باشد که در آن اطلاعات، ارتباط استراتژیک تشکیل می دهند، این تکنیک می تواند به بهبود عملکرد مالی کمک می کند. این موردی از خوشه بالا است.

از آزمون غیرپارامتری کراسکال – والیس برای نمونه های مستقل K به منظور بررسی وجود تفاوت معنی دار بین سه خوشه از شرکت ها در تغییر عملکرد مالی استفاده نمودیم. نتایج نشان می دهد که تفاوت معنی داری در همه متغیرهای عملکرد مالی در حمایت از این گروه از شرکتها با ارائه بالاترین نمره بهIS مدیریتشان وجود دارد.

همچنین آزمون غیر پارامتری یو من ویتنی را در خوشه های جفت شده انجام داده ایم. نتایج نشان می دهد که تفاوت آماری معنی داری بین خوشه بالا و خوشه کم و متوسط وجود داشته باشد. وقتی که خوشه های کم و متوسط را مقایسه می کنیم، تنها تفاوت معنی دار در تغییر در ROI 1 و ROI 2 برابر گروه متوسط مشاهده شده است.
روابط بین ساختار و بتا :
ارتباط بین اندازه شرکت و تغییرات ROI :
با توجه به مطالعات مختلف، افزایش اندازه شرکت بنا به دلایلی می تواند به بهبود عملکرد مالی کمک کند: شرکت های بزرگتر قادر به استفاده از مزیت صرفه جویی نسبت به مقیاس هستند، در مورد هزینه های عملیاتی و هزینه های نوآوری، در حالیکه اندازه بزرگتر به معنی امکان تنوع بیشتری از فعالیت هاست، اجازه می دهد شرکت ها به طور موفقیت آمیزی با تغییرات احتمالی بازار، و همچنین با شرایط پر خطر به مقابله بپردازند.
با این حال، نتایج مطالعات مختلف در این رابطه منطبق نیستند، و محققان هنوز یک رابطه روشنی بین سودآوری و اندازه نیافته اند.
ارتباط بین اندازه شرکت و استراتژی IS:
شرکت های بزرگ به طور کلی پیچیده تر و نیاز به سیستم های اطلاعاتی ساده تر، غیر متمرکز، تخصصی و یکپارچه دارند. این سیستم ها شرکت ها را با درجه بیشتری از ساختار کاربردی و سازمانی و هماهنگی که در تصمیم گیری مدیریتی موثرند کمک می کند.
ارتباط بین استراتژی IS و کیفیت IS:
به منظور خدمت درست به هدف آن، استراتژی IS نیاز به مبنای اطلاعات کیفی دارد. در واقع، استراتژی IS ممکن است گفته شود به طور ضمنی مستلزم کیفیت IS است، زیرادر غیر این صورت آن به سختی استراتژیک است. کرنز و سابهروال (2006) فناوری اطلاعات کسب و کار استراتژیک را به صورت مثبت با کیفیت فن آوری اطلاعات مرتبط یافتند.
ارتباط بین اندازه شرکت و کیفیت IS:
شرکت های بزرگ به روش های پیچیده تر سازمان یافته اند، به طوری که آنها به منظور توانایی در پاسخگویی به نیازهای هماهنگی و مدیریت بیشتر خودشان مجبور به استفاده از سیستم های اطلاعات با کیفیت بهتر و پیچیده تر می باشند. اندازه شرکت عامل ضروری مؤثر بر اثربخشی IS می باشد. رضایت IS در سازمان هایی که بزرگ هستند بیشتر است زیرا سازمان های کوچکتر تمایل به بلوغ کمتر دارند.
نتایج ضریب مسیر PLS :
– استراتژی IS اثر مثبتی بر تغییر ROI دارد.
– کیفیت IS به طور مثبتی بر تغییر ROI تأثیر دارد.
– در نمونه تجزیه و تحلیل شده، اندازه به طور منفی تحت تأثیر تغییر ROI می باشد.
مدل ساختاری :
رگرسیون لجستیک:
رگرسیون لجستیک یک مدل احتمالی مشروط برای محاسبه احتمال به دست آوردن هر مقدار از یک متغیر وابسته دوگانه با توجه به مجموعه ای از متغیرهای پیش بینی است.

ما شرکت های نمونه را بسته به مقدار یک متغیر خاص از تغییر عملکرد به دو گروه تقسیم نمودیم: نیمی از شرکت ها با مقادیر بالا (1) و نیم دیگر با مقادیر پایین (0).
متغیرهای زیر تغییر نسبت عملکرد مالی را توضیح می دهد. با علامت مثبت، تعامل بین NMTs و استراتژیIS است. و با علامت منفی، متغیر اندازه شرکت.
لازم به ذکر است که اثر تعامل بین متغیر NMTs و استراتژی IS منفی خواهد بود اگر NMTs اعمال و استراتژی ISS مقداری منفی (ارتباط کمی) داشته باشد.
نتایج :
مدلPLS اثر مثبتی در استراتژیIS بر نتایج مالی شرکت نشان می دهد. کیفیت IS نیز دارای یک ارتباط مثبت با نتایج مالی بهبود یافته دارد، اما اثر استراتژیIS مهم تر و قابل توجه است.

نتایج تجزیه و تحلیل رگرسیون لجستیک اثر مثبتNMTs بر بهبود سودآوری در طول زمانی که آنها از بخشی از یکIS با یک ارتباط استراتژیک بالا تشکیل یافته اند، نشان می دهد. این نتایج همسو با مطالعات قبلی آن می باشد.

نتایج حاصل از این مطالعه پیامدهای قابل توجهی برای شرکت ها به عنوان سرمایه گذاری در IS جدید دارد و تکنیک های مدیریت باید در مسیر استراتژیک انجام شود، ابزارهای جانبی با استراتژی کسب و کار، که نیاز به سطح بالایی از درگیری در بخشی از مدیران شرکت ها دارد. سودآوری IS به کاربردش برای مدیریت و بهبود مناطق استراتژیک کلیدی کسب و کار بستگی دارد. در این مفهوم، به منظور اطمینان از کیفیت و ارتباط خود با توسعه استراتژی کسب و کار، آن به برنامه ریزی مناسب در هنگام طراحی و سرمایه گذاری در IS نیاز دارد.
محدودیت های تحقیق :
نمونه کوچک است، بنابراین نتایج باید با احتیاط مصرف شود.
پژوهش های آینده باید شامل متغیرهای دیگر و نه فقط از طریق پرسشنامه مورد استفاده در اینجا باشد.
کار به یک دوره زمانی (2004-1996) قبل از بحران اقتصادی کنونی اشاره دارد.

 

این فایل در قالب power point و به تعداد  32 اسلاید می باشد.

 

 

برای دانلود کلیک کنید