تحقیق درباره دستگاه گردش خون (قلب)

- تحقیق درباره دستگاه گردش خون (قلب)

تحقیق درباره دستگاه گردش خون (قلب)

↓↓ لینک دانلود و خرید پایین توضیحات ↓↓

فرمت فایل: word 

 (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحات:11

 

 

قسمتی از متن فایل دانلودی:

گردش مواد

دستگاه گردش خون

بسیاری از جانوران در بدن خود دستگاهی به نام دستگاه گردش مواد دارند. کار این دستگاه به گردش درآوردن اکسیژن ، دی اکسید کربن، مواد غذایی، هورمون ها و مواد دیگر در بدن است. بسیاری از بی مهرگان مانند عنکبوتیان، خرچنگ و ملخ گردش خون باز دارند. در این جانداران خون درون رگ های بسته جریان ندارد بلکه از انتهای باز بعضی رگ ها خارج می شود و در میان سلولها گردش می کند. مهره داران دستگاه گردش خون بسته دارند. این دستگاه از قلب و شبکه ای از رگ ها ساخته شده است. خون در این نوع دستگاه گردش خون، از رگ ها خارج نمی شود.

 

  قلب انسان

قلب خزندگان، پرندگان و پستانداران از چهار حفره، دو دهلیز در بالا و دو بطن در پایین، ساخته شده است. سمت راست قلب خون را به شش ها می فرستد (گردش کوچک). سمت چپ قلب خونی را که از شش ها آمده است در بدن به جریان می اندازد (گردش بزرگ). دیواره قلب از سه لایه ساخته شده است.

لایه داخلی (آندروکارد) پوشش حفره های دهلیز و بطن است. لایه میانی (میوکارد) ماهیچه ای و ضخیم و قابل انقباض است. لایه خارجی (پریکارد) پوشش خارجی یا آبشامه قلب است. در ساختار قلب بافت گرهی نیز وجود دارد که در تولید و هدایت تحریک های قلب نقش اساسی دارد. انتشار تحریک از دهلیزها به بطن ها، فقط از طریق بافت گرهی صورت می گیرد. قلب ماهیچه ای خودکار است و بافت گرهی، کانون زایش تحریکت و انقباض آن است. به انقباض درآمدن ماهیچه قلب را سیستول و بازگشت آن به حالت آرامش را دیاستول می گویند.   

الف- ساختمان قلب (آناتومی )  

انسان می تواند در غیاب بافت مغز زنده به حیات بیولوژیک خود ادامه دهد (مثلا در افراد دچار مرگ مغزی) ولی مرگ قلبی همیشه مساوی است با مرگ قطعی. پس می توان گفت قلب مهمترین عضو حیاتی بدن است.

این عضو مخروطی شکل بصورت کیسه ای عضلانی تقریبا در وسط فضای سینه( کمی متمایل به جلو و طرف چپ) ابتدا در دل اسفنج متراکم و وسیعی مملو از هوا یعنی ریه ها پنهان شده و سپس توسط یک قفس استخوانی بسیار سخت اما قابل انعطاف مورد محافظت قرار گرفته است.

ابعاد قلب در یک فرد بزرگسال حدود 6x9x12 سانتیمتر و وزن آن در آقایان حدود 300 و در خانم ها حدود 250 گرم(یعنی حدود 0.4 درصد وزن کل بدن) می باشد. قلب توسط یک دیواره عضلانی عمودی به دو نیمه راست و چپ تقسیم می شود. نیمه راست مربوط به خون سیاهرگی و نیمه چپ مربوط به خون سرخرگی است. هر یک از دو نیمه راست و چپ نیز مجددا بوسیله یک تیغه عضلانی افقی نازک تر به دو حفره فرعی تقسیم می شوند.

حفره های بالایی که کوچکتر و نازک تر هستند بنام دهلیز موسوم بوده و دریافت کننده خون می باشند. حفره های پایینی که بزرگتر و ضخیم ترند بطن های قلبی هستند و خون دریافتی را به سایر اعضاء بدن پمپ می کنند.

پس قلب متشکل از چهار حفره است : دو حفره کوچک در بالا (دهلیزهای راست و چپ ) و دو حفره بزرگ در پایین(بطن های راست و چپ).

و…

برای دانلود کلیک کنید