سنجش خطای ادراکی مولرـ لایر
عنوان آزمایش:
سنجش خطای ادراکی مولرـ لایر
تعداد صفحات 19
فایل Word
سال تحصیلی 00-99
چکیده
هدف این آزمایش مقایسه میزان تاثیر پذیری کسب تجربه و آگاهی در کاهش خطای ادراکی است. در این آزمایش آزمودنی یک دختر 15 ساله بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بود. از او خواسته شد که توسط ابزار آزمون که یک خط کش است که دارای یک خط ثابت(خط منتهی به دو شاخک همگرا) و یک خط متحرک (خط منتهی به دو شاخک واگرا) است، خط متحرک را به اندازه خط ثابت در دو مرحله میزان کند با این تفاوت که در مرحله دوم به آزمودنی علت خطایش را میگوییم (که پاره خطی که در دو انتهای خود به خطوط واگرا محدود میشود به نظر طویل تر از پاره خطی که به خطوط همگرا محدود میشود درک میشود لذا سعی کنید شاخکها را در نظر نگیرید). محاسبات با استفاده از میانگین و واریانس و ازمون tاستیودنت انجام گردید.نتایج تحقیق نشان داد که tمحاسبه شده فرضیه نگرش تحلیلی موجب کاهش خطا میشود،از tجدول برای 18درجه آزادی و خطای کمتر از 05/0، کوچکتراست پس فرض صفر تایید شده و فرضیه پژوهش رد میشود و از طرفی tمحاسبه شده برای فرضیه اگاهی از خطا از میزان خطا میکاهد از tجدول برای 18درجه آزادی و خطای کمتر از 05/0، بزرگتراست پس فرض صفر رد شده و فرضیه پژوهش تاییدشد.