دانلود پاورپوینت ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان

- دانلود پاورپوینت ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان

دانلود پاورپوینت ظهور اسلام در شبه جزیره عربستان

شبه جزیرهٔ عربستان که جزیره العرب نیز نامیده می شود در جنوب غربی آسیا واقع شده است و حدود سه میلیون کیلومترمربع مساحت دارد. بخش وسیعی از این سرزمین را بیابان ها و ریگزارها و قسمت دیگری را نواحی کوهستانی تشکیل می دهند. حجاز از جمله مناطق کوهستانی واقع در غرب جزیر هالعرب است و شهرهای مکه، یثرب (مدینه) و طائف در این منطقه قراردارند.
آب و هوای گرم و خشک و کمبود آب، باعث شده بود که اغلب ساکنان عربستان زندگی صحرا نشینی داشته باشند و از طریق پرورش تعداد کمی دام از جمله شتر، نیازهای روزانهٔ خود را تأمین کنند. البته در مناطق برخوردار از آب، مانند یثرب و یمن، کشاورزی نیز رونق محدودی داشت. همچنین تعدادی از مردم عربستان از طریق کاروان های تجاری با نقاط مختلف داد و ستد می کردند. مکه و مدینه دو ایستگاه مهم تجاری بر سر راه جنوب به شمال شبه جزیره به شمار می رفتند.
ساکنان جزیره العرب را قوم عرب تشکیل می دادند. آنان به شکل قبیله ای زندگی می کردند. حتی ساکنان شهرها نیز وابستگی و خُلق و خوی قبیل های خود را حفظ کرده بودند. در آستانهٔ ظهور اسلام بیشتر قبایل عرب، پراکنده و فاقد حکومت بودند.اوضاع و شرایط اجتماعی و فرهنگی مردم عربستان در دوران پیش از بعثت، به گونه ای بود که از آن به عصر جاهلیت یاد می شود.
این فایل به صورت پاورپوینت و در 7 صفحه ارائه شده است.

برای دانلود کلیک کنید