ارزیابی ریسک به روش FMEA برای جرثقیل سقفی

- ارزیابی ریسک به روش FMEA  برای جرثقیل سقفی

ارزیابی ریسک به روش FMEA برای جرثقیل سقفی

روش تجزیه وتحلیل عوامل شکست و آثار آن سابقه ‌40 ساله دارد. استفاده ازFMEA برای اولین بار در دهه 1960 در صنایع هوا و فضای آمریکا جهت ساخت سفینه آپولوی 11 در ناسای آمریکا مشاهده شده است و پس از آن در دهه 1970 و 1980 برای موسسات اتمی بکار رفت . ضمن اینکه از سال 1977 به بعد برای صنایع خودروسازی نیز بکار گرفته شد. از سال 2000 تا کنون این روش یکی از پرکاربردترین روش های ارزیابی ریسک در تمامی صنایع می باشد.

در FMEA سه موضوع مهم زیر را باید در نظر گرفت :

1-احتمال وقوع : احتمال یا به عبارتی دیگر شمارش تعداد شکستها نسبت به تعداد انجام فرآیند.

2-شدت خطر: ارزیابی و سنجش نتیجه شکست (البته اگر به وقوع بپیوند). شدت ، یک مقیاس ارزیابی است که جدی بودن اثر یک شکست را در صورت ایجاد آن تعریف می کند .

3-تشخیص : احتمال تشخیص شکست قبل از آن که اثر وقوع آن مشخص شود . ارزش یا رتبه تشخیص وابسته به جریان کنترل است. تشخیص ، توانائی کنترل برای یافتن علت و مکانیزم شکستهاست .

5-4-1 : محاسبه RPN (Risk Priority Number)

نمره اولویت خطرپذیری : (شدت × وقوع × تشخیص)

با توجه به اطلاعاتی که از فرآیند و یا محصول داریم ، خطر را بر اساس سه عامل مذکور درجه ‌بندی می کنیم . این طبقه بندی از 1 تا 10 (پایین به بالا) می باشد. اگر درجات این سه عامل را در یکدیگر ضرب کنیم نمره اولویت خطرپذیری برای هر الگوی شکست بالقوه و آثار آن بدست می‌آید .آن دسته از الگوهای شکست که دارای نمره RPN بالاتری هستند ، باید علت آن به سرعت بررسی شود.

 

 

12 صفحه

ورد

برای دانلود کلیک کنید