پاورپوینت کامل و جامع با عنوان بازاریابی محصولات کشاورزی در 25 اسلاید
اقتصاد کشاورزی، بخشی کاربردی از علم اقتصاد است که به بکارگیری نظریههای مختلف اقتصادی برای بهینه کردن تولید و توزیع غذا و مواد خوراکی میپردازد.
در ابتدا اقتصاد کشاورزی شاخهای از اقتصاد بود که تنها به مطالعه و بررسی کاربری زمین می پرداخت و هدفش به حداکثر رساندن بازده محصولات کشاورزی در عین حفاظت از اکوسیستم خاک بود.
در طول قرن بیستم این رشته گسترش یافت و دامنهی کنونی آن بسیار وسیعتر گردید و علوم دیگر را نیز در بر گرفت. اقتصاد کشاورزی امروزه رشتهها و زمینههای کاربردی متنوعی را شامل می شود و همپوشانی قابل توجهی با اقتصاد متعارف دارد. اقتصاد کشاورزی مشارکتهای بسیاری را برای تحقیق در رشتههای اقتصاد، اقتصاد سنجی، اقتصاد توسعه و اقتصاد محیط زیست به عمل رسانده است. از گذشته تا جهان امروز یکی از مشکلات اساسی بشر تأمین نیازهای غذایی است، به گونهای که امنیت غذایی به عنوان یکی از اهداف مهم در صدر برنامههای دولتها قرار گرفتهاست. بدون شک به منظور نیل به امنیت غذایی علاوه بر اتخاذ سیاستهای مطلوب و برخورداری از منابع کافی، تولید کشاورزی باید به گونهای باشد که تمامی نیازهای جامعه را برآورده کند. تولید کشاورزی نیازمند دو گروه عوامل تولیدی است:
- عوامل فیزیکی تولید: زمین، بذر، آب، نیروی کار و غیره که وجود آنها از نظر کمی و کیفی شرط لازم تولید است.
- عوامل غیر فیزیکی تولید که ریشه در مدیریت و اقتصاد کشاورزی دارند.
با توجه به اهمیت و ضرورت مدیریت و اقتصاد کشاورزی، این عامل به عنوان شرط کافی تولید تلقی میگردد؛ بنابراین به منظور تولید کشاورزی مطلوب و بهینه، وجود عوامل فیزیکی و غیر فیزیکی تولید در کنار یکدیگر لازم و ملزوم هم میباشند.
فهرست مطالب:
مقدمه
تعریف بازاریابی
سه گروه اصلی خریداران کالاهای کشاورزی
مشکلات خاص در بازاریابی محصولات کشاورزی
مشکلات ایجاد شده توسط نوسانات در کیفیت و مقدار کالاهای کشاورزی
مشخصات کالاهای کشاورزی
عملیات بازاریابی
جمع آوری کالا
تبدیل کردن
توزع
خدمات ثانویه
استاندارد کردن و درجه بندی
بسته بندی و اهمیت آن
حمل و نقل
نگهداری و انبار کردن
دو دلیل مهم برای نگهداری محصولات کشاورزی
سرمایه یا فاینانس
وظیفه تحمل ریسک
ریسک های فیزیکی
ریسک بازار
فروش
انواع بازار
تعاونی های بازاریابی
و…