گیاهشناسی ساقه، ریخت شناسی ساقه (مورفولوژی ساقه)

- گیاهشناسی ساقه، ریخت شناسی ساقه (مورفولوژی ساقه)

گیاهشناسی ساقه، ریخت شناسی ساقه (مورفولوژی ساقه)

درس گیاهشناسی با تاکید بر شناسایی و یادگیری ریخت شناسی و مورفولوژی بخش های مختلف یک گیاه به خودی خود درسی پیچیده و دشوار است. به طوری که دانشجویان را برای یادگیری و به خاطر سپردن هر قسمت از یک گیاه دچار چالش ها و مشکلات زیادی می کند. این پاور پوینت با هدف ساده سازی یادگیری درس گیاهشناشی و مورفولوژی گیاهی توسط مدرس متخصص دکتر انورخواه تدوین شده تا دانشجویان را در یادگیری هرچه بهتر و ساده تر این درس یاری کند. پاورپوینت حاضر مربوط به ریخت شناسی (مورفولوژی) خارجی و داخلی ساقه گیاهان است که  قسمت های مختلف ساقه گیاه را به زبانی ساده و قابل فهم همراه با تصاویر مختلف برای درک بهتر نشان می دهد و به دانشجویان کمک شایانی در جهت یادگیری هرچه بهتر بخش های مختلف ساقه گیاهان می کند

این پاورپوینت مناسب برای دانشجویان زیست شناسی گیاهی، اکولوژی، کشاورزی (کلیه گرایش ها) و علوم و تکنولوژی بذر ، سیستماتیک و تاکسونومی، مهندسی فضای سبز، باغبانی، خاکشناسی، ماشین های کشاورزی، علوم دام و دامپروری و گیاهپزشکی، آبیاری، محیط زیست،، منابع طبیعی و گیاهان دارویی بوده و برای ازمون های کلاسی، ارشد و دکترا مناسب است.

فرمت فایل: پاورپوینت به زبان فارسی

تعداد صفحات:110 اسلاید

قسمتی از متن

ساقه اندامی است در امتداد ریشه و در هوا و روی خاک یا در زیر خاک و حتی در آب نیز قرار گرفته و حامل برگ ها و اندام های زایشی است. ساقه در گیاه دارای وظایف مهمی می باشد. اولین وظیفه، نگهداری دیگر اندام ها مثل برگ ها و اندام های زایشی مثل گل و میوه است. جوانه اولیه بذر که پس از رشد و خارج شدن ریشه ظاهر می گردد به رشد و نمو ادامه داده و بر خلاف ریشه به طرف بالا رشد کرده و ساقه اصلی گیاه را تشکیل می دهد. جوانه Bud ساقه خیلی کوتاهی است که اغلب به وسیله برگ های جوان و کوچک و گاهاً با فلس های سخت و قهوه ای رنگ با لایه کوتینی غیرقابل نفوذ پوشیده شده است که بافت مریستم و سلول های مولد ساقه را حفظ می کند. ساقه همانند ریشه از لایه های مختلف متشکل از انواع بافت ها تشکیل شده است. همانند ریشه در ساقه نیز رشد اولیه و رشد ثانویه داریم. ساقه گیاهان علفی فقط دارای رشد اولیه هستند که این رشد ناشی از مریستم انتهایی می باشد. اما در گونه های چوبی شامل درختان و درختچه ها، بعد از تکمیل رشد اولیه ساقه ها، رشد ثانویه شروع شده و به این ترتیب بافت های محافظ بر قطر ساقه اضافه می کنند همانند تنه های قطور درختان که گاهی دارای چند متر قطر هستند.

برای دانلود کلیک کنید