مبانی نظری سبک های مدیریت کلاس

1-2-2- مدیریت کلاس آموزش یکی از مهمترین موضوع های روانشناسی تربیتی است. بسیاری از مطالعات تمایل دارند که عوامل مرتبط با آموزش موثر را مشخص نمایند. این عوامل می توانند در زمینه های بسیاری یافت شوند. اما مطالعات متعدد پیشنهاد می کنند که اقدامات معلم در کلاس در مقایسه با هر آنچه مسولان مدرسه و آموزش انجام می دهند، مهمتر است(مارزانو و مارزانو [1] ،۲۰۰۳). وانگ و همکاران [2] (۱۹93) بیان کرد مهمترین عامل یادگیری دانش آموزان مدیریت کلاس است. در صورتیکه معلم از مهارت های مدیریت کلاس برخوردار نباشد، على رغم توانایی های علمی، قادر نخواهد بود کلاس را به درستی مدیریت نماید و تحقق تدریس اثربخش در کلاسی که فاقد رویه های مدیریتی صحیح است با اشکال روبرو است( رینولدز و مویز [3] ،۱۹۹۹). مدیریت کلاس درس به یک محیط امن و تحریک کننده