مبانی نظری و عملی پردازش شناختی اطلاعات

دانلود فایل

مبانی نظری و عملی پردازش شناختی اطلاعات

1582959181 5614 - مبانی نظری و عملی پردازش شناختی اطلاعات

مفهوم پـردازش شـناختی اطـلاعات مطالعه تأثیر تفاوت های فردی در پـردازش اطـلاعات از دیرباز مورد توجه پژوهشگران، نـظریه پردازان یادگیری و متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفته است. به عقیده صاحب نظران، تلاش ها در جهت درک فرآیند یادگیری، قضاوت و تصمـیم گیری در سال ۴۲۷ قبل از میلاد هنگامی که سقراط و افلاطون با نـظریه های فیلسوفانه خود سر چشمه دانش را کاوش کردند، آغاز شد. اما فرضیه سازی رسمی در مورد این تفاوت ها هنگامی آغاز شد که هرب تلان [1] در سال ۱۹۵۴ اصطلاح سـبک شـناختی [2] را مطرح کرد. این عقیده که تفاوت های افراد در پـردازش اطـلاعات صرفا ناشی از تفاوت های آنها در هـوش و توانایی است تا مدت ها در دنیای تعلیم و تربیت پذیرفته شده بود، اما بعدها مشخص شد که تفاوت های افراد در