بررسی اماکن ورزشی معلولین در ایران

- بررسی اماکن ورزشی معلولین در ایران

بررسی اماکن ورزشی معلولین در ایران

عنوان: بررسی اماکن ورزشی معلولین در ایران

قالب بندی: WORD

تعداد صفحات: 29

این تحقیق در مورد بررسی اماکن ورزشی معلولین در ایران می باشد و ضمن بیان نقش اماکن ورزشی در جامعه ، اماکن ورزشی ویژه معلولین در ایران و استانداردهای لازمه آن را مورد بررسی قرار می دهد.

مقدمه

پیشرفت تکنولوژی باعث اهمیت مدیریت اوقات فراغت برای استفاده ی بهینه در بین جوامع مختلف شده است. افراد با اهداف گوناگون سعی در گذراندن اوقات فراغت خود بوسیله ی فعالیت های ورزشی اند  که برخی از این اهداف حفظ  و ارتقا سلامت جسمی و روحی می باشد. طراحی و ساخت اماکن و مجموعه ورزشی یکی از مولفه های اصلی دستیابی به این هدف در بین معلولین بویژه بانوان معلول با توجه به نیازهای آنها به معماری خاص برای برآورده کردن نیازهای آنها با اهداف درمانی و اوقات فراغت بوسیله ی ورزش می باشد.

ورزش به معنی ورزیدگی و وسیله ای برای حفظ و ارتقا سلامتی، نشاط جسم و روح و تقویت آنها، امروزه اهمیت بسزایی در جامعه دارد به گونه ای که امروزه ورزش یکی از اموری است که به عناوین مختلف در جهان مطرح شده و گروه زیادی به اشکال گوناگون با آن سرو کار دارند. فعالیت های ورزشی با تنوع و خواستگاه جهانی با هدف آموزش و پرورش روح و جسم نسل های بشری سعی در تربیت افرادی با جسم و عقلی پرورش یافته دارند.

نقش اماکن ورزشی در جامعه

اهمیت ورزش باعث شده است که اماکن و تاسیسات ورزشی به یک جزء جدایی ناپذیر شهرها تبدیل شده اند که نحوه استقرار، تعداد ورزشگاه و نوع معماری آنها نشان دهنده سلامت و نشاط جامعه است.

یکی از مولف هایی که در ساخت فضاهای ورزشی برای افراد و کاربران آن دارای اهمیت است میزان دسترسی آسان و امنیت آن هست که می تواند بعنوان یک مولفه ی انگیزشی برای پرداختن به ورزش است.

کیفیت و کمیت فضاهای ورزشی که ساخته می شود منعکس کننده دانش و تعهد ما نسبت به آینده است هرگونه اشتباه و سهل انگاری در طراحی ، ساخت و نگهداری باعث اتلاف سرمایه‌های ملی خواهد شد چه بسا که بی توجهی به نیازهای ساده قشری باعث دلسردی و کاهش انگیزه ی آنها نسبت به انجام ورزش شود که متاسفانه می توان بی توجهی به نیازهای ابتدایی معلولین را یک نمونه بارز دانست که گاهی نحوه استقرار اتاق ها، سالن ها یا نحوه ی دسترسی به اماکن ورزشی باعث ایجاد اضطراب و مشقت بسیار برای معلولین می شود که می توان چنین غفلتی را به عدم هماهنگی مسئولین در پست های مختلف رشته هایی مانند برنامه ریزی شهری، توانبخشی، معماری، جامعه شناسی و تربیت بدنی دانست که هر یک سعی در برنامه ریزی یک بعدی برای معلولین دارند حال آنکه نیازهای معلولین به ورزش دارای ابعاد چند وجهی است.

فهرست مطالب

مقدمه
نقش اماکن ورزشی در جامعه
مناسب سازی اماکن ورزشی ویژه معلولان
راهکارهای مناسب سازی محیط های ورزشی معلولین
عوامل مؤثر در کاربردی کردن فضاها برای معلولین
عوامل موثر در طراحی فضاهای ورزشی برای معلولین
نقش اماکن مسقف ورزشی در ایجاد انگیزه
تأثیر استانداردهای ورزشی در طراحی اماکن ورزشی معلولان
جایگاه ورزشی بانوان معلول
پیشنهادات
نتیجه گیری
منابع

برای دانلود کلیک کنید