دانلود طرح درس -ریاضی پنجم- مکعب مستطیل –گنجایش
دانلود طرح درس -ریاضی پنجم- مکعب مستطیل –گنجایش
فرمت فایل (word) و قابل ویرایش
تعداد صفحات 10 صفحه
قسمتی از مجموعه
عنوان تدریس : مکعب مستطیل –گنجایش پایه و مقطع : پنجم ابتدایی مدت تدریس : 45 دقیقه
محل تدریس : کلاس درس تعداد فراگیران : … نفر صفحه ی کتاب : 92-124
روش تدریس : 9 گام گانیه و مفهوم محور نام مدرس :
- اهداف رفتاری:
مهارت ذهنی:
1- دانش آموز در کلاس درس با مشاهده تصاویرو اشکالی که در اختیار او قرار داده میشود با اشاره کردن مکعب مستطیل ، مربع و چهاروجهی منتظم را از هم تمیز دهد.(تمیز دادن)
2- دانش آموز با لمس کردن اجسام هندسی(مکعب مستطیل،مربع وچهار وجهی منتظم)که در اختیار او قرار میگیرد ویژگی های آن ها را شناسایی کند.(مفاهیم محسوس)
3- دانش آموز با استفاده از تصاویری که در اختیار او قرار میگیرد آنها را با توجه به دوبعدی و سه بعدی بودنشان در جدول دسته بندی نماید.(مفاهیم تعریف شده)
4- دانش آموز در کلاس درس با کمک هم گروهی های خود ویژگی های مکعب مستطیل را کشف کند.(کشف قواعد)
5- دانش آموز در کلاس درس توالی و ترتیب مراحل ساخت مکعب مستطیل را با کمک همسالان کشف کند.(کشف قواعد)
6- دانش آموز در کلاس درس با مشاهده ی گستره ی دوستان خود در ساخت مکعب مستطیل گستره ی جدید را برای ساخت مکعب مستطیل با راهنمایی معلم خود بوجود اورد.(حل مسئله)
مهارت بدنی:
1- فراگیر در کلاس درس با استفاده از وسایل که در اختیار او قرار داده میشود (قیچی،چسب، مقوا) مکعب مستطیل (چهاروجهی منتظم) بسازد.
2- فراگیر در کلاس درس و منزل کار با پیمانه ها را برای مقایسه گنجایش اجسام به کار گیرد.
3- فراگیر در کلاس درس هنگام کار با وسایل و انجام ازمایش ها و استفاده از مواد کار خود رابا مهارت و دقت و ظرافت انجام دهد.
4- مهارت مشاهده کردن و جمع آوری اطلاعات با استفاده از حواس را در خود ایجاد نماید.
5- دانش آموز در فعالیت های گروهی به صورت هماهنگ با گروه فعالیت کند .
6- دانش آموز مهارت برقراری ارتباط ( گفت و شنود ) را داشته باشد .
مهارت عاطفی:
1-فراگیر در کشف مفاهیم و قواعد و هم فکری فعال باشد.
2-فراگیر نسبت به انجام کار گروهی اشتیاق داشته باشد .
3-فراگیر در کار گروهی احساس مسئولیت کند.
4-فراگیر به دقت کردن در محیط اطراف و اجسام از خود علاقه نشان دهد.
5-فراگیر دیگران را در صرفه جویی از نعمت اب و نفت و بنزین تشویق کند.
6-فراگیر پی به قدرت و حکمت خدا در ساخت مواد و نعمتها ببرد.
راهبرد شناختی:
1-دانش آموز در کلاس درس با کمک هم گروهی های خود با گفتن روشی را برای مقایسه گنجایش ظروف ابداع کند.(راهبرد شناختی)
اطلاعات کلامی
1-دانش آموز چهار وجهی منتظم را در کلاس بدون استفاده از کتاب از حفظ به صورت شفاهی تعریف کند.(یادگیری کلمات)
2-دانش آموز تعریف گنجایش را بدون راهنمای معلم در کلاس درس به صورت شفاهی پاسخ دهد . (یادگیری کلمات)
3-دانش آموز یکی از واحدهای اندازه گیری گنجایش (لیتر )را در کلاس درس بدون استفاده از کتاب ب صورت کتبی تعریف نماید.(یادگیری کلمات)
4-فراگیر موارد استفاده از لیتر را بدون کمک هم سالان فهرست نماید.(یادگیری کلمات)
5-فراگیر در کلاس درس با مشاهده ازمایشی که توسط معلم صورت گرفت روش مقایسه گنجایش اجسام را به صورت شفاهی بیان کند.(حقایق،یادگیری غیر کلمات)
6-فراگیر نحوه ساخت مکعب مستطیل را به صورت کتبی خلاصه نماید( یادگیری معنی دار،اطلاعات سازمان داده شده)
- پیش دانسته ها
دانش آموزبداند که :
مکعب،یال، مستطیل،مربع ، گسترده، وجه ، سانتی متر ، مساحت ، طول ، عرض، ارتفاع ، حجم، کیلو گرم، اجسام هندسی چیست.