گزارش کار شناسایی کاتیون های گروه 2

- گزارش کار شناسایی کاتیون های گروه 2

گزارش کار شناسایی کاتیون های گروه 2

 

گزارش کار کامل و دقیق شناسایی کاتیونهای گروه 2 از سری مباحث آزمایشگاه شیمی عمومی 2.

Word + Pdf … قابل ویرایش!

10 صفحه.

 

این گزارش کار تمامی قسمت‌های مورد نیاز یک گزارش کار را دارا می‌باشد. در ادامه می‌توانید گزیده‌ای از این گزارش کار و چند صفحه از آن را مشاهده فرمایید:

تجزیه کیفی: درتجزیه کیفی معمولاً از دو روش استفاده می‌شود، روش خشک، که بر روی نمونه‌های جامد و معمولاً در دمای بالا انجام می‌پذیرد. و دیگری روشِ تر، که شامل نمونه‌های حل شده و محلول‌های واکنشگر می‌باشد. تغییر یا عدم تغییر شیمیایی مشاهده شده، برای روشن ساختن وضعیت اجزای تشکیل دهنده نمونه به کار برده می‌شود.

کاتیون‌های گروه 2 شامل کاتیون‌های جیوهII، مسII، سربII، بیسموتIII، کادمیومII، آرسنیکIII و V، آنتیموانIII و V، قلعII و IV می‌باشد. از آنجا‌که در محیط اسیدی این کاتیون‌ها سولفید‌های نامحلول تشکیل می‌دهند، در یک گروه جای گرفته‌اند.

کاتیون‌های این گروه به دلیل زیاد بودن مجدداً به دو زیر گروه IIA و IIB تفکیک می‌شوند. ما در این جلسه به بررسی روش‌های شناسایی و جداسازی کاتیون‌های سربII، کادمیومII، بیسموتIII و مسII می‌پردازیم.

در حالت کلی محلول ما به واسطه‌ی وجود کاتیون‌های بی‌رنگ، بی‌رنگ است و تنها رنگ آبی کاتیون مس است که محلول نمونه را به رنگ آبی در‌آورده است.

کاتیون‌های گروه دوم به صورت سولفید از کاتیون‌های گروه‌های بعدی جداسازی می‌شوند؛ از آنجا که سولفید کاتیون‌های سوم نیز نامحلول می‌باشند پس در هنگام جداسازی کاتیون‌های گروه دوم از کاتیون‌های بعدی (مخصوصاً گروه سوم) باید شرایطی از غلظت یون سولفید را فراهم کرد که برای محلول‌ترین سولفید کاتیون گروه دوم یعنی CdS، حاصلضرب غلضت یون‌ها (Q) بزرگتر از Ksp شود. یون سولفید مورد نیاز برای رسوب‌گیری کاتیون‌های گروه دوم را می‌توان به دو طریق تأمین نمود…

 

برای دانلود کلیک کنید