مبانی نظری برنامه ریزی درسی

برنامه درسی به عنوان یک رشته تخصصی و تحصیلی در سطح جهان نسبتا جوان است. پایه های اجرایی برنامه درسی به قدمت انسان ها و پایه های علمی آن به سال ۱۹۱۸ میلادی باز می گردد که کتاب فرانکلین بوبیت [1] با عنوان برنامه درسی چاپ و منتشر شد. بدین ترتیب، با انتشار این کتاب زمینه استقلال رشته برنامه درسی از خانواده علوم تربیتی فراهم گردید و برنامه درسی به عنوان یک دیسیپلین یا رشته تحصیلی پرچم علمی گردید (قورچیان، ۱۳74). در سال ۱۹۳۸ نخستین دپارتمان برنامه درسی و تدریس در کالج تربیت معلم دانشگاه کلمبیا شکل می گیرد و بدین ترتیب، تحقیق بر روی برنامه درسی به عنوان یک رشته تحصیلی وارد صحنه علمی دانشگاهی می گردد. در سال ۱۹۴۹ رالف تایلر [2] در کتاب خود با عنوان اصول اساسی برنامه درسی و آموزش چهار سوال بنیادی