تحقیق در مورد دستاوردهای رادیوگرافی محاسبه‌ای

- تحقيق در مورد دستاوردهاي راديوگرافي محاسبه‌اي

تحقیق در مورد دستاوردهای رادیوگرافی محاسبه‌ای

7 صفحه word |فونت tahoma سایز 12| قابل اجرا در آفیس 2010 و نسخه های جدیدتر|قابل ویرایش و آماده چاپ

بخشی از تحقیق

به واسطه اینکه سیستم‌های CR به جابه جایی کاست و انتقال به کاست خوان نیازمندند ، روند کـاری بـه مـیـزان قـابـل مـلاحـظـه ای  نـسـبـت بـه سـیـسـتـم فـیـلـم مـرسوم بهبود  نمی یابد، در شکل 6 به صورت  نمادین روندنمای کار در یک سیستم CR نشان داده شده است.

علی رغم این که این سیستم دارای محدودیت‌هایی است  و به بعضی از آن‌ها اشاره شـد،سـیـسـتـم هـای CR بـه صورت گسترده‌ای به واسطه قابلیت انطباق با سیستم‌های مـرسـوم در حـال کـار و قـیـمـت عـمـومـا پـایـیـن و کـیـفـیت تصویر آن‌هاکه قابل رقابت با سـیـسـتـم‌هـای فـیـلـم اسکرین مرسوم است مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این ، صـفـحـات دتـکـتـور CR پـرتـابـل  هـسـتـنـد، بـنـابـرایـن بـهـتـرین گزینه برای دیجیتال کردن رادیولوژی های پرتابل هستند.
تحولات اخیر در تکنیک ساخت دستگاه‌های CR مانند کاست‌خوان‌های دوتائی سیستم‌های CR با دو صفحه نمایشگر، لیزرهای پیشرفته‌تر برای خواندن کاست‌ها و… بیانگر نقش مهم و موثر سیستم‌های CR در پروژه‌های رادیوگرافی دیجیتال است.
 
مزایا و معایب سیستم ( CRنسبت به سیستم مرسوم)
مزایای سیستم CR عبارتند از:
  *
حذف فیلم و مواد شیمیایی
  *
افزایش نسبی سرعت بازسازی و مشاهده تصاویر
 *
با یک اکسپوز و تنظیم میزان روشنایی برای عضو هدف در تصویربرداری و مستقل از ضخامت و عمق بافت می‌توان تصویری با کیفیت مطلوب به‌دست آورد. برخلاف سیستم‌های سنتی که شرایط اکسپوز برای موارد مختلف بایستی مورد به مورد تغییر کند  با استفاده از سیستم‌های CR تعداد اکسپوز‌های تکراری که در اثر اکسپوزهای با شرایط بالا یا پایین و در نتیجه خرابی تصاویر، بایستی انجام داد کاهش قابل ملاحظه‌ای می‌یابد.
 * 
تصاویر قابلیت ضبط روی حافظه‌های کامپیوتری یا انتقال به سایر سایت‌ها در نقاط مختلف را دارد.
 *
دستیابی به کیفیت بالای تصاویر در شرایط مساوی با سیستم‌های سنتی
*
کاهش دز دریافتی، مشخصه WEL در صفحات تصویر، در بسیاری موارد، این امکان را فراهم می‌کند که با یک اکسپوز تمام اطلاعات تشخیصی توسط کاربر اخذ شود. همچنین این واقعیت که حساسیت این صفحات در حدود ده بـرابـر بـیـشـتـر از حـسـاسـیـت فـیـلـم‌هـای رایـج در سیستم سنتی است، باعث می‌شود اکسپوزها با شرایط پایین‌تر (مخصوصا از نظر زمانی) انجام شـده و در نـتـیـجـه باعث کاهش دز جذبی بیمار شـود. هـمان‌طور که در شکل 8 نشان داده شده است محدوده دینامیکی صفحات تصویر مخفی فـسـفـری بـسـیـار گـسترده‌تر از فیلم‌های مرسوم اسـت. ایـن پـارامـتـر دست کاربر را در کاهش  یا تنظیم شرایط اکسپوز باز می‌گذارد.
در خـصـوص مـعـایـب سـیـسـتـم رادیـوگـرافـی محاسبه‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
*
در این سیستم‌ها کاهش دز در مقایسه با سـیـسـتـم‌هـای رادیـوگـرافـی دیـجیتال خیلی زیاد نـیـسـت. زیـرا سـیستم‌های CR در ضریب تبدیل کوانتمی اشعه ایکس دارای محدودیت هستند، بـه ایـن دلیل که تنها بخشی از نور تابشی توسط فـتـومـولـتـی ‌پـلـیـرهـا قـابـل آشـکـار شـدن هـستند. لایـه‌هـای فـسـفـری ضـخـیـم‌تـر بـازده کـوانـتـومی بهتری در مقایسه با لایه‌های نازک‌تر دارند ولی از رزولوشن نسبی کمتری برخوردارند به این معنی که افزایش بازده کوانتومی با کاهش رزولوشن همراه است.
نسبت به سیستم‌های سنتی گرا‌ن‌تر است.
نیاز به گذرانیدن دوره‌های آموزشی و پرسنل آموزش دیده دارد.
نیاز به پاره‌ای بهینه‌سازی در سیستم‌ها و روش‌ها در زنجیره درمان و مراکز درمانی دارد. از جمله طراحی و راه‌اندازی شبکه داخلی، ایجاد ایستگاه‌های کاری و ..
*
حساسیت نسبی به پرتوهای پراکنده (لازم به ذکر است این عیب بیشتر در مقایسه با سیستم‌های رادیولوژی DR نمود پیدا می‌کند).
کـه الـبته بایستی تعدادی از موارد یاد شده را در زمره سرمایه گذاری‌های انسانی و تجهیزاتی قلمداد کرد و نه به عنوان معایب و نقاط ضعف پدیده CR  یا احیانا روش‌های جدیدتری نظیر DR  و . DDR
طول عمر و نگهداری از کاست‌های CR
طول عمر کاست CR بستگی به نحوه استفاده از آن دارد. اگر به صورت مناسب از کاست ها مراقبت شود با هر کاست می‌توان هزارها تصویر گرفت.
بهترین شیوه تمیز کردن کاست، استفاده از اتیل الکل و دستمال کاغذی یا گاز است. تمیز کردن قسمت screen کاست توصیه نشده است چون تمیز کردن آن با اتیل الکل بـاعـث خـراب شـدن آن می شود. بهتر است اتیل الکل مستقیما بر روی کاست ریخته نشود، بلکه پارچه آغشته به الکل روی کاست کشیده شود. بهتر است این کار به صورت ماهیانه انجام شود.

برای دانلود کلیک کنید