پاورپوینت کامل و جامع با عنوان تهیه و تدوین هدف های آموزشی در 32 اسلاید
آموزش و پرورش (به انگلیسی: Education) دارای مفهوم و کاربرد گسترده و پیچیده و در نتیجه مبهمی است. در تعریف این مفهوم، نه تنها میان مردم عادی، بلکه میان صاحبنظران تعلیم و تربیت هم اختلافنظر وجود دارد. همچنین مفاهیمی مانند تعلیم و تربیت، نظام آموزشی، تحصیل، سوادآموزی ، بار آوردن و… نیز جزئی از «آموزش و پرورش» محسوب میشوند یا با آن همپوشی دارند.
دربارهٔ مفهوم «آموزش و پرورش» باید در نظر داشت که «آموزش و پرورش» منحصر به افراد، زمان، مکان، یا عمل خاصی نیست. یعنی بهطور مشخص «آموزش و پرورش» منحصر به مدرسه، کودکان، یا آموزش دروس خاصی نیست، بلکه «آموزش و پرورش» برای همه و در هر زمانی (ز گهواره تا گور) و هر مکانی ممکن است.
برخی از تعاریف آموزش و پرورش
- محمدباقر هوشیار: آموزش و پرورش مجموعه منظمی از اعمال و رفتار است؛ به بیان دیگر آموزش و پرورش فعل و انفعالی است میان دو قطب روان (آموزگار و فراگیر) که مسبوق به اصلی و متوجه هدفی و مستلزم برنامهای است.
- جان دیویی: آموزش و پرورش تکرار تجربهاست، به منظور اینکه معنای تجربه گسترش پیدا کند و برای هدایت و کنترل تجربیات بعدی، فرد را بهتر قادر سازد.
- ژان ژاک روسو: آموزش و پرورش هنر یا فنی است که به صورت راهنمایی یا حمایت نیروهای طبیعی و استعدادهای فراگیر (محصل) و با رعایت قوانین رشد طبیعی و با همکاری خود او برای زیستن تحقق میپذیرد.
- دانشنامه بریتانیکا: از آنجایی که کودکان، بیسواد، نادان و غیرمطلع از فرهنگ جامعهشان به دنیا میآیند، برای درک فرهنگشان، به یادگیری مهارتها، یافتن نقششان در اجتماع و رسیدن به اهدافشان، به آموزش نیاز دارند.
- امیرحسین آریانپور: آموزش و پرورش عبارت است از «فرایند هدایت و جهتدهی عمدی تجارب انسانی»
فهرست مطالب:
مقدمه
منابع انتخاب هدفهای آموزشی
طرح هفت مرحله هدف گزینی تایلر
سه اصل انتخاب هدفهای کلی
هدفهای آموزشی رفتاری
نمونه هدفهای غیر رفتاری
نمونه هدفهای رفتاری
فواید استفاده از هدفهای رفتاری
ویژگی مهم هدفهای رفتاری از نظر میگر
روش گرانلند در تهیه هدفهای آموزشی
انواع هدفهای آموزشی رفتاری
هدفهای ورودی
هدفهای بین راه
هدفهای پایانی
مدافعان استفاده از هدفهای رفتاری
تاثیر مثبت هدفهای رفتاری
مخالفان استفاده از هدفهای رفتاری
و…