طراحی مدل صلاحیت حرفه ای کارکنان (اداره آموزش شرکت ملی حفاری ایران)
طراحی مدل صلاحیت حرفه ای کارکنان (اداره آموزش شرکت ملی حفاری ایران)
این پروپوزال برای مقطع دکتری رشته مدیریت تهیه شده است که در فرمت word و 11 صفحه می باشد.
بخشی از بیان مساله به صورت زیر است:
آموزش نیروی انسانی به عنوان سرمایه گذاری، نه هزینه، بلکه به یک ضرورت در سازمانها تبدیل شده است. شرکتهایی چون ای.بی.ام و جنرال موتور، تویوتا و مایکروسافت سالانه بیش از بیست درصد سود خود را بالغ بر چند صد میلیون دلار می شود، صرف آموزش نیروی انسانی می نمایند. آموزش باید به طرق مختلف از طریق کلاسها، سمینارها، کارگاهای آموزشی، بازدیدهای حین کار و سازمانهای یادگیرنده و نظایر آن انجام شود (طاهری، 1392: ۱۹۳). انسانها با اررزشترین منابع طبیعی جامعه هستند. چندین کشور پیشرفته نظیر ژاپن، سوئیس، هلند که فاقد زمین کافی، مواد سوختی، و معدنی هستند، به خوبی دریافتهاند که تنها منابع طبیعی توسعه و رشد آنان انسانها و مهارت آموزش، طرز تفکر و انگیزههای آنان است و سرمایه انسانی در این عوامل سبب بهبود کیفیت مدیریت و نیروی انسانی میشود. این کشورها توجه زیادی به تعلیم و تربیت و آموزش عملی نیروی انسانی خود میکنند. کشورهای با درآمد سرانه بالاتر، معمولاً آموزش بهتر و بیشتری دارند (خاکی،1388:49). نتایج پژوهشهای تئودرشولتر در آمریکا نشان داد، به ازاء هر یک دلار سرمایهگذاری در زمینه آموزش و تحقیق بیش از 7 دلار بازدهی دارد (میرکمالی، 1383:104). امروزه مجهز شدن به صلاحیتهای حرفهای در حوزهی تخصصی خود، یکی از پیشنیازهای قرار داشتن در محیط نامتعادل و پر چالش امروزی میباشد. از ضروریات توسعهی سازمانهای امروزی، شناخت و ارزیابی نیروی انسانی است که این ارزیابی، نیاز به یک مدل قابل استناد دارد که با تطبیق دادن وضعیت موجود با این مدل، به کاستیها پی ببرد. با این آگاهی، میتوان با یک برنامهی مدون، به سوی رفع کاستیها و حرکت به سطح مطلوب گام بر داشت (طاهری، 1392:52). صلاحیت، یک مفهوم به شدت مورد بحث در پژوهشهای آموزش و پرورش فنی حرفهای[1] و پروژه های نوآورانه در سراسر جهان است و به دو دلیل منجر به یک پدیدهی مورد توجه شده است؛ اول، تغییرات بزرگ در محله ای کار توسط جهانی شدن، موجب توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش و سازماندهی مجدد اساسی کار شده است، دوم، توجه به نقش برجسته که به آموزش اختصاص داده شده است. همه ی اینها منعکس کننده ی توسعه و پیشرفت در تحقیق و عمل در تحصیلات فنی حرفه ای شده است (زها و رانر[2]، 2014: 167).
[1]. TVET
[2]. Zhao & Rauner